Exkluzivně: Porsche 911 GT3 na okruhu i na silnici

Je nová GT3 pořád ještě tak ostrá, nebo se z ní stal krotký domácí mazlíček?

Při pohledu na seznam standardní a příplatkové výbavy nového Porsche 911 GT3 by vás mohlo napadnout, že vyměklo. Do sériového vybavení patří adaptivní tlumiče, klimatizace a protiprokluz, kdežto hlubší sáhnutí do kapsy přinese satelitní navigaci, elektricky seřiditelná sportovní sedadla s koženým čalouněním, střešní okno, tempomat… Nemohli bychom se divit, kdybyste tohle auto považovali za Carreru S s bodykitem, tužším podvozkem a o něco výkonnějším motorem. Samozřejmě byste byli naprosto vedle.

FOTOGALERIE zde

GT3 je dílem oddělení Porsche Motorsport a představuje „základní“ model ve čtyřčlenné řadě, do níž dále spadá GT3 RS a dvě závodní auta: GT3 Cup a GT3 RSR. První tři se rodí na výrobní lince v Zuffenhausenu, zatímco RSR staví závodní oddělení ve Weissachu.

Rozdíly mezi běžnou Carrerou a GT3 začínají už na silnici. GT3 se asfaltu dotýká čtveřicí speciálních semi-slicků Michelin Pilot Cup nebo Pirelli Corsa. V podstatě jde o homologační speciál, auto navržené pro závodění ve třídě GT. Tyto sportovní kořeny pronikají až k jádru jeho struktury a prorůstají samotným srdcem plochého motoru.

Všechny GT3 sedí na podlahové plošině Carrery 4 – částečně kvůli větší tuhosti karoserie, poskytované tunelem převodového ústrojí, a částečně proto, že absence předního diferenciálu v karoserii, jež  s ním původně počítala, dovolila usadit palivovou nádrž o něco níž. Kapota a dveře jsou hliníkové, kryt motoru je vyroben z plastového kompozitu. Konstruktéři Porsche tvrdí, že ve srovnání s 996 GT3 je nový model o osm procent pevnější v krutu a o čtyřicet procent v ohybu. A to prosím mluvíme o autě, které je o pět kilo lehčí než 996 GT3. (Pokud tedy zvolíte provedení bez klimatizace, jelikož ta přidává k celkové hmotnosti dalších dvacet kilogramů.)

Pochybujeme, že si někdo stěžoval na výkon a odezvu plochého šestiválce z 996 GT3, ale před svojí novou kariérou prošel motor o objemu 3,6 l takřka obsesivním procesem zdokonalování. Krátkozdvihový boxer se suchou vanou nyní točí 8400 ot./min. (o dvě stě otáček za minutu víc) a s pomocí náporového sání, většího sacího potrubí a kompresního poměru zvýšeného z 11,7 na 12,0:1 vyvine zdravých 415 koní v 7600 ot./min. Ano, to znamená měrný výkon 115 koní na litr. Tento motor je skoro stejně výkonný jako jeho dvakrát přeplňovaný strýc v 996 Turbo.

Přitom si zachovává skvělý projev v nízkých otáčkách a pochopitelně splňuje emisní normu Euro IV. Účinnosti spalování a křivce točivého momentu prospívá nové proměnné časování sacích ventilů, kterému Porsche říká VarioCam. Výfukové potrubí je v podstatě shodné s tím na závodních vozech GT3 Cup, jen před velkým hlavním tlumičem výfuku přibyla dvojice „předtlumičů.“ Jejich součástí jsou obtokové ventily, které se v určitých režimech práce motoru otevřou a sníží tím zpětný tlak v potrubí.

Pro GT3 jsou novinkami také adaptivní tlumiče a kontrola trakce. V běžném nastavení by tlumiče PASM (Porsche Active Suspension Management) měly působit stejným dojmem jako pasivní podvozek předchozího modelu, ale na hladkých závodních okruzích můžete stiskem tlačítka aktivovat ještě tužší nastavení. Kontrola trakce TC představuje elektronický doplněk k mechanickému samosvornému diferenciálu, který dosahuje svornosti 28% pod plynem a 40% při setrvačné jízdě. Systém TC je založen na protiprokluzu ze supersportu Carrera GT a zasahuje při nadměrném protáčení zadních kol. Jeho doplňkovou úlohou je snižovat brzdný účinek motoru a zabránit tak zablokování zadních kol při necitlivém podřazení. Přirozeně ho lze vypnout.

Jestliže při objednávce zatrhnete kolonku „Clubsport,“ dostanete bez příplatku odpojovač baterie, hasicí přístroj a šestibodové bezpečnostní pásy. Tato verze je také vybavena poloviční ochrannou klecí.

Pochopitelně není těžké navýšit kupní cenu o desítky procent ze 3 236 000 Kč za základní model. Brzdy z keramického kompozitu stojí čtvrt milionu a snižují neodpruženou hmotnost o 20 kg, zatímco karbonové skořepinové sedačky ve stylu Carrery GT váží jen deset kilo jedna a v koženém provedení vyjdou na dech beroucích 206 000 Kč. Naše testovací auto, jehož čistě bílý lak jako by čekal na samolepky s logy sponzorů, disponovalo všemi jmenovanými položkami příplatkové výbavy.

Všechno tady má svůj účel. Zatímco verze RS a závodní provedení mají širší zadní blatníky z Turba, běžnou GT3 obepínají karosářské díly z Carrery 2. Ta je o poznání užší v bocích, což srazilo koeficient aerodynamického odporu Cd na 0,29 – o bod níž než v případě RS. Vzhledem k počtu spoilerů, křídel, průduchů a dalších aerodynamických prvků je tak nízké číslo pozoruhodným úspěchem.

Další strana plus FOTOGALERIE

4.4.2007 10:13

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist