Suzuki Jimny

Jimny možná není první auto, na které si vzpomenete, když se řekne „off-road“. Mimo asfalt ale dokáže víc než většina jeho rivalů.

Věřte nebo ne, kdysi se terénní auta vyráběla tak, aby se s nimi skutečně dalo jezdit v terénu. Poctivé off-roady však byly v Evropě i ve Spojených státech postupně vytlačeny módními SUV, neboť automobilky správně pochopily, že 99 % terénních aut je 99 % času využíváno na zpevněných silnicích. I v téhle kategorii jde hlavně o styl a (víceméně jen domnělý) pocit bezpečí.

Suzuki Jimny je jiný případ. Bylo navrženo, vyvinuto a vyráběno pro lidi, kteří opravdu jezdí v terénu, nebo aspoň bydlí v regionech s nepříznivými klimatickými podmínkami. Ne nadarmo potkáte Jimny často i na českých horách – je to levný, spolehlivý a provozně nenáročný off-road, který projede i tam, kde těžká, velká luxusní monstra beznadějně uvíznou.

Stručná historie
Malé terénní Suzuki se narodilo už roku 1968. Předmětem našeho zájmu však bude model vyráběný od roku 1998, již opět jako Jimny. (V letech 1986-1997 se auto jmenovalo Suzuki Samurai). Stejně jako jeho předchůdce si nové Jimny okamžitě vydobylo renomé svými schopnostmi v těžkém terénu, za které vděčí jednak hmotnosti lehce nad jednu tunu, jednak velmi malému půdorysu (3645 x 1600 mm). Krátká karoserie znamená krátké převisy – a tím pádem velkorysé nájezdové úhly.

Až do roku 2004 bylo Suzuki Jimny nabízeno výhradně s benzínovým motorem 1,3 l. Posléze automobilka navázala spolupráci s Renaultem a pod kapotou japonského teréňáčku se objevila francouzská patnáctistovka common-rail.

V ceníku českého dovozce Suzuki najdete model Jimny ještě dnes, i když nejde o nijak horké zboží – za celý rok 2007 se jich prodalo 39. Většina zájemců o terénní Suzuki se nechá zlákat modernější Grand Vitarou (395 ks), popřípadě modelem SX4 (505 ks s pohonem 4×4, 1177 celkem). Je to logické: v Česku a civilizovaném světě vůbec rychle ubývá přirozené teritorium pro malé ortodoxní off-roady.

Jak se s tím jezdí?
Když mluvíme o ortodoxním off-roadu, myslíme tím jeho konstrukci: Suzuki Jimny jezdí na starém dobrém žebřinovém ránu. Ten nezlomíte, kdybyste se snažili sebevíc. Můžete ho ohnout, zkroutit, pokřivit, ale auto zůstane v jednom kuse i v situacích, kdy by klasická samonosná karoserie dávno rezignovala na svoji strukturální integritu. Terénnímu poslání Jimny odpovídá i konstrukce náprav – obě jsou tuhé.

Nenechte se ošálit přítomností posilovače řízení a dokonce i vinutých pružin (do roku 1996 měl Jimny, resp. Samurai, listová pera). Svým chováním na asfaltové vozovce Jimny nezapře, že jeho domovská půda je z druhé strany příkopu u silnice. Všelijak se vlní a natřásá, přesnost řízení a přilnavost pneumatik jsou z dnešního pohledu vcelku tragikomické… tohle auto si ovšem nikdo nekupuje kvůli sofistikovaným jízdním vlastnostem na silnici. Buďte rádi aspoň za to, že můžete odpojit pohon předních kol a snížit tak spotřebu na přejezdech mezi terénními vložkami.

Zato mimo asfalt… Čím hlubší je bahno, čím strmější srázy, čím menší manévrovací prostor, tím dál za sebou nechává Suzuki Jimny všechna větší, těžší a neohrabanější terénní auta.

Zásluhou lehoučké stavby a krátkých převodů cvičí benzínová třináctistovka s autem daleko čiperněji, než její výkon 63 kW/86 koní napovídá. Do stokilometrové rychlosti je v kabině relativní klid, na dálnici však krátce odstupňovaná převodovka nutí motor do vysokých otáček. Nevalná stabilita v přímém směru a citlivost na boční vítr (krátký rozvor, nízká hmotnost, vysoké těžiště) vás beztak přimějí opustit dálnici na nejbližším sjezdu a pokračovat… třeba lesem.

Co se může pokazit?
I přes svůj subtilní zevnějšek je Suzuki Jimny robustní jako středověký hrad. Jen u těch aut, která jsou pravidelně vystavována zkouškám mimo asfaltové silnice, se časem projeví vůle v přední nápravě. Spíš než na mechanické poškození narazíte na korozi, ať už na karoserii, nebo na výfukovém potrubí.

Nemáte-li zvlášť dobrý důvod, proč zvolit diesel, vyhněte se mu. Typické závady naftových motorů common-rail mu nejsou cizí. Zato benzínový čtyřválec 1,3 l doplňuje svůj živý charakter skoro neprůstřelnou spolehlivostí. Suzuki doporučuje kontrolu rozvodového řemene každých 90 000 km. Stačí však obměnit jenom řemen – řemenice zůstávají původní.

Od roku 2001 benzínový motor disponuje hydraulickým vymezováním vůle ventilů a rozvodovým řetězem namísto řemenu, takže nároky na údržbu jsou u těchto novějších aut ještě nižší.

SHRNUTÍ
Suzuki Jimny má velmi úzce vymezenou cílovou skupinu – pokud do ní ale náhodou patříte, buďte bez obav. Neznáme lepší způsob, jak za málo peněz zdolat i hodně těžký terén.

KLADY
Nenáročný provoz, vysoká mechanická spolehlivost, vlastnosti v náročném terénu, znamenitý benzínový motor

ZÁPORY
Jízdní vlastnosti na silnici, stísněný interiér, na dnešní poměry nedostatečná pasivní bezpečnost

VARIANTY
V ČR pouze třídveřová karoserie na žebřinovém rámu, v zahraničí rovněž kabriolet

Benzínové motory
1.3i 16V DOHC 59 kW/80 koní (do 2001), 60 kW/82 koní (do 2006), 63 kW/86 koní (od 2006)

Naftové motory
1.5 DDiS 48 kW/65 koní (do 2006), 63 kW/86 koní (od 2006)

autoweb.cz

27.2.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist