Exkluzivní test Rolls-Royce Dawn: „Jamesi, máte padáka!“

Otestovali jsme nejdražší a nejluxusnější kabriolet, který současný trh nabízí. Chyby v něm nejsou přípustné.
img_5971-1100x618.jpgCelá galerie 80 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9.4

Sedím v pohodlném sedadle za volantem s tenkým věncem, připomínajícím lodní kormidlo, a přes dlouhou kapotu koukám na Spirit of Ecstasy, jak se s roztaženými křídly prodírá okolním provozem. Vznešená soška letící dámy je už více než 100 let automobilovým symbolem maximálního luxusu.

Je páteční dopoledne a pozvolna se sunu pražským provozem, zatímco přemýšlím nad tím, že jsem nikdy dříve neřídil dražší a luxusnější auto. Připadá mi až neuvěřitelné, že tenhle kabriolet patří jenom někam doprostřed modelové řady proslulé britské značky.

Rolls-Royce Dawn se představil v roce 2015, aby dočasně nahradil stárnoucí Phantom Drophead Coupé. Dawn je v současnosti jediným goodwoodským modelem se stahovací střechou a vychází z cestovního kupé Wraith. Oba vozy se mohou zdát totožné, ale továrna uvádí, že přibližně 80 % ze všech karosářských panelů je nových.

S Wraithem má Dawn společný motor a platformu, ale Britové neradi slyší, když před nimi zmíníte podobnost obou modelů. Tím nejlepším na Wraithu i Dawnu je, na rozdíl od Phantomu, že si je majitel může řídit sám, aniž by před okolím vypadal jako obyčejný řidič šlechticů.

Projíždění pražskými ulicemi mi dává příležitost, abych se seznámil s dechberoucím interiérem. Říká se, že Rolls-Royce si nekupujete, Rolls-Royce si objednáváte na zakázku. Míra individualizace nejluxusnější značky na světě je doslova neomezená.

Už od první chvíle mám dojem, že sedím za volantem superluxusní silniční jachty, čemuž napomáhá námořnické čalounění interiéru. Noblesní interiér v kombinaci tyrkysové a tmavě modré jemné kůže se mi sice nejprve zdá pocitově studený, ale postupně mu přicházím na chuť, protože ladí s exteriérem a je příjemně prosvětlený.

Rolls-Royce si zakládá na pocitové spokojenosti a každý vyrobený kus je uměním na čtyřech kolech. Interiér je dekorovaný lesklým kovem, přístrojová deska se skládá z nádherných klasických ručičkových budíků s bílým podkladem a milovníky kvalitního poslechu potěší prvotřídní příplatkové audio Rolls-Royce Bespoke.

Senzační jsou koberce na podlaze, které mají dlouhá hustá vlákna. Způsob, jakým se vaše nohy zaboří do měkoučkého koberce, je nepopsatelný a je skoro škoda po něm šlapat v botách. Pokaždé mám pocit viny, že bych se snad měl přezout do pantoflí. Krásným a chytrým detailem jsou zesílené kožené polštářky pod patami řidiče. Zkrátka kvalita materiálů a zpracování je na takové úrovni, kterou lze značky jako Rolls-Royce čekat – na absolutním vrcholu.

První kilometry v chladných podzimních stínech projíždím s nataženou střechou. Odhlučnění interiéru je až neuvěřitelné a chvíli si připadám jako v elektromobilu. Rolls-Royce Dawn má pod kapotou mohutný dvakrát přeplňovaný 6,6litrový vidlicový dvanáctiválec, který patří k nejtišším spalovacím motorům na světě. Při klidné jízdě je slyšet pouze tiché ševelení, a to až poté, co stáhnete látkovou střechu.

Když konečně vyjíždím z města ven a zpoza mraků vystupují hřejivé sluneční paprsky, za jízdy skládám plátěnou střechu a začínám si užívat opravdovost Dawnu. Se střechou je v něm úžasné ticho, ale jízda bez ní je nepochybně lepší a úžasnější.

Motor se celou dobu točí lehce nad hranicí volnoběhu a ukazatel výkonové rezervy, který v Rolls-Roycu nahrazuje tuctový otáčkoměr, mi při každém rozjezdu naznačuje, že využívám maximálně deset procent ze všech dostupných koní, zatímco je monumentální příď majestátně zvednutá. Dostávám se na pražský okruh a překvapuje mne zde netradiční minimální provoz, takže okamžitě pobízím Dawn, aby mi ukázal, co umí.

Při malém sešlápnutí plynu motor auto lehce unáší, ale co plná síla? Sešlapávám plyn k podlaze, osmistupňová automatická převodovka od ZF jemně podřazuje o několik stupňů a Dawn začíná nabírat na rychlosti.

Dvanáctiválec má solidní sílu, a když se budu držet formálních vyjádření automobilky, jeho výkon je pro obrovský luxusní kabriolet adekvátní*. Z tabulkových údajů se může zdát, že se bude chovat jako výbušné monstrum, ale skutečnost je úplně jiná.

Sametový dvanáctiválec s rostoucími otáčkami nabírá na síle zdvořile a vlídně, aniž by otravoval posádku v interiéru. Zapomeňte na brutální kopnutí do zad a vystřelení vpřed při sešlápnutí plynu na podlahu, protože tohle Rolls-Royce neumí a ani nechce umět.

Dawn je o zážitcích z pohodlné jízdy, pro které jsem vyrazil na okresky při cestě na Karlštejn. Okolní scenérie jsou dechberoucí a vzduchový podvozek dává najevo, že se řadí k tomu nejlepšímu, co existuje. Ani na hodně rozbitých cestách není nepohodlný, hladce pohlcuje nerovnosti a lehce se pohupuje.

Pro svižnější jízdu na zdejších technických okreskách se ale moc nehodí, jenže s Dawnem stejně nechcete jezdit rychle. Každý ujetý metr si chcete pořádně užít a nikam nespěchat. Hezky pomalu a plnými doušky.

Pohotovostní hmotnost extrémně těžkého Dawnu se pohybuje okolo dvou a půl tuny, ale v zatáčkách není tak těžkopádný, jak jsem zprvu očekával. Ležérní dlouhé řízení při vyšších rychlostech příjemně ztuhne a zpřesní a Rolls projíždí zatáčkami překvapivě snadno.

Při projíždění vlásenek působí jako sportovní člun, za což mohou nejen jeho rozměry, ale i pomalé náklony karoserie. Projíždění vraceček je pomalé a připadá mi, že si velký volant spíše podávám z ruky do ruky, než abych normálně ručkoval.

Na úzkých českých okreskách jsou však problémové rozměry a cena Dawnu. Silničky na okrajích lesů jsou mnohdy slepé a navíc na nich jezdí autobusy. Pokaždé, když do některé z nich vjíždím, doufám, že se proti mně nevynoří rychle jedoucí autobus.

V běžném autě by to nebyl takový problém, ale Dawn je zkrátka příliš drahý na to, abych s ním chtěl nabourat, a hlavně neumí razantně brzdit. Brzdové kotouče jsou masivní, ale bojují s hodně těžkým autem. Pedál je nutné sešlápnout trochu hlouběji, aby Rolls začal mohutně zpomalovat.

Můj čas za volantem nejluxusnějšího kabrioletu současnosti se nachýlil ke konci. Přijíždím ke golfovému resortu nedaleko Karlštejna, který jsme si vybrali jako nejvhodnější lokalitu pro focení. Po posledním zastavení ještě krátce sedím za volantem, užívám si poslední okamžiky na tomto sedadle a pak sahám po klice, abych otevřel těžké dveře proti směru jízdy. Sebevražedné dveře jsou završením každé jízdy, protože z Rollsu vystupuji důstojným vykročením ven.

Obcházím auto, hledám co nejlepší záběry a zároveň si vznešený kabriolet prohlížím. Je designově jednoduchý a panensky čistý, dokonale elegantní, s vyváženou, nádherně se táhnoucí siluetou silniční jachty. Dawn navazuje na výjimečný drophead Silver Dawn z 50. let, ale představuje klasicistní modernu. A nese spoustu úžasných detailů. Všimli jste si někdy, že soška Spirit of Ecstasy má asymetrická křídla?

Abyste se mohli odlišit, Rolls-Royce nabízí více než 44 000 odstínů laku a každý z nich je naprosto unikátní. Testované auto bylo nalakované v modrém odstínu Midnight Sapphire, jehož součástí jsou mikroskopické střepy rozdrceného skla, které na slunci jasně září. Na první pohled trochu obyčejná barva tak najednou ukáže svoji hloubku.

Rolls-Royce Dawn je fascinující ukázkou bezchybnosti, která vznikne, když se spojí německé inženýrství s britskou elegancí, ale jeho šlechtické charisma si mohou dovolit pouze ti nejbohatší, protože jak tomu u této značky bývá, je šíleně drahý. Mohl bych najít základní cenu, ale neudělám to z prostého důvodu. Když patříte k těm, kteří si ho mohou koupit, a víte to, nezajímá vás, kolik stojí.

* 571 koní a 820 Nm.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Spotřeba v testu (l/100km)24,9 l/100km
Motor
Konstrukcevidlicový dvanáctiválec
Palivobenzin, min. 95 okt.
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadly
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)6 592
Kompresní poměr10:1
Vrtání x zdvih (mm)89,0 x 88,3
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)adekvátní
Točivý moment (Nm)820 v 1 600 - 4 750
Výkon/hmotnost (k/t)223
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)22,5 / 12,3 / 16,1
Objem nádrže (l)neuvedeno
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)5 285
Šířka (mm)1 947
Výška (mm)1 502
Rozvor náprav (mm)3 112
Provozní hmotnost (kg)2 560
Celková hmotnost (kg)neuvedeno
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)-
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)-
Zavazadlový prostor (l)neuvedeno
Ceny
Základní cena modelupokud se ptáte, tak si to nemůžete dovolit
7.11.2019 12:00| autor: Lukáš Volšický | zdroj: Autoweb.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist