Opel Corsa

Corsa třetí generace patří svojí technikou na špici kategorie malých vozů. Přišla na jaře v roce 2000, tedy chvíli po domácí Škodě Fabii.

Z jejího stínu již na českém trhu nevystoupila, ač technicky je s malými vozy od koncernu VW (tedy i s fabií) plně srovnatelná.

Místo roztomilého ultimativně zaobleného vozidla pro ženy přišlo mnohem robustnější auto kategorie supermini, jenž vás pohodlně a bezpečně bude vozit nejen po městě, ale třeba i na dovolenou k moři. Technický rozdíl mezi oblou corsou B a současným modelem (C) je skutečně propastný. Místo jedné řídicí jednotky hned čtyři, mnohem lepší ochrana proti odcizení, elektrický posilovač řízení, hlučné a nespolehlivé předkomůrkové vznětové motory nahrazeny nezničitelnými přimovstřikovými Di a DTI od Isuzu, jiné převodovky s lepším řazením, díky nesrovnatelně tužší karosérii mnohem lepší ochrana posádky při nárazu – to vše jsou jen ty nejzásadnější rozdíly.

Technické kvality však zřejmě nezajímají české motoristy tolik, jako design a cena. Minulá corsa se zkrátka líbila více, a hlavně rozpoutala kdysi cenovou válku, jenž na českém trhu trvá dodnes. Proto také Opel Corsa C zatím není v autobazarech nikterak častým zjevem, ač coby alternativa k ojeté fabii je určitě zajímavý.

Nabídka pohonných jednotek byla od začátku dostatečná, snad jen chyběl nějaký skutečně suverénní diesel. Ten (1,7 CDTi/74 kW) přišel až při modernizaci v roce 2003. Nejlépe si vybral ten, kdo při koupi zůstal skromný. Zatímco litrový tříválec a čtyřválcová dvanáctistovka mají rozvody poháněné bezúdržbovým řetězem, tak čtrnáctistovka (a 1,8i 16V ve vzácném sportovním provedení GSi) mají klasický řemen. Ten třeba již v modernizované verzi starého Citroenu AX vydržel 120 tisíc km, Opel však až do roku 2003 trval na výměně po každých 60 tisících najetých km. Oprávněně, jelikož kdo chtěl ušetřit, záhy zůstal někde stát s přetrženým řemenem a vážně poškozeným motorem. Společně s řemenem je vhodné (kromě všech kladek) vyměnit i jím poháněné vodní čerpadlo, které by jinak zanedlouho začalo téct. A za to vše necháte ve značkovém servisu přes 10 tisíc Kč. Při srovnání motoru 1,2i 16V a 1,4i 16V je těch 7 až 11 kW navíc (podle verze) zatraceně draze vykoupených.

Ač by to od Opelu málokdo čekal, tak překvapivě dobrou volbou jsou 1,7 litrové turbodiesely. Nejde totiž o původní příšerné německé motory, ale o šestnáctiventilové agregáty z Japonska, konkrétně od Isuzu. Turbodmychaldo mají oba, jen u Di pracuje s nižším tlakem. „Rozvoďák“ se zde mění až po 150 tisících km, navíc to je celkem levné a ještě snad nikdy nikomu nepraskl. Senzory hmotnosti vzduchu zlobí jen sporadicky (nikoliv pravidelně jako u VW), přímé vstřikování radiálním čerpadlem taktéž nezavdává příčiny k obavám. To spíše z Common-Railu u nové nejvýkonnější verze tohoto motoru (1,7 CDTi) bychom měli obavy.

Pokud chcete mít maximální jistotu bezproblémového provozu, hledejte vozy vyrobené od podzimu roku 2001. U těch již výrobce vyřešil počáteční problémy s hlučností rozvodových řetězů a nepřesným řazením (plastové přepákování nahradil ocelovým).

HODNOCENÍ
SPOLEHLIVOST průměrná
TECHNICKÁ ÚROVEŇ průměrná (od 2003 vysoká)
CENY OJETIN průměrné
PROVOZNÍ NÁKLADY průměrné (vysoké u 1,4i a 1,8i)
SERVIS dostupný, středně drahý

CHARAKTERISTIKA
Karosérie: tří a pětidveřový hatchback. Motory: zážehové řadové
tříválce 1,0i 12V (43, 44 kW), čtyřválce 1,2i 16V (55, 59 kW), 1,4i 16V (66 kW), 1,8i 16V (92 kW), přeplňované vznětové čtyřválce 1,3 CDTI 16V (51 kW), 1,7 Di (48 kW), 1,7 DTI (55 kW), 1,7 CDTI (74 kW). Pohon: přední kola. Rozměry: 3817x1646x1440 mm. Rozvor: 2473 mm. Zavazadlový prostor: 260 l. Palivová nádrž: 44 l. Oficiální prodej v ČR: ano.

PLUSY
tuhá a dobře zpracovaná karosérie, dobré jízdní vlastnosti, živé zážehové motory, bezúdržbový pohon rozvodů řetězem (1,0i 12V, 1,2i 16V), dieselové motory s nízkými servisními nároky, příznivá spotřeba paliva, dlouhé intervaly výměny motorového oleje (30, od r.v. 2003 dokonce až 50 tisíc km)

MÍNUSY
chudá základní výbava, i v relativně drahé verzi Sport chybělo centrální zamykání, vyšší hlučnost vznětových motorů Di a DTi, elektrický posilovač řízení matoucí zpětnou vazbu, krátké intervaly výměny rozvodů u 1,4i 16V a 1,8i 16V (do 2003), nepřesné řazení s vyšší ovládací silou (zejména do 2001), vyšší hlučnost tříválcového motoru (1,0i 12V) při rychlé jízdě, absence výkonových rezerv (1,0i 12V)

JAK ŠEL ČAS
2000: Představena třetí generace Corsy se zcela přepracovanou technikou. Zážehové motory 1,0i 12V, 1,2i 16V, 1,4i 16V, turbodiesely 1,7Di, 1,7DTI (Isuzu). Na přání robotizovaná převodovka EasyTronic.
2001: Sportovní provedení GSI (1,8i 16V).
2003: Modernizace modelu. Nové turbodiesely se vstřikováním Common-Rail – 1,3 CDTi (51 kW – Fiat) a 1,7 CDTi (74 kW – Isuzu). Na přání xenonové světlomety.
2006: Představena nová generace modelu na společné platformě s Fiatem Grande Punto.

NEJČASTĚJŠÍ ZÁVADY
prasklý rozvodový řemen (1,4i 16V, 1,8i 16V) – tekoucí vodní pumpa u motorů 1,4i 16V a 1,8i 16V (nebyla-li vyměněna s rozvody) – vůle v řízení (do 2001) – praskající žárovky hlavních světlometů vlivem přepětí elektrické sítě – vůle v řazení vinou plastového přepákování (do 2001, pak již používáno ocelové) – po pádu nefunkční imobilizér v klíčku zapalování – hlučné rozvodové řetězy (1,0i 12V a 1,2i 16V do r.v. 2001)

Doporučený model
1,2i 16V (55 kW). Zážehový řadový čtyřválec, šestnáctiventilový rozvod DOHC, elektronicky řízené vícebodové vstřikování paliva.
Důvody: Základní litrový tříválec se protivného zvuku nikdy nezbaví, navíc v těžkém voze mu citelně chybí výkonová špička, jízda s vytočeným malým motorem po dálnici je otravná. Čtyřválec má dostatek výkonu, je mnohem tišší a rozvody poháněné řetězem mu zaručují nízké servisní náklady.

Nebrat
1,4i 16V (66 kW). Zážehový řadový čtyřválec, šestnáctiventilový rozvod DOHC, elektronicky řízené vícebodové vstřikování paliva.
Důvody: V corse tento energicky jdoucí motor nejede vůbec špatně. Až do roku výroby 2003 však Opel doporučoval výměnu rozvodového řemene již po 60 tisících km. Společně s ním je vhodné vyměnit i vodní pumpu. A za to vše zaplatíte ve značkovém servisu klidně přes deset tisíc Kč.

30.10.2006 4:37

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist