Tajné projekty: Audi Le Mans

Firma, které přímo patří Lamborghini, si teď chce postavit svou vlastní verzi. Ostré kupé má mít osmiválec 4,2 l s turbem a nebude o moc pomalejší než Gallardo.

Vývoj prvního supersportu od Audi se ubírá více ve směru civilizovanějších a tišších projevů 911 Turbo než burácejícího vysokootáčkového Gallarda či Ferrari F430, ale podle dostupných informací je jisté, že už je natolik daleko, že jeho sériová výroba začne v roce 2007. Ve prospěch jejího spuštění hraje i skutečnost, že bude sdílet řadu dílů i část výrobního postupu s Gallardem, které už dnes vzniká částečně u Audi.

Budoucí sportovní vlajková loď Audi je založená na konceptu Le Mans, který byl představen před dvěma lety ve Frankfurtu. Zatím není jisté, zda ponese stejný název, nebo zda se bude jmenovat například R9 (soutěžní prototypy Audi z opravdového závodu Le Mans mají označení R8) nebo RSR (vypůjčené historické označení homologačních speciálů Porsche 911). Všechny tři varianty přicházejí v úvahu.

Původní koncept Le Mans byl vybavený uprostřed umístěným přeplňovaným vidlicovým desetiválcem o objemu 5,0 litru s přímým vstřikováním FSI. Motor se stejným počtem válců a objemem, avšak bez turbodmychadel, se později objevil v sériovém Gallardu. Koncept měl výkon 610 koní a točivý moment 752 Nm už od 1750 otáček; na podobné pružnosti si dnes zakládá například dvoulitrové TFSI v Golfu GTI. Vzhledem ke hmotnosti 1530 kg a stálému pohonu všech kol se základním rozdělením síly v poměru 40:60 mezi přední a zadní nápravou udávalo Audi zrychlení z nuly na sto za 3,7 sekundy a teoretickou nejvyšší rychlost 345 km/h, i když ve skutečnosti byla omezená na obligátních 250 km/h.

Nadcházející sériová verze by sice mohla mít podobné parametry, ale tím by o pořádný kus trumfla Gallardo, což je to poslední, co by mohlo Lamborghini a do jisté míry i Audi chtít. Řadové provedení Le Mans se proto objeví s dostupnějším motorem a nižším výkonem, který nebude Gallardo tak ohrožovat. Dlužno dodat, že z toho vychází i další důležitá okolnost, kterou je nižší cena kolem třech milionů korun.

Pohon proto bude zajišťovat vyzkoušený vidlicový osmiválec Audi o objemu 4,2 l, jehož nejsilnější verze dnes dosahuje s atmosférickým plněním v Audi RS4 výkonu 420 koní. V Le Mans bude mít přinejmenším stejný výkon, ale určitě vyšší točivý moment, daný dvojicí turbodmychadel. V roce 2007 by už také měl být spojený s dvouspojkovou převodovkou DSG, kterou od něj může převzít i Gallardo. S ním bude Audi sdílet hliníkový prostorový rám a řadu dalších menších sestav, zejména podvozkové komponenty, řízení a možná i brzdy.

Hmotnost by se vzhledem k plánovanému použití lehkých materiálů mohlo podařit udržet na hranici 1550 kg. Vzhledem k tomu očekáváme zrychlení z nuly na sto za cca. 4,5 sekundy, zatímco nejvyšší rychlost bude jen otázkou toho, nakolik se v roce 2007 bude v Německu hrát na posunutí hranice zásahu elektronických omezovačů. 300 km/h je ale tak akorát, pokud si má Le Mans hrdě říkat právě tímto jménem.

Marek Nastoupil

14.9.2005 5:10

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist