Ministerstvo dopravy chce sedm sazeb mýtného

MD se chce vyhnout problémům s objížděním, dopravcům se zdá navrhovaný systém nesmyslně složitý.

Ministerstvo dopravy počítá se sedmi různými sazbami elektronického mýtného na dálnicích a rychlostních komunikacích. Jednotlivé úseky chce zpoplatnit některou ze sedmi sazeb tak, aby kamionům zabránilo v objíždění zpoplatněných silnic. Vyplývá to z návrhu MD, který je nyní v připomínkovém řízení. Vládě ministerstvo návrh předloží v září, do té doby ještě může doznat změn, řekla mluvčí Marcela Žižková. Dopravcům se systém zdá být příliš složitý a žádají jeho zjednodušení. Průměrná sazba se má pohybovat kolem 4,05 koruny na kilometr dálnice, kde se má mýtné začít vybírat od ledna 2007. Nejvyšší sazba ale může být až 7,80 koruny za kilometr. Sazby budou dále diferencované podle ekologické kategorie vozidla, počtu náprav a u dálnic také podle denní doby.

Od poloviny příštího roku k 970 km dálnic a rychlostních komunikací přibude 1100 km vybraných silnic 1. třídy. Na nich se průměrná sazba má pohybovat kolem 1,90 koruny na kilometr. Každý úsek dálnic od jednoho nájezdu k následujícímu má v návrhu MD stanovenu jednu ze sedmi sazeb. Často se tak liší zpoplatnění sousedních úseků, které mají mnohdy délku jen několik kilometrů. Nejvyšší sazbu 7,80 koruny například navrhuje MD na dálnici D1 na úseku Soutice – Loket, Koberovice – Humpolec, Humpolec – Větrný Jeníkov, Velký Beranov – Měřín a Devět křížů – Ostrovačice. Celkem tak budou kamiony nejvyšší sazbu platit na téměř 60 kilometrech z 250 km dálnice D1.

Dopravcům se zdá být systém se stovkami různě zpoplatněných úseků nesmyslně složitý. Podle mluvčího Sdružení dopravců Česmad Bohemia Martina Felixe si speditér dopředu nebude schopen spočítat náklady na cestu. Po ministerstvu proto budou dopravci požadovat, aby navržený systém výrazně zjednodušilo. Žižková řekla, že MD plánuje spustit mýtný kalkulátor, který by měl podle kategorie vozidla, doby jízdy a zadaného úseku výši mýtného spočítat. Podobně složitý systém sazeb mýtného nemá podle Felixe žádná jiná evropská země. Navíc diferenciace sazeb podle mýtných úseků tak, jak ji MD navrhlo, podle Felixe odporuje směrnici EU. Žižková ale připomněla, že celoplošné zpoplatnění má Česko jako teprve třetí země v EU. Relativně složitým systémem se podle ní snaží předejít problémům s objížděním, který zaznamenalo po zavedení mýtného například Německo.

Z mýtného při takto stanovených sazbách očekává MD výběr 8,2 miliardy korun. Nejvíce se na výnosech má podílet dálnice D5 a D1, které patří k nejfrekventovanějším českým dálnicím. Relativně vysokým zpoplatněním na nich chce MD omezit tranzitující kamiony. Například při jízdě z Norimberku přes české dálnice D5, D1 a D2 do Vídně, by se cena jízdy včetně mýtného ale také nákladů na řidiče, palivo a opotřebení pneumatik měla u průměrného kamionu pohybovat kolem 9200 korun. Při jízdě z Německa přímo do Rakouska by stejný kamion za cestu zaplatil podle analýzy MD o 500 korun méně. Trasa přímo do Rakouska je navíc o 70 km kratší a hodinu rychlejší.

autoweb.cz, ČTK

8.8.2006 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist