Jen dopravní prostředek? Jděte k šípku!

Ať se nám to líbí nebo ne, auto je až příliš srozumitelným svědectvím našeho společenského postavení.

Spotřební elektronika mi nic neříká. Nevlastním domácí kino, mobil mi vydrží víc než dva roky a moje obludná bachratá televize hrdě nese značku Tesla. Koupil jsem ji, protože byla levná. U televize trávím jen několik desítek minut týdně (někdy ani to ne) a nevidím důvod, proč za něco, co za půl roku beznadějně zestárne a přesně za dva roky a jeden den vypoví službu, utrácet desítky tisíc.

Snad se shodneme, že tak je to v pořádku. Nemám potřebu vysvětlovat na potkání každému, kdo má lepší televizor než já, že je hlupák a že moje Tesla ve skutečnosti udělá naprosto stejnou službu jako jeho Viera. Neurazím se, když mi známý, který léta čte Stereo&Video, objasní, že kdybych přidal jen patnáct či dvacet procent peněz navíc, mohl jsem mít o padesát procent lepší televizi. Možná se budu řídit jeho radou a příště něco přihodím. A možná taky ne.

Tak to chodí – se vším s výjimkou aut. Skoro každý majitel zánovního auta pevně věří, že jezdí nejlepším vozem v této galaxii. Zkuste hrdému zemědělci, který investoval rodinné úspory do nejnovějšího modelu značky Chevrolet, vysvětlit, že Němci dělali lepší auta už před patnácti lety, a se zlou se potážete. O militatních zastáncích Dacie Logan raději ani nemluvě.

Když nedostanete vidlemi pod žebra, debata se nevyhnutelně pokaždé stočí stejným směrem. Vašemu příteli jeho auto prostě „stačí“. Je to pro něj pouhý dopravní prostředek, nic jiného nepotřebuje. Nechápe lidi, co dávají za auta miliony.

Ale chápe, a zatraceně dobře. Jinak by bez vytáček připustil, že zkrátka nakoupil tam, kde mu dali největší slevu. Ale vy už jste někoho takového potkali?

Já ne. Majitelé mizerných aut budou donekonečna argumentovat velikostí kufru (Na tomto místě je vhodné vznést dotaz, kolikrát ho už naložili po okraj), prostorem v interiéru (Jakoby snad byla nějaká výhoda, když máte nad hlavou pětadvacet čísel volného prostoru), poměrem užitné hodnoty a ceny (Znamená snad nízká cena automaticky vysokou užitnou hodnotu?) a dalšími nesmysly ze Světa motorů.

Víte, proč to dělají? Protože auta jsou pro ně stejným symbolem společenského statutu jako pro nás ostatní. Jen se ve svém, nepasterizovaným mlékem odkojeném a ke složitým úvahám netrénovaném vědomí neorientují natolik, aby na to přišli.

Vlastní podvědomí ale tak lehce neošálíte. Ať chceme nebo ne, potřebu dosáhnout vyššího postavení máme geneticky i sociálně zakódovanou. Čím výš v hierarchii smečky stojíte, tím větší je šance, že obstaráte dostatek kvalitní potravy pro svá mláďata. Na tom se za poslední miliardu let nezměnilo vůbec nic. Jen lesklou srst a sílu zubů vystřídaly jiné způsoby, jak informovat roztoužené samice a konkureční samce o vašem potenciálu. Nic nesvědčí o schopnosti nakrmit mladé lépe než cena vašeho auta. Má to logiku. V dnešní době je auto často první věc, kterou z vás samice uvidí. A zároveň jediná, která jí napoví něco relevantního o vašich živitelských schopnostech ještě předtím, než se nechá nalákat do doupěte. Drahé oblečení tuto roli plnit přestalo: stalo se příliš dostupným i pro podřadné samce. Naše instinkty však potřebují jasný signalizační mechanismus a z výše uvedených důvodů je pochopitelné, proč společnost jaksi sama od sebe přidělila tuto roli právě automobilu.

Zkuste se na to podívat z tohoto úhlu: Kolik majitelů Loganu by jím jezdilo i půl roku poté, co vyhráli jackpot ve Sportce? A přitom nikdo z nich nepřizná, že si ho koupili jednoduše proto, že na lepší auto neměli. Příště si laskavě nechte ty řeči o kufru. Já stejně moc dobře cítím, jak vás užírá, že moje srst je lesklejší a tesáky pevnější než ty vaše. A co je ještě důležitější, ví to i ta samice na chodníku. Až v mém doupěti uvidí bídnou televizi, možná zalituje. Ale už jí to nebude nic platné.

Marek Knotek

11.8.2006 2:23

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist