Jízda po tramvajovém pásu a případná nehoda: Co říká zákon?

Nehoda na tramvajovém pásu, mezi dvěma auty, přičemž jedno tam "nemá co dělat." Jak tuto zapeklitou situaci řešit, radí náš právní expert.

Dnešní dopravní nehoda, na kterou se podíváme, je jednou z těch dopravních nehod, které (jak tomu nezřídka bývá) v sobě zahrnují porušení povinností obou účastníků a zejména nepředpokládání „výskytu“ jednoho z porušujících účastníků tam, kde ke středu dojde. Na tento případ se mne ptal jeden ze čtenářů Právní poradny a šlo o následující:

Představme si pozemní komunikaci o jednom pruhu v každém směru, mezi kterými je tramvajový pás, na který lze v úrovní vozovky normálně najet a jet po něm po celé jeho délce. V případu popisovaném čtenářem se stalo to, že po tramvajovém pásu jela vyšší rychlostí dodávka, jejíž řidič takto předjížděl kolonu aut v „normálním“ pruhu.

Daný tramvajový pás bylo možné přejíždět i napříč v některých místech a k dopravní nehodě došlo tak, že jedno z vozidel v popojíždějící koloně se rozhodlo odbočit doleva přes tramvajový pás a došlo ke střetu s dodávkou. Dotaz čtenáře pak byl, jestli to, že tam ta dodávka neměla co dělat, má nějaký vliv na posouzení dané dopravní nehody.

Odpověď zní, že to žádný podstatný vliv nemá, protože odbočující řidič vždy musí dávat pozor, co se děje na tramvajovém pásu, protože tramvaji to tam také „poslat“ nemůže, tzn. v každém případě musí mít přehled o tom, jaká je situace na tramvajovém pásu, než na něj vjede a splnit svou povinnost neohrozit při odbočování vozidla za sebou.

Na tom nemění nic ani to, že řidič dodávky tam neměl co dělat (takový manévr ve stylu „vezmu celou tu kolonu až na semafory a pak se někam nacpu zpátky“ nelze považovat asi ani za předjíždění, když se nemůže řádně zařadit zpátky; pokud ale šlo o skutečné předjíždění konkrétního auta nebo aut s možností a ÚMYSLEM se následně zařadit zpět, tak by tam ten řidič dodávky neoprávněně dokonce nebyl, to je pravda).

Nicméně, i ve variantě, kdy tam ta dodávka „nemá co dělat“, je viníkem odbočující řidič, a to s ohledem na povinnost dle §21 odst. 1, věta za středníkem, zákona č. 361/2000 Sb. (povinnost neohrozit řidiče za sebou). V těchto případech je nutné si uvědomit, že ne obě porušení povinnosti vedly k tomu nehodovému ději, přičemž nehodu pak způsobilo právě porušení povinnosti odbočujícího neohrozit vozidla za sebou.

V tomto ohledu je to velmi podobné případům srážky předjíždějícího vozidla s odbočujícím na křižovatce. Tím samozřejmě není dotčeno to, že zneužívání tramvajových pásů pro předjíždění kolon může být bezohledné minimálně k cestujícím v tramvaji, protože když se takové auto pak nemůže zařadit zpátky, tak jen blokuje tramvaj za sebou (a řidič auta si pak zištně vynucuje zařazení zpět do kolony, aby tramvaj nezdržoval), což rozhodně není ohleduplné jednání vůči ostatních účastníkům silničního provozu.

11.1.2018 7:30| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist