Rychlé a pohodlné cestování: Kiou Stinger, nebo soukromým letadlem?

Je lepší cestovat pohodlným a rychlým gran turismem, nebo sáhnout po sportovním letadle?
img_3480-1100x618.jpgCelá galerie 19 Zdroj: Hugo Kottás

Čas od času člověk musí cestovat na dlouhé vzdálenosti. A pro takové účely je třeba sáhnout po vhodném dopravním prostředku. Velké, rychlé a komfortní gran turismo je ideálním strojem na polykání nekonečných kilometrů.

Inovovaná Kia Stinger tomuto zadání perfektně odpovídá. Téměř pětimetrová limuzína zahrne komfortem čtyřčlennou posádku a přeplňovaný vidlicový šestiválec o objemu 3,3 litru a výkonu 366 koní nabídne adekvátní výkon pro každou situaci.

Cestování na dlouhé vzdálenosti je ve Stingeru relaxační záležitost, stejně jako krájení zatáček, když se před vámi zaklikatí silnice. Klasická koncepce s motorem vpředu a pohonem všech kol s preferencí zadní nápravy a precizně vyladěný podvozek jsou známkou toho, že se Stinger moc příjemně ovládá. Zkrátka z něj cítíte, že jej navrhovali nadšenci do řízení.

Pravdou ovšem je, že dlouhá cesta autem se může občas zaseknout. Provoz stále houstne a cestování občas znechutí dopravní komplikace. A často s tím nic nenaděláte, ať sedíte v sebelepším gran turismu. Ale co s tím? Nabízí nezůstat nohama pevně na zemi, ale vznést se do oblak.

Přestože Kia Stinger je perfektním gran turismem, soukromé letadlo je ideálním řešením problému s ucpanou dopravou na dlouhé vzdálenosti. Jenže, řeknete si, takové soukromé letadlo stojí spoustu peněz. Nutně nemusí, pokud sáhnete třeba po českém ultralightu Evektor EuroStar, který vyjde na podobné peníze jako Stinger, tedy kolem 1,5 milionu korun.

Podobně smýšlel i Ondra, majitel letadla, který tímto netradičním způsobem řešil svoji potřebu často se přepravovat přes celou Českou republiku. Jenže časem už začal mít dost neustálého poskakování po notoricky ucpané dálnici D1. A tak přišlo radikální řešení.

Začalo to pilotní licencí na ultralight a občasným pronajímáním letadla na delší cesty, potom to pomalu začalo přecházet v závislost na létání a skončilo to pořízením vlastního letadla, kterým létá pro zábavu i za prací.

EuroStar umí létat stejnou rychlostí jako Stinger, oba mají maximální rychlost 270 km/h. Letadlu k dosažení takové rychlosti stačí čtyřválcový boxer Rotax o objemu 1,2 litru a výkonu 100 koní, zatímco Stinger potřebuje 3.3 V6 a 366 koní. Oba však své maximální rychlosti pochopitelně dosáhnou jen málokdy.

Autem se budete po dálnici reálně pohybovat průměrem kolem 100 km/h, cestovní rychlost EuroStaru je ovšem 200 km/h, a to prakticky neustále. Třeba cestu z okraje Prahy do Bratislavy tak zvládnete za hodinu a půl místo tří hodin po zemi, a to ještě nejistých. A navíc s podobnou spotřebou paliva.

Ultralight tak papírově vyhrává, jenže je třeba si uvědomit, že naráží co do praktičnosti. Takové letadlo musíte mít v hangáru, který většinou nemáte hned u domu jako garáž, zatímco s autem můžete vyrazit prakticky ihned.

A pak je tu ještě nosnost. Stinger uveze pohodlně čtveřici pasažérů a spoustu nákladu, zatímco EuroStar pojme jen dva letce a 15 kg bagáže, což není mnoho. To je daň za rychlost a efektivitu letadla. Koneckonců oba způsoby přepravy mají svoje kouzlo.

Jestli vás létání baví a láká, zkuste vyrazit na letiště Tlustice u středočeských Hořovic. Piloti jsou skvělá parta a určitě vám rádi poradí, ať už se budete chtít jen tak proletět, nebo začít s létáním na vlastní pěst. A pokud byste snad zůstali nohama pevně na zemi, skočte do Stingeru. Tohle auto je vážně pecka!

27.9.2021 9:02| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist