Opel Calibra

Jaké nástrahy skrývá levné sportovní kupé z druhé (ale spíš třetí, čtvrté...) ruky?

Nejvíc sexy Opel devadesátých let se jedenáct let po ukončení výroby nevyhnutelně stává obětí tunerských choutek mladých lidí s omezeným rozpočtem a ještě omezenějším vkusem. To ale neznamená, že byste ho měli ignorovat: pokud sháníte auto se sportovním puncem za pár korun, existuje řada horších možností. Raději ale počítejte dopředu s tím, že najít pěknou, udržovanou a nevytuněnou Calibru bude úkol vpravdě detektivní…

Stručná historie
Opel Calibra vznikl na podlahové plošině masového sedanu Vectra A, s nímž sdílí velkou část technických řešení. Jeho úkolem bylo ztížit existenci levným japonským kupátkům, která v té době začala útočit na emoce evropských zákazníků.

Poprvé se objevil ve stejném roce, kdy jsme zvonili na náměstích klíči, a na svou dobu měl neuvěřitelně pokrokový design. Ještě na sklonku minulé dekády působila Calibra moderně a vysloveně dynamicky. Na pohled. Dynamika jízdy a jízdní projev obecně byly do značné míry určeny faktem, že konstrukčně šlo víceméně o překarosovanou Vectru.

Při svém příchodu způsobil Opel Calibra senzaci díky své aerodynamické karoserii. Součinitel aerodynamického odporu Cx 0,26 byla tehdy nejlepší hodnota mezi všemi sériovými auty. Samozřejmě platila pro základní Calibru s malými koly a bez cingrlátek, kterými byla řada exemplářů postupem doby nemilosrdně ověšena…. Autorem karoserie byl Američan Wayne Cherry, jenž v té době velel designu evropského křídla General Motors.

První důležitá modernizace přišla roku 1993, kdy Opel začal nabízet Calibru také s pohonem všech čtyř kol. Kdyby automobilka tušila, jaké problémy tím budoucím majitelům způsobí, možná by si pohon 4×4 rozmyslela.

Do listopadu 1995 se Opel Calibra rodil v mateřské továrně Adam Opel v německém Rüsselsheimu. Po tomto datu byla výroba outsourcována do závodu Valmet ve finském Uusikaupunki, kde dnes vznikají mj. Porsche BoxsterPorsche Cayman.

Konec kariéry nastal pro Calibru v roce 1997. Do té doby vzniklo 239 118 kusů, drtivá většina z nich se čtyřválcovými motory a pohonem předních kol.

Jak se s tím jezdí?
Eh… jednu věc si ujasněme hned na začátku: Opel Calibra 4×4 nebrat! Její pohon všech kol bude hlavním hrdinou následující kapitoly, ale je to peklo, i když zrovna funguje. Dělá totiž přesný opak toho, co by bylo záhodno: v nájezdu do zatáčky, kdy potřebujete stáčivý moment, působí na auto stabilizujícím efektem, což znamená nedotáčivost. Naopak při razantní akceleraci ze zatáčky, kdy potřebujete mít auto jemně nedotáčivé, systém s trhnutím pošle výkon dozadu a „ukradne“ vám zadní kola.

Vážně. Chápeme, proč toužíte po čtyřkolkách. Ale když už ji musíte mít, vyberte si nějakou jinou. Calibra Turbo ve verzi s pohonem předních kol má sice problémy s trakcí a při akceleraci na nerovné silnici mocně tahá za volant, ale je daleko čitelnější a ovladatelnější než 4×4.

Se šestiválcem 2,5 l jsme se bohužel nesvezli, ale ti, kdo měli tu čest, se shodují na jednom: jeho hmotnost nedělá pro vyvážení auta nic dobrého a jemný nástup výkonu působí ve sportovním autě nepatřičně. Mluvili jsme s několika majiteli Calibry a zatímco část jich přísahá na výkon Turba, další považují za nejvhodnější volbu původní osmiventilový dvoulitr.

Většina aut, na která narazíte, by potřebovala vyměnit tlumiče a všechny silentbloky, na což ovšem skoro žádný z majitelů nemá peníze. Krátce jsme se svezli s několika bazarovými exempláři a kvalita jízdy byla ve všech případech stejně otřesná. Majitelé navíc upozorňují, že Calibra moc dobře nebrzdí, ani když má brzdy v pořádku – a to není moc často.

Co se může pokazit?
Pokud auta raději opravujete než řídíte, budete z Calibry nadšeni. O několik odstavců výš jsme vyhrožovali pohonem 4×4, tak pojďme na to: jeho porucha je statisticky nevyhnutelná. Každých 100 000 km je totiž zapotřebí vyměnit regulační ventily a tlakový zásobník, které se starají o připojení zadní nápravy v případě prokluzu předních kol. Práce je spojena s výměnou hydraulické náplně a následným odvzdušněním celé soustavy, což v autorizovaném servisu znamenalo výdaj v řádu několika desítek tisíc. Při zkušební jízdě zkuste razantní akceleraci z místa, nejlépe na volném podkladu. Pokud se přední kola divoce protáčejí, víte, na čem jste. Raději se pohlédněte po autě s pohonem přední nápravy.

Calibra V6 je náchylná na selhání rozvodů – protočení řemenic má za následek zničený motor. U šestnáctiventilových čtyřválců 2,0 l pro změnu praská hlava. Vyzkoušejte déle trvající akceleraci na plný plyn, ideálně třeba v dálničním stoupání, a bedlivě sledujte teploměr chladicí kapaliny. Neklamným signálem je také bílá vodní pěna v oleji.

Sázkou na jistotu je tak jedině původní osmiventilový dvoulitr. Skrovný výkon vynahrazuje slušnou mechanickou spolehlivostí. Navíc u něj nehrozí obávané „potkání“ ventilů s písty v případě prasklého rozvodového řemenu – i když ventily spadnou do nejnižší polohy, zůstává pod nimi volné místo.

Najít Calibru se zachovalým motorem bude ale zázrak. Všechny mají hodně najeto a řada kusů přežívá na hranici své životnosti. Časté jsou rozmanité poruchy řídící elektroniky, odcházejí také cívky zapalování. Důrazně doporučujeme nevydat se při koupi auta ze všech úspor. Nechte si stranou alespoň pár tisíc na nejnutnější opravy, které nevyhnutelně přijdou.

Během zkušebního svezení se zaměřte rovněž na brzdy. Jsou poddimenzované a zejména u výkonnějších a těžších motorizací (Calibra Turbo, V6) se kotouče rychle zvlní. Vyhněte se kusům, které nesou známky domácího tuningu! Oč větší péči majitel věnoval bastlení tmelu a obřích výfuků, o to méně času a peněz mu zbylo na potřebnou údržbu.

SHRNUTÍ
Sehnat Opel Calibra nebude obtížné: v době psaní tohoto článku obsahovala naše databáze ojetých vozů celkem 26 kusů v cenovém rozpětí 19 900 až 89 000 Kč. Počítejte však s tím, že jde o stará auta, od nichž nelze čekat zázraky. Vybírejte raději technicky jednodušší verze – Calibra 4×4 Turbo se nejednomu majiteli změnila v noční můru.

KLADY
Aerodynamicky efektivní karoserie, atraktivní vzhled, výkon přeplňovaného motoru

ZÁPORY
Častá oběť amatérského tuningu, jízdní vlastností verzí V6 a 4×4, hluk, problémy spojené se stářím auta

Varianty
Dvoudveřové kupé, pohon předních nebo všech kol

Benzínové motory
2.0i 8V, řadový čtyřválec, 85 kW/115 koní
2.0 i 16V, řadový čtyřválec, 110 kW/150 koní (do 1994, červené víko ventilů)
2.0i 16V Ecotec, řadový čtyřválec, 100 kW/136 koní (od 1994)
2.0i 16V Turbo, řadový čtyřválec, 150 kW/204 koní (od 1993)
2.5i 24V, V6, 125 kW/170 koní (od 1993)

autoweb.cz

16.4.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist