Legendy minulosti: Lancia Stratos HF

Lancia Stratos HF byla fenoménem mezinárodní rallyeové scény 70. a počátku 80. let. Bylo to první auto navržené přímo pro automobilové soutěže.

Lancia Stratos započala novou éru v automobilových soutěžích, protože od první skicy byla navrhována za účelem závodního nasazení právě v tomto odvětví motorsportu. Za zrodem stratosu je nutné hledat tři významné muže – tehdejšího šéfa závodního oddělení Lancie Cesareho Fioria, britského závodníka a inženýra Mika Parkese a továrního pilota Lancie Sandra Munariho. Design prvního konceptu, který se jmenoval Stratos Zero a debutoval na autosalonu v Turíně v roce 1970, navrhl šéfdesignér studia Bertone Marcello Gandini.

Studie zaujala nezvykle nízkou, širokou a krátkou karosérií s klínovitým profilem. K pohonu byl použit vidlicový čtyřválec z Lancie Fulvia. Již o tok později se opět na turínském autosalonu objevil první prototyp Stratosu HF. Technicky vycházel ze Stratosu Zero, byl vyveden ve flourescentním červeném laku a zajímavé na něm bylo půlměsícovíté čelní okno zasahující daleko do boků karoserie umožnující tak výborný výhled směrem dopředu. Naopak výhled směrem vzad byl prakticky nulový. V prototypech se objevily tři různé motory, jednak z Lancie Fulvia, dále pak z Lancie Beta a nakonec byl doprostřed karoserie uložen vidlicový šestiválec z Ferrari Dino.Lancia podrobila Stratos intenzivnímu testování a to včetně startů v několika rallye, k čemuž využila pravidel, která v letech 1972 a 1973 umožňovala do automobilových soutěží nasazovat i prototypy skupiny 5. Výroba 500 kusů nutných k homologaci do skupiny 4 začala v roce 1973 a Lancia Stratos HF mohla být nasazena v mistrovství světa v rallye pro rok 1974. Produkcí sériových verzí pojmenovaných Lancia Stratos Stradale byla pověřena karosárna Bertone v Turíně, přičemž dokončovací práce probíhaly v závodě Lancie v Chivassu.

Výroba Stratosu skončila hned v následujícím roce, přičemž světlo světa spatřilo pouze 492 vozů. Produkce agregátu pro Ferrari Dino sice byla ukončena už v roce 1974, ale 500 pohonných jednotek ze závěrečné série bylo určeno právě pro stratos. Aby ovšem nedocházelo k ohrožení kultu Ferrari, byl šestiválec o objemu 2,4 l naladěn na 190 koní. I tak to Stratosu stačilo k akceleraci z klidu na 100 km/h za necelých pět sekund a na maximální rychlost 233 km/h.

Pro závodní účely byl motor posílen na 280 koní a přeplňován jedním turbodmychadlem KKK dával dokonce až 560 koní. Přeplňovaná verze byla ovšem odsouzena ke startům pouze ve skupině 5 a navíc nebyla nikdy tak spolehlivá jako provedení s atmosferickými motory. Zásluhou Sandra Munariho a Björna Waldegarda získala Lancia Stratos HF soutěžácký titul mistra světa v letech 1974, 1975 a 1976.

Sandro Munari se stratosem vyhrál Rallye Monte Carlo v letech 1975, 1976 a 1977 a Lancia Stratos HF je zapsána v kolonce vítěze téhle soutěže ještě i v roce 1979, to už ale startovala v barvách soukromého týmu Chardonnet. Politické rozhodnutí uvnitř skupiny Fiat totiž přeneslo zodpovědnost za úspěchy v rallye na Fiat 131 Abarth.Přestože Fiat přestal starty Lancie Stratos HF ve světových soutěžích podporovat a přesto, že došlo změnou pravidel ke snížení výkonu motoru, zůstal Stratos ještě dlouho nepříjemným konkurentem továrních týmů a servisován zkušenými týmy a v rukou talentovaných jezdců je mnohdy dokázal i porážet. Závěrečnou kapitolu dlouhé a úspěšné kariéry Lancie Stratos HF na tratích rychlostní zkoušek napsala Tour de Corse v roce 1981. Bernard Darniche se Stratosem startoval dlouhá léta v soukromém týmu a na Korsice připsal na jeho účet poslední vítězství v soutěži mistrovství světa.

Když Fiat rozhodl o nasazení 131 Abarth do automobilových soutěž, Lancia postavila několik prototypů pro skupinu 5 ve vytrvalostních závodech na okruzích. Auto bylo pouze siluetou Stratosu a bylo osazeno přeplňovaným motorem. Ani tak se ale na uzavřených okruzích nedokázalo proti Porsche 935 příliš prosadit. Něco jiného to bylo v silničních závodech a v roce 1976 Lancia Stratos vyhrála Giro d’Italia, obdobu automobilové Tour de France. Bohužel jeden z těchto vozů byl zničen při závodě na rakouském Zeltwegu, po problémech s přehříváním motoru zcela shořel. Poslední existující exemplář se ještě jednou pokusil vyhrát Giro d’Italia a pak byl přepraven do Japonska, kde měl startovat na Fuji Speedway v závodě siluet, ale na start se nikdy nepostavil.

Auto bylo prodáno do sbírky pana Matsudy, aby jej od něj později koupil známý sběratel stratosů Christian Hrabalek, mimo jiné také designer a zakladatel společnosti Fenomenon Ltd. Kromě toho, že má nejvetší sbírku Stratosů na světě (vlastní celkem jedenáct vozů včetně červeného prototypu z roku 1971 a soutěžního vozu, který startoval v Safari rallye v roce 1977) jeho zájem o Stratosy vyústil ve vývoj retrostudie Fenomenon Stratos. Tu Fenomenon vystavil na autosalonu v Ženevě v roce 2005 a následně se tohle auto objevilo i na autosalonu ve Frankfurtu. Vyšlo tak i najevo, že Fenomenon vlastní práva na jméno Stratos a určitě není bez zajímavosti, že se na vývoji téhle studie podílel Prodrive Davida Richardse.


Dalším unikátem je Lancia Stratos HF skupiny 5 závodící v rallycrossu. Nejprve s ním v týmu Memphis závodil otec pilota F1 Alexandra Wurze Franz Wurz a stal se s ním v roce 1976 rallycrossovým mistrem Evropy, mimochodem vůbec prvním pod ochranou rukou FIA. To byl tenhle Stratos stále vybaven motorem o objemu 2,4 l. V následující sezóně Wurz vložil důvěru do rukou Mike Parkese. Ten vyvinul dva experimentální klikové hřídele, které zvětšily zdvihový objem motoru těsně pod hranici 3000 ccm.

V roce 1978 převzal Stratos Wurzův týmový kolega Andy Bentza, prodal svůj motor o objemu 2,4 l krajanovi Renému Vontsinovi a vyhrál titul mistra Evropy v rallycrossu v divizi GT. S touhle jedinou Lancií Stratos s motorem o objemu 3,0 l Bentza závodil až do poloviny 80. let, dodnes ji vlastní a auto je stále v závodění schopném stavu. Jeden ze dvou Lancií vyrobených experimantálních klikových hřídelů byl ale zničen v závodě na začátku 80. let.Zřejmě bychom měli také zmínit, že Bertone v roce 1978 poslavil na základě stratosu koncept Lancia Sibilo. Ten si zachovával klínovitý profil, byl ale o kousek delší a zajímavým prvkem bylo neviditelné spojení oken s karosérií, což vytvářelo dojem jednolité struktury. Zvláštností interiéru pak byl digitální, uprostřed palubní desky umístěný přístrojový štít. Lancia Sibilo byla vystavena na autosalonu v Turíně 1978, kde měla tmavě hnědou barvu a jasně žlutá kola. Na základě reakcí veřejnosti byla ale po autosalonu přestříkána do světle hnědé a kola dostala zlatavý nádech. Nikdy se ovšem nedostala do sériové výroby.

Dnes je Lancia Stratos vysoce ceněným a vzácným vozem, jehož cena šplhá do závratných částek. Možná i díky tomu se stále častěji objevují zdařilé repliky, které rovněž začínají nabírat na ceně.

Petr Horák

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)1584
Kompresní poměr10,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)82,0 x 75,0
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)85 / 115 v 6000 ot/min
Točivý moment (Nm)153 v 4500 ot./min.
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3670
Šířka (mm)1700
Výška (mm)1080
Rozvor náprav (mm)2160
18.2.2011 9:50

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist