Honda Civic 1.8 i-VTEC 142 k (2015)

Druh pětidveřového hatchbacku s větším, atmosférickým motorem lačnícím po otáčkách, je téměř na vymření. Téměř... Naštěstí je tady stále Honda Civic.
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 7.4

Radosti

Atmosférický motor s charakterem, výbušný vzhled, …

Starosti

… což ovšem může vyhovovat pouze omezené skupině zákazníků


Můžeme si znovu říct, že Honda Civic ve své poslední generaci, který prošel modernizací, navazuje na předchozí generaci s velmi neotřelým designem, resp. vychází vzhledově s ještě staršího modelu a la „vajíčko.“ To byl ten Civic, který působil na silnici jako vesmírná loď svým vzhledem zvenku, a ještě více po usednutí do kabiny se všemi svými ukazateli a prosvícenými ovladači.

Současný Civic hraje na podobnou notu, na můj vkus někdy až příliš tvrdí muziku, například jakési ploutvičky na zadní části auta bych si klidně odpustil. Pokud mají za smysl držet auto v linii ve vysokých rychlostech a zaručovat aerodynamickou stabilitu, tak mi to přijde o hatchbacku s atmosférickou osmnáctistovkovou a maximálkou někde u dvoustovky trochu zbytečné. Nicméně vzhledově se mi Civic líbí, když přeskočím některé detaily vyloženě echt-moderní na můj vkus.

Honda Civic 1.6 i-DTEC

První jízda | vydáno 19. 6. 2013

Interiér

A líbí se mi i uvnitř, někdo by mohl mluvit o starosvětském interiéru, já říkám, že tady je kabina zaměřená na řidiče, což už se tak často napříč konkurencí nevidí. Místo za volantem jsem si musel chvíli hledat, naštěstí mám postavu spíše „kompaktně japonskou“ než středoevropsky robustní.“ Přístrojovka je natočena na člověka za volantem a všechny ovladače jsou po ruce, tedy až na tlačítko s přepínáním do ekologického režimu, to je v zákrytu vlevo za volantem, ale to mi až tak nevadí – po jeho stlačení sice můžete pracovat se spotřebou, ale pocit náhlé otupělosti pohonné jednotky a zaškrcení je natolik zřejmým, že já jsem raději jezdil ve standardním režimu.

Pohon

O pohon auta se stará, jak už bylo zmíněno, benzínový čtyřválec s objemem 1,8 litru, výkonem 142 koní  v 6500 otáčkách a točivým momentem 174 Nm ve 4300 otáčkách a tím je v podstatě asi řečeno vše. Tady, pokud chcete jet svižně, musíte motor točit a točit. Žádný příval krouťáku „odspodu“ podle dnešních obvyklých trendů souvisejících hlavně s přeplňováním. Aby auto jelo, musíte poslat ručičku otáčkoměru až k pěti, šesti tisícové hranici, …

Spotřeba

… pak ovšem ale nelze čekat spotřebu 4,3 l/100 km. Průměrný tabulkový apetit vozu je uváděn jako 5,8 – 6,1 v závislosti na specifikaci, já jsem jezdil bratru za deset. Protože mne po dlouhé době bavilo jezdit, řídit i v „obyčejném,“ rozumějte „nesportovním“ autě a jízdu jsem si užíval a opájel se jízdními vlastnostmi auta.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Pracoviště řidiče a to doslova. Abyste z auta dostali maximum, „zapotíte se.“

Ovladatelnost

Přímé řízení, pevná řadící páka s tuhým chodem (i když historicky možná Civic měl kdysi ještě tužší řazení), pedály u sebe, madlo ruční brzdy hned po ruce, tlačítko stabilizace, které reaguje hned na první dotyk a netřeba jej držet půl dne, aby došlo k otupění elektroniky.

Civic, tedy jeho motor, musíte točit, ale je tady zajímavý zvukový doprovod. Výkon není malý, naopak 142 koní je velmi slušné stádo na danou verzi, ale je třeba si tuto sílu zasloužit. A s tím souvisí i jízda, do zatáčky musíte jet svižně, přesně odřazovat tak, aby otáčky neklesly pod správnou mez, držet auto pod krkem, správně pracovat s kvalty, soustředit se na jízdu, klidně si do zatáčky pomoct přibrzděním. Ano, tohle je auto, která se pne svým řidičským nadšením do současnosti z hlubší minulosti, kdy slova jako výkon, apex a omezovač nebyly považovány za vulgarismy.

Honda Civic (od 2005)

Ojetá auta | vydáno 2. 10. 2009

Verdikt

Civic je podle mne velmi specifický druh auta, tedy s tímto motorem určitě. Má dost místa vpředu i na zadních sedadlech a kufr je slušný, složíte-li zadní sedačky tak přímo velký s rovnou ložnou plochou. Spotřeba odpovídá typu pohonné jednotky a jistě lze jezdit za méně než bylo mnou uvedeno v testu, ale jízdní schopnosti vozu nabádají spíše k radostné jízdě než odevzdanému ploužení. Spokojen bude jistě ten, kdo potřebuje pětidvéřový hatchback na každý den, má rád neotřelý design, dobré jízdní vlastnosti a řidičské charisma. Méně entuziastičtí řidiči pak mohou s klidem v duši volit naftový 1.6 i-DTEC.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivobenzín
Plněníatmosférické
Zdvihový objem (cm3)1798
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)104/142 v 6500
Točivý moment (Nm)174 Nm v 4300 ot./min
0-100 km/h (s)8,7
Nejvyšší rychlost (km/h)215
Spotřeba paliva (l/100 km)5,8 - 6,1
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4370
Šířka (mm)1795
Výška (mm)1440
Rozvor náprav (mm)2595
Provozní hmotnost (kg)1278 - 1412
Zavazadlový prostor (l)477
Ceny
Základní cena modelu399 900 Kč
Základní cena test. verze527 900 Kč
11.5.2015 9:41| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist