Volkswagen Caddy 2.0 CNG Ecofuel (2014)

Nízké provozní náklady dnes neslibuje pouze dieselové Caddy, ale rovněž i jeho varianty na plyn. Vyplatí se při dnešní úrovni infrastruktury uvažovat nad verzí CNG?

  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 5

  • Celkové hodnocení 7.2

Radosti

Příjemně nízké provozní náklady; spousta prostoru ve všech směrech

Starosti

Podprůměrná dynamika; příliš malý dojezd na benzín

Optikou obecné biologie je třetí generace Volkswagenu Caddy šedivý stařík v postdůchodovém věku s jednou nohou v hrobě, pokud vám ale principiálně nevadí, že pochází z roku 2003, kdy frčela Nokia 7650 a má archaickou tuhou zadní nápravu odpruženou listovými pery, v zásadě neexistuje mnoho důvodů, proč se jí vyhýbat. Jako malá dodávka i rodinný vůz pořád poslouží, najdete v ní spoustu místa a VW navíc nabízí nepřeberné množství motorizací.


Zákazník jako vystřižený z příručky o mainstreamu zřejmě (při předpokládaném vysokém nájezdu) sáhne nejspíše po dieselu, ale můžete mít i dowsizingovou benzínovou dvanáctistovku s turbodmychadlem ve dvou výkonových stupních a jako další alternativa jsou v prodeji také varianty schopné provozu na LPG i CNG. Právě posledně jmenovaná verze mi připomněla, že nemám s tankováním stlačeného zemního plynu a jízdou s takto upraveným vozem prakticky žádné zkušenosti, takže jsem se na otázku od VW „jestli ji tedy chci“, zmohl jen na „a proč ne“.

Interiér

Že sedíte v automobilu schopném usrkávat si plyn pod tlakem dvěstěkrát vyšším než je ten atmosférický, na první pohled asi nepoznáte. Caddy EcoFuel vám svůj alternativní charakter připomene pouze chybějícím analogovým teploměrem, který byl nahrazen druhým palivoměrem a přepracovaným palubním počítačem zobrazujícím kromě celkového dojezdu také poměrný akční rádius na benzín a plyn.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Vše ostatní zůstává při starém, což ve zkratce znamená, že dostanete auto s nadbytkem prostoru pro posádku, černé tvrdé plasty, na které budete mít pokušení vzít místo měkkého hadříku hadici s vodou, téměř bezchybnou ergonomii, špatný výhled šikmo dozadu, naopak příjemně velká vnější zpětná zrcátka a obrovský zavazadelník schopný polknout normovanou europaletu.

Pohon

Pokud se předem nepodíváte do tabulek s technickými parametry, může vás trochu zaskočit, že se pod kapotu Caddy nedostala přeplňovaná čtrnáctistovka TGI/TSI, jako je tomu v případě Golfu BlueMotion a Passatu EcoFuel, ale podladěný dvouventilový čtyřválec o objemu 2,0 litru. Má výkon 109 koní a ještě skromnější točivý moment 160 newtonmetrů, čímž je asi o dynamice řečeno vše.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Jeho kultivovanost ještě není nejhorší, speciálně na volnoběhu a při nižších otáčkách, zrovna ty však není dost dobře možné (s ohledem na charakter motoru v kombinaci s vyšší hmotností) využívat. Abyste Caddy alespoň trochu přebrali z toluenové letargie, je nutné atmosférickou jednotku neustále držet pod krkem, což vám ale oplatí utrápeným jekotem. Smysluplnější mi posléze přišlo raději zvolnit tempo a smířlivě jezdit pár kilometrů v hodině pod povolené limity, než frustrovaně čekat na reakci po každém ráznějším sešlápnutí plynu.

Spotřeba

Ona změna rytmu netrpělivým moc klidu nepřinese, na smutek, zmar a chmury se však dá zapomenout poměrně rychle, když zjistíte, jaký vliv to má na provozní náklady spojené s tankováním. Caddy EcoFuel dokáže při pohodové plavbě okreskami jezdit za cirka pět a půl kilogramu plynu, což je velmi hrubý ekvivalent 5,5 litru nafty verze 1.6 TDI, akorát s tím rozdílem, že za ono kilo CNG dáte kolem 26 korun a nikoli 35 Kč či více.

Před delší jízdou bude lepší podívat se na aktuální síť čerpacích stanic, kterých zatím není mnoho a soustředí se převážně ve velkých městech, pokud ale máte nějakou za rohem, nad tímto palivem se pořád vyplatí přemýšlet. Naši slovutní politici slíbili nesahat nám do kapes zvyšováním spotřební daně na CNG nejméně do roku 2020 a za tu dobu se pár nových vozů ojet ještě dá, navíc obsluha při tankování je poměrně primitivní.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Na citlivější povahy můžou poněkud nepříjemně působit výstražné cedulky doporučující stát při doplňování tlakových nádrží pár metrů daleko, napojení tankovacího mechanismu jde ale snadno. Jde v zásadě o větší rychlospojku doplněnou o pákovou pojistku a samotné přečerpávání plynu aktivujete tlačítkem na stojanu. Systém můžete vypnout buď manuálně, nebo se deaktivuje automaticky po naplnění nádrží, záleží ale také na výkonu kompresoru, takže do Caddy se mi kupříkladu ani jednou nepodařilo dostat více než 23 kg, přestože udávaná kapacita činí 26 kg.

Protože se průměrná spotřeba plynu zastavila po týdnu na hodnotě 6,2 kg na 100 km, což byl důsledek značného podílu dálnic nutících mě sahat na chabé výkonové rezervy častěji než na okreskách a zároveň chybějící šestky jinak hladce fungujícího pětistupňového manuálu, snadno si asi spočítáte, že dojezd na CNG vycházel v průměru na 350 až 370 kilometrů.

To v zásadě není až tak málo za předpokladu, že máte k dispozici také plnohodnotnou nádrž na benzín, jako je tomu v Golfu TGI, háček je ovšem v tom, že Caddy má pouze chabou rezervu o objemu 13 litrů. Mít po ruce více stanic CNG, tak by mi to asi bylo jedno, ale jezdit 150kilometrovými přískoky od pumpy k pumpě bylo poměrně otravné a o to více je nutné mít nastudovanou mapu s příslušnými „body zájmu“. 

Ovladatelnost

Samotné Caddy bude asi jen stěží předmětem zájmu těch, kteří za volantem hledají více než převoz sebe a rodiny, respektive zavazadel a zboží, pokud jde ale o verzi CNG, veškeré snahy byť jen o svižnější jízdu a tím pádem i zvýšených nároků na podvozek stojí a padají na jediné hodnotě – 68 koní na tunu. 

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Postarší Volkswagen není na patnáctipalcových kolech nepohodlný tuhé zadní nápravě navzdory, vymetání zatáček ale bude i kvůli vysoké hmotnosti 1608 kg a jisté neohrabanosti nesmyslem. Přiznávám, že jsem několikrát pokušení neodolal a Caddy se v takových případech jeví jako relativně stabilní a neutrálně reagující vůz, veškeré nepatřičnosti však rychle podchytí stabilizace a podobné „omyly“ v mžiku srovnává do latě.

Verdikt

Platit za kilometr korunu čtyřicet až korunu šedesát v přímých nákladech na palivo mi přijde pohledem živnostníka poměrně lákavé, jsou však dva nezanedbatelné důvody, které tato čísla staví do poněkud nevýhodného světla. Že nelze plyn natankovat kdekoli a Caddy dostalo jen malou nádrž na benzín, by se rozumnou logistikou ještě dalo zvládnout, takže za závažný nedostatek bych zrovna tohle asi nepovažoval.

Poněkud paradoxně tady proto selhává nikoli samotné palivo a jeho současná infrastrukturní omezení, ale pohonná jednotka, která se do relativně většího a těžšího auta nehodí. Mít po ruce lépe odstupňovanou šestistupňovou převodovku, mohla by být spotřeba ještě nižší a dynamika trochu přijatelnější, tím zásadním problémem je však poddimenzovaný benzínový motor, který do Caddy zkrátka nepatří a mnohem lépe v něm funguje třeba levnější diesel 1.6 TDI.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcezážehový řadový čtyřválec
PalivoCNG + Natural 95
RozvodOHC
Plněníatmosférické
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1984
Kompresní poměr13,5:1
Vrtání x zdvih (mm)82,5 × 92,8
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Brzdy vpředukotoučové
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu195/65 R15
Pneumatiky vzadu195/65 R15
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)80 kW/109 k v 5400 ot./min.
Točivý moment (Nm)160 Nm v 3500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)68
0-100 km/h (s)13,8 s
Nejvyšší rychlost (km/h)169 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)7,8 / 4,6 / 5,7 kg zemního plynu na 100 km
Objem nádrže (l)cca 26 kg zemní plyn, cca 13 litrů benzín
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4406
Šířka (mm)1794
Výška (mm)1853
Rozvor náprav (mm)2681
Provozní hmotnost (kg)1608
Celková hmotnost (kg)2175
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)750 / 2852 / 3030 (po vyjmutí zadních sedadel)
Ceny
Základní cena modeluCaddy Kombi 1.2 TSI (63 kW) - 421 594 Kč
Základní cena test. verzeCaddy Kombi 2.0 CNG - 545 669 Kč / akční cena Caddy Trendline 2.0 CNG - 476 550 Kč
12.9.2014 6:45| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist