Škoda Octavia 1.6 TDI

I obyčejná Škoda Octavia konečně dostala nový turbodiesel se vstřikováním common-rail. Jaký je?
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Zatímco většina aut koncernu VW již moderní dieselové motory TDI se vstřikováním common-rail dostala, Octavia se stále musela spokojit se zemědělským TDI PD. Nepočítáme samozřejmě rychlý model Octavia RS TDI, který již upravený dvoulitr dostal. Přeci jen, ereso je tak trochu z jiného soudku než základní motorizace Octavie…

Škoda Octavia II fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia II 2 fotogalerie

Co je nového (a trocha čísel)

Škoda Octavia 1.6 TDI má tedy nahradit v nabídce motorizaci 1.9 TDI PD. Starý motor má nejvyšší výkon 105 koní a točivý moment 250 Nm. Nový motor má také výkon 105 koní a točivý moment 250 Nm, ale zatímco motor 1.9 TDI měl nejvyšší výkon dosažitelný v 4000 ot./min. a točivý moment vrcholil v 1900 ot./min., nový motor nejvyššího výkonu dosahuje v 4400 ot./min., zatímco maximální točivý moment je k dispozici od 1500 ot./min. a nepolevuje až k 2500 ot./min.

Na papíře je tedy nový motor slibnější, neboť nabízí i nižší spotřebu paliva i emise. Octavia 1.6 TDI podle výrobce spotřebuje 4,5 l/100 km, vypustí 119 g/km CO2 a splňuje emisní normu Euro 5. Octavia 1.9 TDI naproti tomu spotřebuje 4,9 l/100 km, vypustí do ovzduší 130 g/km CO2 (přímo vražedný rozdíl, že?) a splňuje pouze normu Euro 4.

Škoda Octavia III fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia III 3 fotogalerie

Na Octavii jako takové se jinak nic nemění. Pořád je to velké, prostorné, dobře postavené a opravdu promyšlené auto. Uvnitř je dost místa pro čtveřici dospělých cestujících a kufr je dost objemný na to, aby se do něj vešla všechna jejich zavazadla. Ačkoli se uvnitř Octavie nic zásadního neudálo, pořád se tu cítíte příjemně. Za volantem si rychle najdete dobrou pozici, všechno máte na dosah, ve všem se vyznáte… Nikoli náhodou patří Octavia k autům s nejlépe řešenou ergonomií.

Funguje to?

Jenže tentokrát netestujeme Octavii proto, abychom pěli ódy na její praktičnost, kvalitu, solidní zpracování a přesvědčivé jízdní vlastnosti. Nyní nás zajímá nový motor 1.6 TDI.

Nová šestnáctistovka se hned od nastartování projevuje klidněji. Samozřejmě poznáte, že je to diesel, ale zmizel vyloženě traktoroidní projev. Po zahřátí je znát, že je motor kultivovanější než staré jednotky TDI PD, ovšem už jsme se svezli klidnějšími a měkčími dieselovými čtyřválci.

Šestnáctistovka TDI by byla pro Octavii dobrou náhradou za starý motor 1.9 TDI, kdyby nedostala nesmyslně dlouhé převodové stupně, se kterými by si poradil spíš silný dvoulitr. Mezi jednotlivými rychlostmi jsou velké mezery, a tak musíte motor točit, abyste neztratili tempo. Šlo by to vyřešit jednoduše – doplnit převodovku o šestku a jednotlivé rychlosti poskládat více k sobě. Škoda, tohle je celkem vážný nedostatek, který kazí dojem z jinak dobrého motoru a povedeného auta. Bohužel se prostě nikdy nevyhnete pocitu, že auto nejede.

Podobný problém trápil i benzínového sourozence s motorem 1.4 TSI o výkonu 122 koní, který rovněž trpěl na velmi dlouhé zpřevodování. Řešením je tak buď nákup automatické převodovky, která si přeci jen díky nakrátko poskládaným sedmi rychlostem poradí s charakterem motoru mnohem lépe (a lze ji jen doporučit), nebo si pořídit silnější motor.

Spotřeba testovaného auta se usadila na 7,5 l/100 km, což není zrovna pochvalná hodnota, když zvážíte, že s mnohem většími a silnějšími motory jsme schopni jezdit za méně. Pouze jízdou ustálenou rychlostí mimo město se dostanete na 6 l/100 km.

Verdikt

Nakonec jsem byl z nového motoru docela rozpačitý. Je znát pokrok směrem ke kultivovanosti, ale kvůli nesmyslně dlouhé převodovce se motor při akceleraci trápí a hlučí víc, než by bylo na moderní čtyřválec přijatelné. Věřím, že s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG bude tato Octavia lepší volbou.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyŠkoda Octavia 1.6 TDI
0-100 km/h (s)11,8 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1598
Kompresní poměr16,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)79,5 x 80,5
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)77 kW/105 koní při 4400 ot./min.
Točivý moment (Nm)250 Nm od 1500 do 2500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)77,5 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)190 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)5,7 / 3,9 / 4,5 l/100 km
Objem nádrže (l)55 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4569
Šířka (mm)1769
Výška (mm)1449
Rozvor náprav (mm)2578
Provozní hmotnost (kg)1355
Celková hmotnost (kg)1955
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)650
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1400
Zavazadlový prostor (l)585 - 1350 l
Ceny
Základní cena modeluod 450 900 Kč
4.12.2009 11:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist