Legendy minulosti: Jensen Interceptor

Klasické GT vyráběla malá britská automobilka v letech 1966 až 1976. Z různých pohledů bylo právě tohle auto tím, které změnilo zavedené pořádky Jensen Motors.

Asi by se slušelo na začátek podotknut, že jméno Interceptor se v nabídce Jensenu objevuje hned dvakrát. Poprvé tomu bylo mezi lety 1950 a 1957, podruhé pak na přelomu 60. a 70. let. A právě tenhle Jensen Interceptor byl autem, u kterého britská automobilka poprvé použila ocelovou karoserii narozdíl od dříve pro Jensen typické karoserie ze sklolaminátu. Interceptor byl také prvním modelem, jehož design nevzešel z rýsovacích prken inženýrů Jensenu, ale z italského studia Carrozzeria Touring. Dokonce první karoserie byly vyráběny v Itálii u společnosti Vignale, až později Jensen rozběhl vlastní výrobu ve West Bromwichi a s ní přinesl i drobné změny na vzhledu vozu.

První série vozů označovaná jako Mark I spoléhala na vidlicový osmiválec Chrysler o objemu 6276 ccm, který přes třístupňovou samočinnou převodovku TorqueFlite a diferenciál s omezenou svorností poháněl zadní kola. Na přání bylo možné dostat i přímo řazenou rychlostní skříň, těchto vozů bylo ovšem vyrobeno pouhých 22 kusů! Koncem roku 1971 objem motoru vzrostl na 7212 ccm a mezi roky 1971 a 1973 vznikla série 232 Jensenů Interceptor SP (Six-Pack), které jsou s výkonem 390 koní vůbec nejvýkonnějšími Jenseny, jaké kdy byly vyrobeny.Vzhled Interceptoru byl výrazně inspirován Brasincou Uirapuru. To bylo brazilské GT vyráběné v letech 1964 až 1966. Vzniklo ovšem jen 73 kusů, protože náklady na výrobu byly příliš vysoké. A určitě ne náhodou výroba Jensenu Interceptor začala v témže roce, ve kterém byla ukončena výroba Brasincy Uirapuru. Zajímavým designerským prvkem bylo obrovské okno pátých dveří. K původní výbavě patřily takové věci jako elektrické stahování oken, sklopná přední sedadla, volant s dřevěným věncem, autorádio s dvoupásmovými reproduktory nebo elektrické zámky. V září 1968 se standardem stal i posilovač řízení.

Jensen Interceptor Mark II byl uveden v říjnu 1969, dostal změněný výraz přídě a přední kotouče s vnitřním chlazením. V roce 1971 následoval Mark III, který už měl lepší sedadla, litá hliníková kola a další vylepšení. Mark III se pak dále ještě podle roku výroby dělí na série G, H, J a S4, přičemž série S4 byla vůbec nejluxusnějším Jensenem všech dob.

Jensen Interceptor se ve verzi S4 ještě na chvíli objevil ve výrobě v 80. letech, po vzoru Bristolu Jensen vyráběl malé množství tohoto modelu pro opravdové fajnšmekry. Základní design karoserie zůstal nezměněn, pouze pod kapotu se nastěhovaly „čistší“ motory s nižšími emisemi, drobných změn doznal vzhled interiéru a původní sedačky připomínající pohodlná křesla nahradila sportvní sedadla s lepším držením těla.Jensen Interceptor se vyráběl ve třech různých karoseriích – jako čtyřmístný hatchback, čtyřmístný kabriolet a čtyřmístné kupé. Kabriolet řadu karosářských variant rozšířil s modelovým rokem 1974, byl určen především pro americký trh, ale byl prodáván i v Evropě. Celkem bylo vyrobeno 267 kabrioletů. Za nejvzácnější karosářskou variantu je všeobecně považováno kupé, to se objevilo pouhý rok před ukončením výroby v roce 1976 a bylo jej vyrobeno pouhých 60 exemplářů. Kupé více než z hatchbacku vycházelo z kabrioletu a dá se říct, že tahle verze jaksi odlehčovala prostopášnický a zhýralý výraz původního GT.Rád bych zmínil také fakt, že z Interceptoru výchazel i Jensen FF, který byl vůbec jedním z prvních sériově vyráběných aut s pohonem všech kol. Ve své době, v roce 1967, to byl velice pokrokový vůz, měl protiblokovací systém brzd a kontrolu trakce. Na délku byl Jensen FF o 100 mm delší než Interceptor, přesto si obě auta byla až na pár detailů velice podobná. Jensenu FF bylo dohromady vyrobeno 320 vozů.A nakonec poslední myšlenka na vzkříšení Jensenu Interceptor. Ta přišla v roce 2007, kdy specialisté na jenseny z Cropredy Bridge prezentovali záměr původní Jensen Interceptor osadit moderní technikou. V květnu 2010 byla založena společnost Jensen International Automotive, za níž je třeba hledat finance zakladatele a předsedy představenstva společnosti Carphone Warehouse Cherlese Dunstona. Rozeběhla se výroba Jensenů Interceptor R a první vozy byly majitelům předány na začátku letošního roku.

Petr Horák

Technické údaje: Jensen Interceptor (1966)

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec
Palivobenzín
RozvodOHV
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)6286
Kompresní poměr10,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)107,95 x 85,85
Převodovkatřístupňová automatická
Poháněná kolazadní
Podvozek
Brzdy vpředukotoučové, 286 mm
Brzdy vzadukotoučové, 286 mm
Pneumatiky vpředuDunlop RS5 6,70-15
Pneumatiky vzaduDunlop RS5 6,70-15
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)242 / 329 v 4600 ot./min.
Točivý moment (Nm)576 v 2800 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)195,8
0-100 km/h (s)7,3 (0-96 km/h)
Nejvyšší rychlost (km/h)214
Objem nádrže (l)72,7
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4775
Šířka (mm)1753
Výška (mm)1346
Rozvor náprav (mm)2675
Provozní hmotnost (kg)1680
22.4.2011 9:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist