VW Chameleon Concept

Ne, nespletli jsme si fotku, tohle je opravdu nový koncept od firmy Volkswagen of America.

Kdo mě jen trochu zná, pochopí, že tenhle článek jsem si prostě nemohl odpustit. VW Transporterem jsem jezdil, i když o jednu generaci starším, příbuzného Brouka mám rozebraného ve stodole a vzduchem chlazené Volkswageny obecně jsou mojí dávnou vášní.

To, na co se koukáte je nádherný VW Typ 2 (neboli Transporter), z roku 1964 v provedení Deluxe Microbus. Někteří mu také přezdívají Samba, i když purista by možná podotkl, že správná Samba má 23 okének, zatímco tohle auto jich má jen 21 – chybí zaoblené prosklení zadních sloupků karoserie.

Tohle auto se podobně jako Brouk stalo ikonou a symbolem jedné generace. Kromě hippies, kteří ho asi proslavili nejvíce, je dodnes velmi oblíbený mezi surfaři. Nejgeniálnější je totiž jeho jednoduchost. Vzduchem chlazený čtyřválec neuvaříte ani v kalifornském slunci, při jízdě krásně cvrčí a když už se něco porouchá, spraví to každý byť jen trochu zručný člověk. Vím o čem mluvím.

Jenže u tohoto konkrétního kousku nic z toho neplatí. Není ani geniálně jednoduchý, ani při jízdě nevydává typické hvízdavé broukání plochého čtyřválcového „vzducháče“… Volkswagen of America, respektive jeho pobočka Electronics Research Laboratory (ERL) z města Palo Alto v Kalifornii ho použila jako ukázku své nejmodernější technologie.

Na první pohled si jich vůbec nevšimnete, téma tohoto konceptu totiž zní „skryté technologie“. Už druhý pohled ale může leccos napovědět: co třeba ta přední světla? Základní myšlenka projektu je ale téměř naprosto pochopitelná: moderní technologie by měly vylepšovat jízdní zážitky, ale neměly by řidiče rušit od řízení.

„Busík“ je pro takový projekt naprosto ideálním vozem, zejména vzhledem k jeho konstrukci. Představte si velkou prázdnou krabici, úplně dopředu přimontujte jednoduchou nápravu s torzní tyčí a úplně dozadu zavěste jednotku která obsahuje převodovku s diferenciálem a poloosami a k ní přimontovaný motor. Krabice ovšem dál zůstává skoro prázdná…

Ten motor ovšem můžete pomyslně zas vymontovat (ve skutečnosti je to pro dva zkušené mechaniky záležitost na čtvrt hodinky), protože tohle auto na benzín nejezdí. Kalifornie je v poslední době hodně „zelená“, takže se ERL domluvila na spolupráci s firmou Hybrid Technologies a osadila Volkswagena plně elektrickým pohonem s Lithium-polymerovými akumulátory. Surfová prkna na střeše nejsou funkční, zato jsou vyskládána solárními panely, které akumulátorům pomáhají.

Plný překvapení je ale zejména interiér auta. Místo tradičního mechanického, bowdenem od předního kola poháněného tachometru pod volantem zaujala kulatá barevná a dotyková obrazovka interaktivního systému, který sdružuje satelitní navigaci, výkonné stereo a další funkce. Na zadních sedačkách je k dispozici spousta elektronické zábavy. Většinu funkcí vozu lze ovládat hlasově, ke vstupu do auta nepotřebujete klíčky, při parkování oceníte širokoúhlou parkovací kameru a osvětlení vozu zajišťují LED diody s nízkou spotřebou energie. K zajímavostem patří také elektronické zasklení, které po stisknutí tlačítka zneprůhlední.

Mě by tedy stačil kousek s úplně normálním benzínovým čtyřválcem a mechanickým tachometrem… ale před tímhle se nedá než smeknout.

Honza Koubek

26.9.2006 4:52

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist