Škoda Favorit není jenom hatchback: Podívejte se na unikátní sedan, kupé nebo „crossover“

Škoda Favorit oslavila nedávno 30. narozeniny a mladoboleslavská automobilka k této příležitosti nejenže představila novou expozici ve svém muzeu, ale také zveřejnila čerstvé fotografie zajímavých prototypů.

Asi každý zná klasický hatchback Favorit, kombík Forman a užitkové verze Praktik a Pick-up. Běžně je můžeme potkávat na silnici, přestože už pomalu vymírají. Vedle těchto běžných sériově vyráběných verzí ovšem vznikla i řada prototypů, které se do sériové výroby nikdy nedostaly. Pojďme si je trochu přiblížit.

Škoda typ 781: Prototyp hatchbacku (1985)

Roku 1985 vznikl ve studiu Bertone funkční prototyp hatchbacku typ 781, který zároveň sloužil i jako funkční vzorek s luxusnější výbavou. Všimněte si lakované spodní části nárazníků nebo hranatých mlhovek. Unikátní je design ráfků a nápisy Škoda na zadních sloupcích, uvnitř se potom schovával futuristicky pojatý interiér a sportovněji tvarovaná kožená sedadla.

Škoda typ 782: Prototyp sedanu (1986)

Automobilka plánovala vedle hatchbacku a kombíku také klasickou tříprostorovou karoserii sedan. Mezi lety 1985 a 1986 vznikly dva až čtyři prototypy, které dokonce absolvovaly testovací jízdy, do sériové výroby se však auto nikdy nedostalo. Základem byl standardní podvozek s rozvorem 2,45 metru, celkově sedan měřil 4,16 metru a vážil 890 kg. Kufr o objemu 350 litrů pak byl naroubován na základní tvary hatchbacku podobně jako třeba v případě později představené první generace Fabie. Atmosférický čtyřválec o objemu 1,3 litru a výkonu 63 koní rozpohyboval sedan až na 150 km/h.

Škoda typ 783: Prototyp kupé (1987)

Stejný motor poháněl i tohle elegantně střižené kupé z roku 1987, který existuje v pouhém jediném exempláři. Podepsalo se pod něj slavné studio Bertone a vedle bezrámových oken se vyjímalo i schovanými klikami dveří nebo charakteristickou boční linkou. Rozvor byl standardních 2,45 metru, celkově auto měřilo 3,83 metru a vážilo 850 kg. Maximálně upalovalo 160 km/h.

Škoda typ 781 Favorit: Sériový hatchback (1988)

Tohle je jeden z prvních sériových hatchbacků z roku 1988 v klasické zelené barvě. Jde o motorizaci 136 L s béžovo-hnědým interiérem, kde horní část palubní desky je světlejší a spodní tmavší. Automobilka si tento kousek schovává ve svých sbírkách, je v dokonale zachovalém stavu a nafotila s ním i novou sadu oficiálních fotografií.

Škoda typ 781 Tremp: Prototyp „crossoveru“ (1989)

Dalším prototypem na základech hatchbacku se stala tahle otevřená verze z roku 1989 pojmenovaná Tremp. Střecha nad předními sedadly zůstala, otevřená byla jen zadní část, která odhalovala nákladový prostor bez sedadel, zato však s ochranným rámem. Přestože auto bylo jen dvoumístné, zadní dveře zůstaly a daly se normálně otevírat. Automobil se sériové výroby nikdy nedočkal, přesto však položil základy první volnočasově pojaté Škodovky. S trochou nadsázky můžeme Tremp považovat za první pokus o jakýsi crossover. Škoda myšlenku neopustil a v roce 1992 následoval prototyp Fun na základech pick-upu. Opět zůstalo jenom u dvou funkčních konceptů, sériové výroby se dočkala až Škoda Felicia Fun.

Škoda typ 786: Prototyp furgonu (1991)

Užitkové vozy na bázi Škody Favorit byly samozřejmostí, tento prototyp z roku 1991 je ovšem unikátní prodlouženým rozvorem na 3,1 metru a délkou 4 715 mm. Zajímavé je prosklení jak boků nákladového prostoru, tak zvýšené části střechy. Vznikla dokonce i sanitní verze, prototyp sanitky byl ale zaplechován a zůstaly jenom prolisy pro případná okna.

13.10.2017 9:00

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist