Čtenářský test: Porsche 911 Carrera 4 (996)

Že je Porsche drahé na pořízení i provoz a dovolit si ho může jen hrstka vyvolených? Ale kdepak, 911 může být vaše za cenu ojeté Škody Superb a servis vás (prý) také nezruinuje.

Porsche, respektive auta obecně, mě fascinovalo již od dětství. Ve čtyřech letech jsem seděl za volantem Porsche 924. Bylo to v Jugoslávii, kde se rodiče setkali se známým ze Západního Německa, který tam s 924 přijel. Dodnes si pamatuji, jak mne obklopilo spoustu dětí a nejvíc se nám líbilo vyklápění hlavních světel. O asi 30 let později jsem Porsche poprvé řídil. Bylo to na letišti u Mnichova Hradiště.

V té době jsem byl již pár let hrdým majitelem Subaru Impreza WRX STI, které jsem proháněl v Sosnové a tak jsem se moc těšil na srovnání. Jelo se cca 200 metrů mezi kužely, pak rovinka a obrat zpět. Bylo to Porsche 911 Carrera, model 996 se zadním náhonem. Motor jsem točil do 7000, jízdu jsem si opravdu užil. Dojmy? Neuvěřitelný zážitek.


Nechápal jsem, jak může „zadohrab“ mít tak výrazně lepší jízdní vlastnosti než mé WRX STI. Mezi kužely pouze mírný náklon, odezva řízení rychlejší (a to standard Subaru nastavuje laťku hodně vysoko), lineární zátah motoru a na závěr neskutečné brzdy! Byla to láska na první pohled. O pár let později, v létě 2012, jsem si Porsche konečně koupil.

Je to 911 Carrera 4, model 996, s pohonem všech kol (to byla samo podmínka, jako odchovaný subarista na 4×4 již nemohu jinak), rok výroby 2000 v červené barvě. Cenu jsem usmlouval na 390.000 Kč. Najeto měla nějakých 115.000 km. Auto je z Německa, v Čechách byli přede mnou dva majitele. Prodávající upgradoval na 911 Turbo, model 997, tak jsem neměl podezření, proč auto prodává za tak relativně nízkou cenu. Vůz vypadal velice zachovale, jediný problém byl s řízením, kdy po plném rejdu auto chvíli táhlo na stranu.

Pneumatiky jsou dnes už jen vaší volbou, vhodné obutí je Pirelli P Zero

Jak vypadá? Kupé je moc krásné, ale člověk se musí smířit s některými omezeními a kompromisy. Dveře se otvírají více doširoka, je třeba na to myslet při příčném parkování. Sedadla vzadu jsou jen pro 2 osoby, resp. jen malé děti, dospělý se tam nenacpe. Vlastně i dítě s velkou autosedačkou má problém s místem pro nožičky. Dítě se díky absenci zadních dveří poutá hůř, jde ale o zvyk. Kufr je opravdu symbolický, pouhých 100 litrů. Ve verzi s pohonem zadních kol je 30l navíc. Trochu místa pro přepravu je i za zadními sedačkami, ovšem je tam špatný přístup. Pak bych doporučil model Targa, u které je otvíratelné zadní okno. Víko motoru je malé, vidíte pouze vyrovnávací nádobku chladiče, filtrbox, hrdlo oleje a serva. Zbytek je schováno v útrobách karoserie. Velice efektní je zadní křídlo, které se vysouvá při rychlosti nad 120 km/h a zasouvá zpět, pokud rychlost klesne pod 80km/h. Pro hračičky má auto i spínač, kterým můžete křídlo ovládat i ručně.

Interiér má trochu zvláštní design, skoro bych řekl, že auto dělá starším. Vše ale je na svém místě. Dominuje 5 analogových budíků. Otáčkoměr uprostřed, pod ním digitální ukazatel rychlosti, což mi velice vyhovuje. Nalevo je rychloměr a voltmetr, napravo sdružený budík s palivoměrem a teplotou vody, úplně napravo je tlak oleje. Vše dobře čitelné až na tachometr (díky titěrnému cejchování), na ten se ale stejně nedívám (viz otáčkoměr). Klimatizace je plně automatická a především velice účinná. Dráhy řadící páky jsou přesné, ale bohužel dlouhé. Tento neduh se chystám řešit zkrácením řazení, už se těším. Elektrická okna se ovládají na středové konzole. Trochu mi vadí klika dveří, je příliš vzadu, blízko středu, tak člověk musí dát loket dozadu. Sedadla jsou vynikající, pevné boční vedení, ale zároveň jsou pohodlná. Podélně se posouvají ručně, opěrák se nastavuje elektricky.

Kolik stojí provoz? Každé auto, samozřejmě vyžaduje víc, než dolívat vodu do ostřikovače a plnit palivo do nádrže. Toho jsem si byl vědom obzvlášť v případě Porsche 911. Pořídit si Porsche je jedna věc, ale finančně utáhnout jeho provoz a servis, je věc druhá. Trochu jsem pátral a dospěl k názoru, že i běžný smrtelník ze střední vrstvy si může dovolit Porsche! Pominu neuvěřitelně nízké pořizovací hodnoty modelů Boxster a Cayenne, které začínají na částce 250.000Kč. Proč si kupovat Mazdu MX-5, BMW Z3 či Mercedes SLK, když můžete mít krásného Boxstera 986 nebo v případě SUV proč jít do komfortem tvrdého BMW X5 bez jakýchkoli trakčních pomůcek nebo do Mercedesu ML, který je sice pohodlný, ale řídí se těžkopádně, když můžete mít Porsche Cayenne, který je zároveň komfortní a má neuvěřitelné jízdní vlastnosti jak na silnici tak v terénu?

Za volantem Porsche 911 GT3 RS na Paul Ricard

Zobrazit všechny fotografie

V recenzích bazarových vozů značky Porsche se často označuje jako velké minus, drahý servis. První má zkušenost v Porsche servisu, (Porsche Prosek) toto potvrzuje, neboť standardní sazby se pohybují kolem 3.000Kč/h. Náhradní auta vám rádi půjčí, ale za sazby, které již nehradí pojišťovny. Objevil jsem však u Prahy na exitu 10 dálnice D1 menší Porsche servis, firmu FLAT6. Neautorizovaný servis Porsche, se sazbou 800 Kč/h. Sice mi nenabídli tak dobrý džus jako na Proseku, jejich kancelář nepůsobila tak honosně a měli menší prostory… ale podle mne zázemí dostatečně. Hlavně mi poradili a nabídli alternativy. Tak třeba olej, mohl jsem si ve Flat6 nechat doplnit cenově náročnější Mobil 1, a nebo využít plnohodnotnou variantu, pro mne zatím neznámý Pentosin. Zagoogloval jsem, přesvědčil jsem se, že pokud tenhle olej používají velké automobilky jako náplň v prvovýrobě, musí být dostatečně kvalitní a šel do něj. A výměna mne stála přijatelných 3330 Kč.

Trochu, ehm, tedy větší obavy jsem měl z nacenění opravy řízení. Ve Flat6 zjistili, že je tam špatné ložisko v uložení tlumiče, není tedy třeba měnit řízení, a bůh ví co ještě. Oprava stála 9185 Kč včetně seřízení geometrie, pak mi ještě měnili tekoucí zadní tlumiče a jako lahůdku jsem si na ně vymyslel dodělání tempomatu a palubního počítače. Zvládli i to, za jediný den a platil jsem přijatelných 14910 Kč (a teď mám nové páčky pod volantem, komplet zapojení a aktivaci). Suma sumárum, zcela srovnatelné s Imprezou. Přístup a profesionalita naprostá spokojenost. Navíc bylo moc fajn nechat si vyprávět na co si dát u kterých modelů Porsche pozor, na zkušenosti s různými motory – až (a pokud) budu někdy kupovat jiné Porsche, už vím, na co si dát pozor.

Jak se řídí? Skvělě… je to prostě Porsche 911! Vzhledem k barokním tvarům zejména zadních partií jsem měl trochu obavu z řízení auta v běžném provozu, ale ty byly rychle rozptýleny konfrontací s realitou: z auta je slušně vidět, zrcátka jsou velká, levé dokonce 100% eliminuje mrtvý úhel. Sedí se nízko, běžná auta vám přijdou jako SUV, ale jde jen o zvyk. Dokonce bych subjektivně řekl, že přehled dění před vámi není nijak horší, i když sedíte dole. Kola mají nízký profil, přední jsou 225/40 R18, zadní 265/35 R18. I tak je auto přijatelně pohodlné, zejména se mi líbí eliminace houpání a naklánění.

Kolik „žere“? Spotřeba se pohybuje podle způsobu jízdy mezi 9 – 15 litry na 100 km naturalu 98. Horní hranice je při krátkých jízdách po městě, spodní při klidné jízdě po okreskách. Dálnice autu svědčí, při 150km/h jsem naměřil spotřebu 10,5. Dlouhodobě mám průměr 12,5. Spotřeba oleje je v mém případě neměřitelná.

První vodou chlazený motor, tradičně za zadní nápravou, výkon 300 koní

Jak jede? Motor je kapitola sama pro sebe. Byl jsem trochu skeptický k nejslabšímu motoru 911 v té době. Taky jsem slyšel fámy o tom, jak motor má špatný zvuk, modelová řada 996 je totiž první vodou chlazená 911. Veškeré obavy byly ty tam, jakmile jsem mohl vše vyzkoušet na vlastní kůži. Zvuk je krásně brumlavý, mezi 2.000 až 3.000 ot./min. hluboký a dunivý. Mezi 3.000 až cca 4.200 hladina zvuku paradoxně klesne, což mi vyhovuje pro pohodlné cestování po dálnici. Nad asi 4.500 se ozývá krásné kvílení 300 koní, které nepolevuje až do omezovače krátce nad 7.000. Motor je plochý šestiválec, objem 3.400 ccm, 300 koní, 350Nm. Z průběhu točivého momentu jsem uchvácen. Auto táhne téměř od volnoběhu, od cca 1.000 ot./min. Naučil jsem se řadit 1-3-6, při běžné jízdě jsou ostatní stupně zbytečné. Např. při přiblížení ke kruhovému objezdu, při rychlosti cca 30km/h, jsem byl zvyklý podřadit na druhý rychlostní stupeň. Zde stačí zařadit za tři, auto se polechtáním plynu krásně roztáhne. Na šestku se dá jet od cca 45km/h až do maximálních 280km/h! Brzdy jsou kotoučové, větrané a vrtané na všech kolech. Zkoušel jsem je „utavit“ ale nepovedlo se. Prostě zpomalení nevídané a brzdy nevadnoucí.

Nicméně, vracím se k myšlence, že Porsche není výsadou jen pro horních deset tisíc, pro vyvolené. Jistě, ojetá 911 má své mouchy, ale to má každé jiné auto, servis stojí nějaké peníze, ale ne výrazně jinak než u jiných značek a to, co za své peníze díky starší 911 dostávám, je, jednoduše skvělé a nenahraditelné.

Takže je tady servis, kde práci dělají srdcem a za rozumné peníze – není třeba nechat se zbytečně ruinovat autorizovanými servisy. A máme ceny ojetých aut srovnatelné třeba s Audi či BMW z druhé ruky. A to je dobře. Porsche je prostě láska, je třeba se o ní starat a při troše snaze to opravdu jde! Budu moc rád, když se naše komunita rozšíří, dávejme si o sobě jako „poršisti“ navzájem vědět, podobně jak jsem byl zvyklý u Subaru. Jak říká Porsche slogan „There is no substitute“, já bych to parafrázoval na „Porsche ničím nenahradíš.“

Petr D.

20.9.2013 10:23

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist