Nové BMW 330i

Má vyšší výkon, je rychlejší a také prostornější. Úspěch má téměř zaručený, ale přesto se musíte ptát, zda si vším tím luxusem zbytečně neškodí.

Jestli si také říkáte, že dosavadní 3. řada E46 je tak dobrá, že na ní v podstatě není třeba nic měnit, BMW by bylo první, kdo by vám na to horlivě kývnul. Přesto se na trh v těchto dnech dostává nová generace E90, která trojkovou řadu posouvá ve všech kritériích opět o kousek výš. Podle BMW za to může jak plánovaná generační obměna, tak i nástup domácí konkurence v podobě nového Mercedesu C a Audi A4.

Nová generace nenese tak radikální tvary, jako například řady 1 a 7, i když na bočním profilu zadní kapoty je vidět, že si designové oddělení neodpustilo sjednotit její tvar se stylem šesté a sedmé řady, třeba že ne tak výrazně.

BMW řada 3 velká fotogalerie

BMW řada 3 fotogalerie

V ostatních detailech z novodobého designu BMW se E90 přibližuje dalším modelům snad jen vysokým a ostrým bočním prolisem v horní části dveří. Čelní maska i zadní partie mají zcela nové pojetí, ale jak o tom otevřeně píší například americká média, v ostatních ohledech platí, že „trojka byla ušetřena“ (od banglovštiny), což správně přisuzují tomu, že BMW si nechtělo zbytečně zahrávat s receptem, který doposud tak výborně fungoval. Dvě třetiny všech prodaných BMW tvoří modely 3. řady.

Úvodní svezení s novou generací však odhalilo překvapivě odlišný charakter, než jaký předváděly předchozí dva modely, které z 3. řady udělaly nejúspěšnější a také nejrespektovanější auto v této kategorii.

Nová generace je větší, tišší, komfortnější a luxusnější, a to nejen v technických tabulkách. Při první jízdě je vám hned jasné, že tohle je jiná povaha. Provedené změny směrem k vyšším třídám se v porovnání s předchozí generací projevují tak silně, až se neubráníte dojmu, že BMW uvedlo na trh další 5. řadu, jen o něco menší a také levnější, což ostatně mezi řádky přiznávají i lidé od BMW. Neopomínají však dodat, že nová trojka je přesně taková, jakou jí chtějí zákazníci mít.

Díky širokému použití hliníku v konstrukci karosérie a podvozku, a také vzhledem k lehčímu hořčíkovému bloku motoru, jsou i přes větší rozměry pohotovostní hmotnosti u jednotlivých modelů stejné či nepatrně vyšší, než u předchozí řady E46. S použitím nových a výkonnějších motorů to pro jízdní výkony znamená příjemné zlepšení, i když pro celou novou řadu je příznačné, že za jízdy to subjektivním dojmem příliš nepocítíte.

Hledat na nové trojce chyby je velmi obtížné a ve všech klasicky měřitelných kritériích je stejně dobrá či lepší než E46. Zároveň však jde o charakterově odlišné auto a jestli je na ní něco, co dokonale symbolizuje přerod v dospělejší a luxusnější, ale na druhou stranu i méně strhující zážitek, je to řízení, které je (stejně jako u řady ostatních nových aut) nepřirozeně tuhé.

Třeba si budete klepat z takových řečí na čelo, ale ten rozdíl tu je a je tak velký, že ho okamžitě pozná každý, kdo s novou trojkou projede první zatáčku.

Řada věcí vám stále připomíná, že se vezete ve vyspělejším autě, ale zároveň jste více vrstvami komfortu odděleni od toho, co dělalo z předchozí řady tak zábavný nástroj, když se před vámi objevila klikatá silnice. Adhezi se nedá nic vytknout, ale vysoké přetížení v zatáčkách samo o sobě pocit živosti nepřináší.

Příplatkový systém s variabilním převodem u nejsilnějšího 330i, ve kterém jsme strávili několik desítek úvodních kilometrů, se v tomto bodě chová stejně, i když ve vyšších rychlostech získáte pro oba systémy přeci jen lepší pochopení, než při manévrování ve městě.

Je ještě více provázaný se stabilizačním systémem a podle slov BMW bude i s ohledem na novou pětiprvkovou zadní nápravu s pasivním natáčením kol v zatáčkách ještě náročnější, a na suchém povrchu ne-li zcela nemožné, uvést auto do smyku.

Po technické i bezpečnostní stránce to jistě dává smysl, ale pokud se nepleteme, BMW nemělo nikdy znamenat Budeme Méně Wyvádět. Alespoň ne v případě trojkové řady, kterou si většina lidí kupovala přinejmenším s vidinou občasného powerslidu.

Nový třílitr s výkonem 258 koní má výborný zvuk a když se prohřeje výfukové potrubí, už od volnoběhu vydává dokonale vyladěný a hluboký tón, ve kterém dominuje ušlechtilá dravost řadového šestiválce. Zvukem se vám 330i nikdy neunaví.

Motor je tak dobře odizolovaný od zbytku auta, že ho necítíte ani ve volantu, ani v sedačce či řadicí páce. Můžete ho pouze poslouchat a hrát na něj plynovým pedálem.

Celý interiér je navíc velmi kvalitně odhlučněný a ani při dvousetkilometrové rychlosti nemáte pocit, že jedete rychle. Motor točí 4400 ot/min a není vůbec znát, že by se namáhal.

Zrychlení na plný plyn se také odehrává jaksi mimochodem, až máte pocit, že nové 330i je pomalejší než to předchozí, i když tabulky vám jasně řeknou, že tomu tak není a že E90 je ve sprintu na stovku o 0,2 s rychlejší (6,3 vs 6,5 s).

Z pohledu konkurence, ale i v porovnání s předchozí řadou, přináší nová generace samé výhody – je větší a pohodlnější, má silnější motory a neodvratně i modernější design. Přes to všechno je navíc v podstatě za nižší ceny, což jí samo o sobě jistě zajistí úspěch.

Jen nebuďte překvapení, až za jejím volantem dojdete k závěru, že přestala poslouchat rock a převlékla se z víkendového oblečení do střízlivého saka.

V podobě E46 si totiž zákazníci kupovali rodinné auto, o kterém zároveň věděli, že má rozdvojenou osobnost a že je schopné se silnějšími motory poskytnout opravdu bezprostřední a sportovní pocit z jízdy.

Nová řada E90 má stále výborný zvuk a brzdí a jede přesně tak, jak si prý od ní všichni slibují, ale to cosi lechtivého a dovádivého, co z E46 dělalo tak neodolatelný automobil, se přeměnilo či vytratilo vědomým přechodem na luxusnější charakter.

 

Ceny úvodních modelů E90:

 

BMW 320i – 841 500 Kč

BMW 320d – 911 200 Kč

BMW 325i – 990 100Kč

BMW 330i – 1 114 000 Kč

redakce autoweb.cz

18.3.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist