Kia Sportage (2004 – 2010)

Mezi populární ojetá SUV patří i korejská Kia Sportage. Na trhu se objevuje v dostatečném počtu a s lákavou cenou. Jaká je jako ojetina?

RADOSTI
Příznivé ceny ojetin, pohodlné odpružení, dostatek místa pro posádku, možnost aktivace stálého pohonu všech kol, dostatek ojetin na trhu.

STAROSTI
Levné plasty v interiéru, rychlejší pokles hodnoty vozu, dlouhé dráhy řazení, nevelký zavazadelník.

Druhá generace SUV Kia Sportage vyjela v roce 2004 na shodné podvozkové platformě se svým koncernovým sourozencem Hyundaiem Tuscon. Automobil si získal mezi motoristy slušnou oblibu, k níž mu dopomohla i dlouhá sedmiletá záruka a rozumná pořizovací cena. Ve výrobě se udržel do roku 2010, kdy jej nahradil model třetí generace.

Karoserie nekonfliktních tvarů není z dnešního pohledu zrovna modernou, ale ani neurazí. Na trhu s ojetými vozy se Sportage druhé řady tak docela dobře prosazuje. To je dáno i příznivou pořizovací cenou, stejně jako solidní pověstí plynoucí ze slušné spolehlivosti.

Interiér nabízí dostatek místa pro cestující, ale velikostí zavazadelníku automobil rozhodně neoslní. Jeho objem totiž činí jen 325 litrů v základním uspořádání, tedy měřeno po krycí roletku zavazadlového prostoru při pětimístné konfiguraci interiéru. V případě potřeby jej lze rozšířit sklopení zadních sedadel na 1375 litrů. Menší předměty se dají naložit pomocí samostatně výklopného okna dveří zavazadelníku, což se může hodit pokud zaparkujete nacouváním třeba ke stěně domu.

K samotnému zpracování interiéru míří výhrady podobné těm, co patří jiným korejským vozům z dané doby. Jde především o levně působící tvrdé plasty palubní desky s nevalnou povrchovou úpravou. Žádný hit nepředstavují ani sedadla. Za jízdy se můžete setkat i s povrzáváním plastů uvnitř vozu.

Samotné řízení ovládání automobilu může být příjemné, pokud nemáte vysoké nároky, respektive uvědomujete si, v jakém vozidle sedíte a za jakou cenu jste jej pořídili. Zatímco podvozek je sympaticky komfortní, řízení postrádající zpětnou vazbu nijak nepotěší. Jasné minus pak představují dlouhé dráhy řazení. Měkce naladěný podvozek a vyšší těžiště pak přirozeně limitují automobil v zatáčkách.

Díky možnosti uzamčení pohonu všech kol si Kia Sportage dobře poradí v lehčím terénu. Stále ale jde o SUV, na což je třeba myslet. Nevelká světlá výška vozu může být poměrně brzo limitujícím prvkem. Kia Sportage ale vyjela i vybavená pouze pohonem kol přední nápravy. Od těchto základních provedení se verze s pohonem všech kol na první pohled odlišují označením 4WD na dveřích zavazadelníku.

Přízni motoristů se vůz těší zejména má-li pod kapotou úspornější turbodiesel. Ten má objem dva litry a montoval se hned ve čtyřech výkonových variantách. Základ představuje 2.0 CRDi o výkonu 83 kW, což je dostačující. Silnější provedení nabídne 100 kW, ale i 103 kW nebo dokonce 110 kW.

Daleko méně oblíbené jsou benzinové pohonné jednotky 2.0 16V/104 kW a vzácně se vyskytující šestiválec 2.7 V6/129 kW. Individuálně se dvoulitr občas přestavoval na LPG a na takové vozy na trhu ojetin také narazíte. Z hlediska spotřeby to není vůbec špatná volba, důležité je však, aby byl LPG systém vybaven přímazem ventilů.

U přestaveb na LPG bez přímazu jsou známé problémy s ventily, což si vyžádá drahou opravu. Čistě benzinové motory se profilují jako spolehlivé. „Riziko se pojí zejména s dieselovou motorizací, která vzhledem k vyšším nájezdům už po letech hrozí nadměrným opotřebením vstřikovačů a turbodmychadel,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Najdeme ale i jiné slabší články. „První ročníky neměly filtr pevných částic ani dvouhmotový setrvačník, které od roku 2006 zvyšují případné servisní investice,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. Nadměrně opotřebený dvouhmotový setrvačník poznáte podle typického klepání zespodu motoru při volnoběžných otáčkách, které zmizí nebo změní zvuk po sešlápnutí pedálu spojky.

Některé vozy trápí nadměrně opotřebená ložiska kol. Ta lze odhalit ještě jednodušeji, protože je vyzradí typické hučení. Před koupí vůz také dobře prohlédněte na zvedáku, zda nemá poškozený podvozek neopatrnou jízdou v terénu. Někteří majitelé nevědí, co si kupují a že SUV rozhodně nepatří tam, kde se skutečný off-road pohybuje hravě, a takový automobil si určitě koupit nechcete.

25.2.2018 11:27| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist