Siemens brzdí lépe

Úplně nový druh automobilových brzd vyvinula německá elektronická firma VDO Siemens. Podle všeho budou znamenat revoluci.

Pokud jsou údaje německého elektronického specialisty správné, hydraulickým brzdným systémům zvoní hrana. Elektronická klínová brzda (EWB), jak firma svůj vynález nazvala, funguje na jednoduchém principu, ale má nevídaně dobré výkony.

Základní princip lze vysledovat až ke starým povozům, taženým koňmi, které se brzdily dřevěným klínem, dosedajícím přímo na obruč kola. EWB využívá několik kovových klínů, které vtlačuje mezi třmen a kotouč. Největší inovací je, že systém k brzdění využívá samotnou rotaci kola – tedy pohyb auta, takže k brzdění není třeba vyvíjet další sílu a navíc, čím rychleji auto jede, tím lépe brzdy fungují.

Desku s klíny vytlačuje malý elektrický motor, kterému stačí k pohonu standardní 12 voltový systém vozu. Jakmile se deska dotkne kotouče, jeho setrvačnost jí ještě více přitlačí na protilehlé klíny a zvýší brzdný účinek. Druhý motorek ale tlačí desku zpátky, čímž reguluje brzdnou sílu a zabraňuje okamžitému zablokování brzd.

Každá brzda má svůj vlastní procesor a přijímá signály z pedálu (případně joysticku, tlačítka, nebo jakéhokoli jiného ovladače) čistě elektronickou cestou.

Nejlepší na celém systému je jeho jednoduchost. Má daleko méně pohyblivých částí, takže je spolehlivější a je také o mnoho lehčí – čímž snižuje neodpruženou hmotu vozu. Radost mohou mít i ekologičtí nadšenci, protože odpadá nutnost využití brzdové kapaliny.

U běžného hydraulického systému trvá zhruba 150 milisekund, než se brzdové destičky po stlačení pedálu dotknou kotouče. Tahle reakční doba systému by se měla u EWB drasticky zkrátit, Siemens slibuje až poloviční čas. Některé zdroje uvádějí poloviční zkrácení dokonce i u brzdné dráhy, což se nám ale vzhledem k dalším faktorům, jako jsou třeba pneumatiky, zdá téměř nereálné. Nicméně, nechme se překvapit.

Mercedes-Benz třídy S velká fotogalerie

Mercedes-Benz třídy S fotogalerie

Elektronická klínová brzda nepotřebuje ani klasický systém ABS, protože pulsní brzdění dokáže ovládat přímo její řídící jednotka. Další hmotnost si můžete odečíst v kolonce ruční, či parkovací brzda, protože systém EWB velmi dobře zastoupí i tu. Navíc by v případě nasazení na sportovních autech bylo možné softwarově doladit brzdy a jejich zpětnou vazbu podle přání konkrétního zákazníka.

Siemens tento koncept představil už ve Frankfurtu v roce 2005, ale teď se zdá, že se celý projekt blíží k úspěšném konci. První německé auto s těmito brzdami by mělo vyjet na silnice už v roce 2008, výsledky prvních testů bychom tedy mohli znát už příští rok. Konkrétní značku zatím nikdo nesdělil, ale moc bychom se nedivili, kdyby to byl eskový Mercedes…

Honza Koubek

10.11.2006 9:13

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist