Smart ForFour (2003 – 2006)

Tento automobil nepotkáte na trhu s ojetými vozy často. Líbí se především ženám, které v něm vidí dobrého společníka pro kratší cesty.

​RADOSTI
Originální design karoserie, neotřelý vzhled palubní desky, vyměnitelné barevné panely karoserie, rozumná spotřeba pohonných jednotek, dobrá manévrovatelnost.

STAROSTI
Horší odhlučnění interiéru, jen pro čtyři cestující, méně místa na zadních sedadlech, pomalu řadící robotizovaná převodovka, vyšší ceny některých náhradních dílů.

Smart pro čtyři cestující je úplně jiné auto než původní dvoumístný model. S tím sdílí pouze možnost výměny body panelů, díky čemuž je možné snadno změnit barvu vozu. ForFour využívá stejnou podvozkovou platformu jako Mitsubishi Colt.

S tímto automobilem má společné i další komponenty včetně zážehových motorů. Přeplňované vznětové tříválce dodal Mercedes, pod jehož křídla značka Smart patří. To ale předbíháme.Smart ForFour jak již název napovídá, přepraví čtyřčlennou posádku. Cestující vpředu budou mít místa dostatek, ale na zadních sedadlech není prostoru nejvíce. Zavazadelník o objemu 270 litrů není na malý automobil špatný, i  když někteří konkurenti nabídnou více.

Pochvalu si zaslouží pohodlná sedadla, potěší také komfortně naladěný podvozek. Na druhou stranu jízdní vlastnosti nejsou nejlepší a stejně tak nelze kladně hodnotit slabší odhlučnění interiéru.


Tomu dominuje pohledná palubní deska. Některé plastové prvky uvnitř vozu ale nebudí dojem vysoké kvality. Tento pocit u některých vozidel za jízdy podtrhují různé klapavé zvuky.

Nabídka pohonných jednotek je takřka ideální. Základní jedenáctistovka má sil dostatek, přesto zaujme spíše méně náročné řidiče. Třináctistovka si s autem už opravdu dobře poradí. Ze zážehových pohonných jednotek se zdá být ideální volbou.

Patnáctistovka působí jako zbytečný luxus. Zajímavostí je, že se dodával také přeplňovaný agregát o objemu 1,5 litru, avšak výhradně do sportovně laděné verze Brabus, kterou na českém trhu ojetin potkáte jen těžko.

Nejvíce je na trhu vozů s jedenáctistovkou pod kapotou, turbodiesel platí za vzácnost. Vznětové tříválce přitom nejsou vůbec špatné. Spotřebou přibližně 4,5 litru při dnešních cenách paliv jistě zaujmou nejednoho řidiče. Benzinová jedenáctistovka si řekne zhruba o litr více.Z hlediska spolehlivosti se Smart ForFour řadí jen k průměru. Mezi prodejci ojetin sice nebývá hodnocen zle, některé verze jsou ale náchylnější k vážným závadám a to smartu rozhodně nejde přičíst k dobru.

Obecně se nedoporučují vozy s robotizovanou převodovkou, která představuje zvýšené riziko. Kromě toho řadí pomalu, což citelně sráží celkový dojem z jízdy. Zkrátka manuál je lepší volbou.

„K častým problémům patří viklání klik dveří, objevují se vůle na přední nápravě, ale i nepříjemné vrzání od zadní nápravy. To mají na svědomí opotřebené silentbloky,“ vysvětluje Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont.Nejrizikovější motorizací je hojně rozšířená jedenáctistovka. Vyskytují se u ní potíže s řídicí jednotkou či škrticí klapkou, což se projevuje úbytkem výkonu. Výjimkou nejsou ani jedenáctistovky vylágrované na klice. Častěji se zde také objevuje problém s vadným spojkovým ložiskem, méně obvyklé jsou propálené písty.


Zástupce Auto Diskont upozorňuje na další závadu, která se týká všech motorizací: „Před koupí každé ojetiny se vyplatí zkontrolovat veškerou výbavu a  prvky vozu. To platí i pro Smart ForFour, který nezřídka trápí nefunkční zadní stěrač. To je přitom prvek výbavy, kterému mnoho motoristů pozornost nevěnuje.“


Ve zpětném zrcátku
2003 – představení automobilu na podzimním frankfurtském autosalonu.
2004 – uvedení vozu do prodeje se zážehovými motory Mitsubishi 1.1 16V/55 kW, 1.3 16V/70 kW, 1.5 16V/80 a 90 kW, od září v nabídce také přeplňovaný vznětový tříválec Mercedes 1.5 CDI o výkonech 50 a 70 kW.
2005 – nově základní motor Mitsubishi 1.1 16V/47 kW, v květnu uveden sportovně laděný model Brabus s přeplňovaným agregátem Mitsubishi 1.5 T/130 kW.
2006 – ukončení výroby.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel model ForFour v roce 2005.
Za ochranu posádky při nárazu získal 4 hvězdičky z 5 možných (26 bodů)
Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách 2 hvězdičky z 5 možných (18 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 1 hvězdičku ze 4 možných (7 bodů)

Milan Jirouš

25.3.2012 9:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist