Reportáž: Návštěva v továrně KIA

Nedávno jsme měli v rámci prezentace omlazení cee’du možnost nahlédnout také do jeho mateřského lůna – tedy přímo do samotné továrny KIA v Žilině.

Ač se to nezdá, žilinská továrna je provozu už téměř devět let. Tehdy byla postavena jako první továrna značky v Evropě a právě ona do velké míry značce pomohla vybudovat na starém kontinentě slušnou pověst. A byl to právě cee’d, který v žilinské továrně výrobu v prosinci 2006 odstartoval a právě v květnu letošního roku vyjel z bran továrny jeho miliontý následovník. A jelikož Žilinská továrna letos také oslavila vyrobení dvoumiliontého vozu to znamená, že polovina vozů sjíždějících z pásu továrny je právě cee’d popřípadě jeho třídveřová varianta pro_cee’d. Možnost nahlédnout do prostoru běžně nepřístupného se jen tak neodmítá, hlavně pokud Vás technické záležitosti doopravdy zajímají.


A žilinská továrna opravdu zajímavá je. Co Vás překvapí hned při vstupu je čistota. Ve srovnání s odvětvími těžkého průmyslu patří ten automobilový obecně k těm čistším, ale nás v Žilině přivítala továrna, ve které byl opravdu problém najít smítko. To samozřejmě pro kvalitu výsledného vozu není tolik podstatné, ale rozhodně to dokáže udělat na člověka dojem. Celá továrna je opravdu moderní a do obrovské míry automatizovaná. Výrobní linky jsou dvoupatrové a zatím co se na pásu v dolním patře vůz montuje, v horním patře se připravují potřebné díly, popřípadě se tudy karoserie přesouvá na další stanoviště. Vcelku zajímavé je i to, že se vozy nesestavují do zásoby s předem danou výbavou, ale vždy až po objednání zákazníkem v přesně navolené konfiguraci – takže se vždy musí připravit díly přesně pro konkrétní právě vyráběné auto.

V průběhu procesu celé výroby narazíte na obrovské množství průmyslových robotů – těch je v závodě 530 a je až úchvatné je pozorovat při práci. Jejich pohyby jsou až hypnotické. Na pojízdné lince robot vyzvedne palubní desku, změří její rozměry, a zatím co se auto posouvá po lince dál, začne s její instalací. Jen o kousek dál jsme byli svědky uhrančivého „tance“ tří robotů zajišťujících instalaci předního a zadního skla. V přesném rytmu si roboti předávají sklo, nanášejí lepidlo a s naprostou přesností jej vpravují na správné místo. Pěkně v pravidelném rytmu. Vůz za vozem a naprosto bez zásahu člověk. Ale samozřejmě že výroba neleží jen na pomyslných bedrech robotů.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Slovenský závod má 3800 zaměstnanců a jsou to právě oni, kdo má na starosti většinu práce. O tom se můžeme přesvědčit při svatbě – tedy smontování motorem osazeného šasi a nalakované karoserie vozu. Přestože většina komponent šasi dodává Kia, kompletace šasi probíhá externě – do továrny se tak dostane již vcelku. Šasi se umístí na samonaváděcí vozík, který jej naprosto přesně navede přímo pod karoserii pohybující se v lince nad ním. Když pozice podvozku odpovídá pozici karoserie, začne se vozík zvedat tak, aby mohla obsluha šasi pohodlně přišroubovat na potřebných místech.

Celá akce probíhá velice rychle a budoucí vůz se během té doby pohne pouze o pár metrů. Po svatbě je již vůz víceméně připraven pro dokončovací práce. Hotový vůz nakonec čeká kontrola kvality. Na tu jsou v Žilině náležitě hrdí a dá se pochopit proč. Kontrola kvality je totiž opravdu důkladná a je opravdu až překvapující, co vše je jejím obsahem. Již v průběhu výroby prochází kontrolou jednotlivé díly a náhodně se testují i celé sestavené karoserie. Z každé série vozů se vybere jeden kus, na kterém probíhá několik hodin trvající a velice přesné měření, zda vybrané body na odpovídajícím místě – a povolená odchylka je nepřekvapivě velice přísná.

Nakonec, po sjezdu z výrobní linky, každé auto prochází ještě výstupním testem probíhajícím na simulovaných površích v hale továrního komplexu. Každý povrch simuluje jiné jízdní podmínky a vše se testuje tak, aby se případné vady projevily a opravily ještě v továrně a k zákazníkovi se dostal vůz v očekávané kvalitě.

KIA se svým závodem v Žilině nebojí pochlubit a po návštěvě se odvážím tvrdit, že oprávněně. Zatímco nás při příjezdu překvapil tradiční bača trochu bizarně pasoucí své stádečko na louce jen pár desítek metrů od bran komplexu, uvnitř se vše řídí nejmodernějšími postupy a vše probíhá za pomoci těch nejnovějších technologií. A právě díky Žilinské továrně a evropskému přístupu k výrobě vozů pro místní trh vděčí korejská automobilka za to, že před lety přestala konkurenci šlapat na paty, ale stala se pro ni rovnocenným soupeřem s celkem výraznou tváří. V budoucnu bude ještě docela zajímavé sledovat, jakým vozům továrna v Žilině ještě vdechne život.

14.9.2015 3:15| autor: Martin Kusyn

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist