Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI: Co má společného s Mustangem?

Nový Hyundai i30 Fastback nese stejný název, jako legendární Ford Mustang. Najdeme ještě nějaké společné jmenovatele, nebo je název korejského liftbacku jenom výmysl marketingu?
titulka-40-1100x618.jpgCelá galerie 21 Zdroj: archiv redakce

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.2

„Rozmohl se nám tady takový nešvar,“ chtělo by se použít slavný filmový citát. Automobilky sice nezačaly používat sprostá slovíčka jako studenti v legendárních Pelíškách, zato si pletou pojmy a dávají svým modelům názvy, které se úplně neshodují se skutečností. A teď nemám zrovna na mysli nadužívání pojmu „sport“ tam, kde vůbec nemá co dělat. Víc než proti všem těm Touring Sportům a Sportsvanům mířím na úplné překlopení původního významu.

Třeba takový Shooting Brake. Dnes toto označení nenosí žádný skutečný lovecký kombík s pouhou dvojicí dveří, ale jenom trochu dynamicky střiženější pětidveřový kombík Mercedesu. Nejdále to ovšem dotáhla značka Hyundai – i30 hatchback nazývá jako Liftback, samotný liftback potom jako Fastback. Proč? Asi to zní dobře. Ačkoliv k elegantně splývavé zádi Porsche 911 nebo Fordu Mustang má hodně daleko. Tady máte odpověď – s Mustangem nemá kromě názvu společného nic.

Ať už se ale Hyundai i30 Fastback jmenuje jakkoliv, musím uznat, že mu to celkem sluší, ačkoliv bych si dokázal představit trochu delší zadní převis a ještě táhlejší linku střechy. Z profilu neustále přemýšlím nad tím, jestli je to spíš usektnutý liftback, nebo obtloustlý hatchback. Přímý boční pohled prostě úplně nehraje. Podívejte se ale šikmo zpředu a uvidíte pěkně rozkročený postoj, šikmo zezadu potom zadní partie docela fungují.

Zavazadlový prostor je kupodivu rozměrný. Srovnání s letištěm v Octavii prohrává, díky velké hloubce (a není to jenom laciný trik, stále se tu vejde i dojezdová rezerva) nabídne slušných 450 litrů objemu. Výtku ovšem musím směřovat zadním sedadlům. Díky splývavé střeše přicházejí cestující o cenné místo na hlavu, to se dalo čekat, jenže zrovna bohatý není ani prostor pro kolena. Tohle umí ostatní trochu líp.

Vpředu je na druhou stranu všechno v naprostém pořádku. Pozice za volantem je příkladná, samotný volant dobře padne do ruky, grafika budíků je pěkně čitelná. Infotainment na vystrčeném tabletu už trochu graficky zastarává, především mapové podklady nejsou zrovna nejhezčí, ale rozhodně neurazí. Potěší i hezká kvalita zpracování – všechno dobře lícuje a tlačítka mají příjemný odpor. Z hlediska ergonomie je všechno promyšlené – rozhodně se tu neztratíte. Interiér působí možná trochu obyčejně, celou dobu jsem se však cítil dobře.

Výběr motorů je poněkud omezený – vedle litrového tříválce můžete sáhnout ještě po čtrnáctistovce se 140 koňmi a 242 Nm jako v tomhle případě. Se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou tvoří příjemně sladěnou dvojici, které vyhovuje spíš vlažnější tempo. Výkonu není nazbyt, ostatně lehce přes sto koní na tunu a stovka stěží pod 10 sekund napovídá, že tohle není žádný rychlík. Ucházející minimum ovšem nabídne. Spotřeba také není světoborná – týdenní průměr hlavně po městě jsem ustálil na 8,6 l/100 km, mimo město jsem pak jezdil kolem 6,5 litru.

Podvozek nabízí příjemný kompromis mezi ovladatelností a komfortem, ačkoliv větší 18″ ráfky docela narušují pohodlí. Odpružení není schopné dokonale vyhladit rozbitou silnici a příčné nerovnosti tak uštědří karoserii pěknou ránu. Škoda, jinak se totiž i30 se hezky ovládá. Řízení není úplně odtažité, pozice za volantem je téměř dokonalá a dokonce můžete úplně vypnout stabilizaci. Tendenci k přetáčivosti ale nečekejte, vyvážení podvozku je hodně neutrální.

Hyundai i30 Fastback má tu jedinečnou vlastnost, že mě za celý týden vůbec ničím nevytočil, na druhou stranu ani vyloženě nenadchl. Prostě jenom dělá svoji práci, nutno ovšem podotknout, že většinu času správně. Fastback vypadá zajímavě, uvnitř je pěkně vyrobený jako každý jiný Hyundai, dobře se ovládá a zatím stále není tak všudypřítomný. Jedinou výraznější kaňkou na jeho hodnocení je tužší podvozek, kterému by ovšem mohla pomoci menší kola. Vidíte, nakonec mi vlastně vůbec nevadí, že jeho název nedává smysl, protože je to zkrátka celkově povedené auto.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)9,5
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzin, min. 95 okt.
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1 353
Kompresní poměr10,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)neuvedeno
Převodovkasedmistupňová dvouspojková
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu225/40 R18
Pneumatiky vzadu225/40 R18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)103 / 140 v 6 000
Točivý moment (Nm)242 v 1 500 - 3 200
Výkon/hmotnost (k/t)103
Nejvyšší rychlost (km/h)203
Spotřeba paliva (l/100 km)6,4 / 5,1 / 5,6
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4 455
Šířka (mm)1 795
Výška (mm)1 425
Rozvor náprav (mm)2 650
Provozní hmotnost (kg)1 362
Celková hmotnost (kg)1 860
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)600
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1 400
Zavazadlový prostor (l)450 / 1 351
Ceny
Základní cena modelu439 900,- (1.0 T-GDI 120k Trikolor)
Základní cena test. verze509 900,- (1.4 T-GDI 140k Style)
Cena testovaného vozu559 900,- (1.4 T-GDI DCT 140k Style)
26.4.2018 12:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist