Kia Sportage (2016): První jízdní dojmy

Vyrazili jsme na mezinárodní prezentaci nové Kie Sportage, abychom nasáli první jízdní dojmy. Jaká je?

Zbrusu nová Kia Sportage přijíždí již ve své čtvrté generaci. Ta vůbec první vznikla již v roce 1993 a vydržela na trhu dlouhých jedenáct let, než v roce 2004 přišla druhá generace. Na třetí vydání se čekalo jen šest let a na současné jen pět. Celosvětově se jich pak prodalo na 3,5 milionu, z toho v Evropě 450 tisíc. U nás se dlouhodobě jedná o druhý nejdůležitější model značky hned za cee’dem. Za loňský rok se u nás prodalo 1896 kusů, což stačilo na 6. místo v segmentu C-SUV, který neustále roste.


Jak vypadá?

Výraznou změnou prošel vnější design, pořád ale bezepčně poznáte, že se jedná o Sportage. Vůz si zachovává svůj typický boční profil, názory na nový vzhled se však různí. Někomu se líbí víc než předchozí model, někomu méně. Určitě ale vypadá dospěleji, zejémena pří pohledu zezadu, kdy si Kiu Sportage klidně spletete s něčím o mnoho prémiovějším. Zajímavým, avšak také dost kritizovaným prvkem, jsou blikače umístěné dole v nárazníku, což je tak trochu pozůstatek off-roadového DNA let minulých.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Kia Sportage se po vzoru dalších modelů značky představuje i ve sportovněji střiženém paketu GT Line, který poznáte podle specifických 19″ kol, dvojité koncovky výfuků nebo detailů v provedení saténový chrom. Všechny verze pak můžete nechat nalakovat do celkem 12 odstínů, z nichž čtyři jsou zcela nové – červená Infra, zelená Alchemy, stříbrná Caynon a bronzová Metal. Na výběr je i řada ráfků v rozměrech 16, 17 a 19 palců.

Interiér

Vnitřek vozu také doznal zásadních změn. Architektura se drží zavedeného trendu, takže o něm lze říct, že je celkem přehledný a uživatelsky přívětivý. Zásadním zlepšením je vnímaná kvalita materiálů a zpracování, já jsem se uvnitř skutečně cítil příjemně, a to i díky velmi slušnému odhlučnění jak od motorového prostoru, tak silnice či aerodynamického hluku.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Design možná nenadchne vystřelky a může působit trochu fádně, ale je moderně střižený a vyváženě poskládaný, zkrátka tu nenajdete nějaké vyložené faux pas. Ani po praktické stránce nezklame. Prostoru pro posádku je na všech sedadlech dost a kufr pojme 491 litrů nákladu, po sklopení zadní řady sedadel pak 1480 litrů.

Motory

Pod kapotou se objevuje pětice motorů – základní benzínový 1.6 GDI o výkonu 132 koní a točivém momentu 161 Nm a silnější 1.6 T-GDI s parametry 177 koní a 265 Nm, turbodiesely pak zastupuje 1.7 CRDi se 115 koňmi a 280 Nm a dvě verze dvoulitru 2.0 CRDi se 136 koňmi a 373 Nm, resp. 185 koňmi a 400 Nm.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Pohon všech kol 4WD je dnes obvyklé konstrukce s hydraulicky ovládanou spojkou, která zadní kola připojuje na základě aktuálníchí jízdních podmínek a do 40 km/h lze manuálně sepnout čtyřkolku v poměru 50:50. Pohon všech kol využívá i systému řízení trakce v zatáčkách ATTC. Dostanete jej silnějšímu zážehovému motoru a oběma naftovým dvoulitrům, přičemž se zároveň v žádném případě nevyulučuje s automatickou převodovkou. Tou je pro 1.6 T-GDI nová sedmistupňová dvouspojková skříň vyvinutá přímo Kiou, 2.0 CRDi si musí kvůli limitům ve schopnosti snášet vysoký točivý moment vystačit s tradičním šestistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem.

Technologie

Novinkou pro Kiu Sportage je i armáda asistenčních a bezpečnostních systémů jako AEB (autonomní brzdění), DBC (sjíždění svahů), SPAS (parkovací asistent), LDWS/LKAS (systémy varování opuštění jízdního pruhu a korekce), BSD (hlídání mrtvého úhlu), RCTA (upozornění na křižující vozidlo vzadu), LCA (udržování jízdního pruhu), HBA (automatická dálková světla), DBL (adaptivní smětlomety) a SLIF (čtení dopravních značek).

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Komfortní prvky výbavy zastupují elektricky ovládané dveře zavazadlového prostoru s funkcí automatického otevření, pokud za vozem stojíte tři sekundy s klíčem Smart Key, dále sedmi- a osmipalcová navigace s Kia Connected services, bezdrátové dobíjení mobilního telefonu, vyhřívaný volant nebo audiosystém JBL.

Jak jezdí?

Jízdně je Kia Sportage vyspělé auto, aby také ne, když se na podvozku vpředu nacházejí vzpěry McPhersony vpředu a vzadu víceprvková náprava, která je pro vozy s pohonem předních i všech kol stejná. Nový je také elektrický posilovač umístěný na hřebenu místo slopuku řízení, který slibuje lepší odezvu, nelze už ale měnit odpor posilovače. Pravdou je, že se bůh ví jaké zpětné vazby nedočkáte, což ale není na škodu, protože se nová Sportage řídí snadno a přesně.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Sportovní ambice si (kromě vzhledu) nedělá a raději sází všechno na komfort, kterého se dočkáte měrou vrchovatou. Devatenáctipalcová kola na mne sice zapůsobila už trochu přehnaně a zejména na ostrých nerovnostech se projeví „bolavější“ ranou, akusticky je ovšme podvozek dobře odhlučněný. Pod zátěží se pak podvozek neprojevuje nijak atraktivně, přejde spíš do bezpečné nedotáčivosti, ale o všem dá včas vědět.

Kolik stojí?

Kia Sportage čtvrté generace startuje na částce 459 980,- korun s motorem 1.6 GDI 132 k s pohonem 4×2 ve výbavě Active, která nabídne 16″ kola z lehkých slitin, manuální klimatizaci, šest airbagů, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná zpětná zrcátka a sadu na lepení kol. Vyšší specifikace Comfort obsahuje navíc střešní ližiny, přední mlhovky a bluetooth handsfree s ovládáním rádia na volantu, a to za příplatek 20 tisíc.

Exclusive nabízí 17″ kola, exteriérové doplňky v matném chromu, automatickou dvouzónovou klimatizaci, navigaci se 7″ displejem s bluetooth a Kia Connected services, vyhřívaná a sklopná zrcátka s LED blinkry, kožený volant, tempomat s omezovačem rychlosti, zadní parkovací senzory, udržování v jízdním pruhu a čtení značek, to vše za dalších 60 tisíc.

Výbavový stupeň Premium obsahuje navíc LED zadní světlomety, bi-xenonové natáčecí světlomety, paket Winter s vyhřívaným volantem a sedadly vpředu i vzadu, přístrojovou desku Supervision a přední parkovací senzory, a to za příplatek dalších 40 tisíc. Verze De Luxe pak nabízí 19″ kola, zatmavená zadní skla, polokožená sedadla, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, Smart Key a startování tlačítkem, 8″ displej multimédií a audiosystém JBL. Na vše si musíte připravit dalších 60 tisíc korun.

Samotný vrchol představuje výbava GT Line, která přináší sportovně střižený vzhled, specifická 19″ kola, chytré otevírání zavazadlového prostoru, kožené sedačky a ventilování těch předních. Připlatit musíte dalších 35 tisíc, a to pouze k nejsilnějšímu benzínovému a naftovému motoru 1.6 T-GDI 177 k, resp. 2.0 CRDi 185 k.

Samozřejmostí jsou další příplatkové pakety, a to Winter za 8000,- korun, který nabízí vyhřívaný volant a přední i zadní sedačky. Navi za 16 000,- korun, který nabídne 7″ navigaci, Kia Connected services, čtení značek a hlídání pruhů. Paket Tech obsahuje systém autonomního brzdění, sledování mrtvého úhlu, inteligentní parkovací systém a automatické otevírání pátých dveří. Konečně paket Leather za 20 000,- korun rozmazlí svou posádku koženými sedadly, navíc vpředu ventilovanými, a černou lesklou konzolí. Metalický lak pak dostanete za 14 900,- korun.

29.1.2016 11:30| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist