Chrysler TwinAir a další možnosti

Nový dvouválec se objeví v řadě modelů nejen značky Fiat. Zůstane však jen u dvou spalovacích komor?

Motory TwinAir čeká brzy nasazení v dalších modelech skupiny Fiat, a to nejen těch nejmenších. Devítistovku pravděpodobně uvidíme pod kapotami některých lancií a většiny fiatů včetně Brava. Alfa Romeo ani Chrysler podle automobilky vhodnými kandidáty nejsou a do rukou motor zatím nedostanou ani ladiči z garáží Abarthu. To vše ale může být jen otázka času.

Dvouválcové twinairy by měly pohánět všechny menší fiaty, především jejich ekologické varianty. To se týká například Punta. Malé rozměry motoru jej navíc předurčují k použití v hybridech, které automobilka chystá na nejbližší léta. Motor s pětaosmdesáti koni by měl ve spojení s hybridním ústrojím dosáhnout lepších výkonů než stokoňová čtrnáctistovka Fire, ale jeho spotřeba je i bez elektromotoru o třicet procent nižší.Dvouválec postupně nahradí většinu motorů pod kapotou pětistovky. Nedávno představená varianta s turbem a 85 koni přijde na trh v září, atmosférická verze se 65 koňskými silami a druhý přeplňovaný motor se 105 koni se objeví později. Motory zcela jistě uvidíme v nástupci Pandy, kde rovněž převezmou štafetu nejprodávanějších benzínových pohonných jednotek. Překvapivě se automobilka nebrání ani nasazení maličkých dvouválců v rodinném hatchbacku Bravo, ale pouze „pokud budou zákazníci ochotni takovou kombinaci akceptovat“. To samé platí dvojnásobně u dražší značky Lancia.

O použití technologie TwinAir v alfách a chryslerech můžeme jen spekulovat. Že modely ani jedné ze značek nebudou dvouválcové, je jasné. Fiat však původně nepracoval pouze na dvouválci TwinAir, koncepci vyvíjel jako modulární. Plánované motory měly sdílet tvar spalovacích komor, objem 450 krychlových centimetrů na válec a řadu dílů. Rámcovým záměrem bylo stavět motory o dvou, třech, čtyřech, šesti, a dokonce osmi válcích, všechny se stejnými písty, ojnicemi i ventily. Pokud tedy Fiat představí úspornou čtyřválcovou osmnáctistovku, nebuďte překvapeni. U šestiválce 2.7 a osmiválce 3.6 jsme skeptičtější, jenže po převzetí chrysleru dávají obě varianty mnohem více smyslu.

autoweb.cz

19.7.2010 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist