autoweb.cz > Honda > Honda Civic > Honda Civic 1.8 i-VTEC 142 k (2015)
Honda Civic 1.8 i-VTEC 142 k (2015)
Dynamika 6
Chování na silnici 9
Provozní náklady 6
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 7.4
Radosti
Atmosférický motor s charakterem, výbušný vzhled, …
Starosti
… což ovšem může vyhovovat pouze omezené skupině zákazníků
Můžeme si znovu říct, že Honda Civic ve své poslední generaci, který prošel modernizací, navazuje na předchozí generaci s velmi neotřelým designem, resp. vychází vzhledově s ještě staršího modelu a la „vajíčko.“ To byl ten Civic, který působil na silnici jako vesmírná loď svým vzhledem zvenku, a ještě více po usednutí do kabiny se všemi svými ukazateli a prosvícenými ovladači.
Současný Civic hraje na podobnou notu, na můj vkus někdy až příliš tvrdí muziku, například jakési ploutvičky na zadní části auta bych si klidně odpustil. Pokud mají za smysl držet auto v linii ve vysokých rychlostech a zaručovat aerodynamickou stabilitu, tak mi to přijde o hatchbacku s atmosférickou osmnáctistovkovou a maximálkou někde u dvoustovky trochu zbytečné. Nicméně vzhledově se mi Civic líbí, když přeskočím některé detaily vyloženě echt-moderní na můj vkus.
Interiér
A líbí se mi i uvnitř, někdo by mohl mluvit o starosvětském interiéru, já říkám, že tady je kabina zaměřená na řidiče, což už se tak často napříč konkurencí nevidí. Místo za volantem jsem si musel chvíli hledat, naštěstí mám postavu spíše „kompaktně japonskou“ než středoevropsky robustní.“ Přístrojovka je natočena na člověka za volantem a všechny ovladače jsou po ruce, tedy až na tlačítko s přepínáním do ekologického režimu, to je v zákrytu vlevo za volantem, ale to mi až tak nevadí – po jeho stlačení sice můžete pracovat se spotřebou, ale pocit náhlé otupělosti pohonné jednotky a zaškrcení je natolik zřejmým, že já jsem raději jezdil ve standardním režimu.
Pohon
O pohon auta se stará, jak už bylo zmíněno, benzínový čtyřválec s objemem 1,8 litru, výkonem 142 koní v 6500 otáčkách a točivým momentem 174 Nm ve 4300 otáčkách a tím je v podstatě asi řečeno vše. Tady, pokud chcete jet svižně, musíte motor točit a točit. Žádný příval krouťáku „odspodu“ podle dnešních obvyklých trendů souvisejících hlavně s přeplňováním. Aby auto jelo, musíte poslat ručičku otáčkoměru až k pěti, šesti tisícové hranici, …
Spotřeba
… pak ovšem ale nelze čekat spotřebu 4,3 l/100 km. Průměrný tabulkový apetit vozu je uváděn jako 5,8 – 6,1 v závislosti na specifikaci, já jsem jezdil bratru za deset. Protože mne po dlouhé době bavilo jezdit, řídit i v „obyčejném,“ rozumějte „nesportovním“ autě a jízdu jsem si užíval a opájel se jízdními vlastnostmi auta.
Pracoviště řidiče a to doslova. Abyste z auta dostali maximum, „zapotíte se.“
Ovladatelnost
Přímé řízení, pevná řadící páka s tuhým chodem (i když historicky možná Civic měl kdysi ještě tužší řazení), pedály u sebe, madlo ruční brzdy hned po ruce, tlačítko stabilizace, které reaguje hned na první dotyk a netřeba jej držet půl dne, aby došlo k otupění elektroniky.
Civic, tedy jeho motor, musíte točit, ale je tady zajímavý zvukový doprovod. Výkon není malý, naopak 142 koní je velmi slušné stádo na danou verzi, ale je třeba si tuto sílu zasloužit. A s tím souvisí i jízda, do zatáčky musíte jet svižně, přesně odřazovat tak, aby otáčky neklesly pod správnou mez, držet auto pod krkem, správně pracovat s kvalty, soustředit se na jízdu, klidně si do zatáčky pomoct přibrzděním. Ano, tohle je auto, která se pne svým řidičským nadšením do současnosti z hlubší minulosti, kdy slova jako výkon, apex a omezovač nebyly považovány za vulgarismy.
Ojetá auta | vydáno 2. 10. 2009
Verdikt
Civic je podle mne velmi specifický druh auta, tedy s tímto motorem určitě. Má dost místa vpředu i na zadních sedadlech a kufr je slušný, složíte-li zadní sedačky tak přímo velký s rovnou ložnou plochou. Spotřeba odpovídá typu pohonné jednotky a jistě lze jezdit za méně než bylo mnou uvedeno v testu, ale jízdní schopnosti vozu nabádají spíše k radostné jízdě než odevzdanému ploužení. Spokojen bude jistě ten, kdo potřebuje pětidvéřový hatchback na každý den, má rád neotřelý design, dobré jízdní vlastnosti a řidičské charisma. Méně entuziastičtí řidiči pak mohou s klidem v duši volit naftový 1.6 i-DTEC.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | atmosférické |
Zdvihový objem (cm3) | 1798 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 104/142 v 6500 |
Točivý moment (Nm) | 174 Nm v 4300 ot./min |
0-100 km/h (s) | 8,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 215 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,8 - 6,1 |
Objem nádrže (l) | 50 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4370 |
Šířka (mm) | 1795 |
Výška (mm) | 1440 |
Rozvor náprav (mm) | 2595 |
Provozní hmotnost (kg) | 1278 - 1412 |
Zavazadlový prostor (l) | 477 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 399 900 Kč |
Základní cena test. verze | 527 900 Kč |