Mitsubishi Outlander PHEV (2014)

Komplikované, složité a sofistikované technologie pod povrchem udělují navenek hybridnímu Mitsubishi Outlander jedinečnou schopnost nízké spotřeby a vynikající jízdní vlastnosti. Jen ta cena...?!

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9

Radosti

„Ekologické“ auto, které funguje, a to výborně, jízdní vlastnosti, praktičnost, …

Starosti

Unikátní technologie má svou (vyšší, až vysokou) cenu

Upřímně, tento test by možná nemusel být nejenom psán, ale ani realizován z čistě objektivního hlediska a převedeno na počty prodaných kusů aut by to bylo logické. Narážím na to, jak specifické toto auto je, a jaká je jeho cena (povíme si v závěru), což mne vede k myšlence, že pokud někdo má zájem o vůz s takto sofistikovanou technologií a má dostatečný kapitál na to, aby si jej koupil, pak to udělá… Ví že tento benzínovo-elektrický Outlander existuje, nedívá se na korunu, prostě jde a koupí si ho bez ohledu na to, kolik by v touze po minimální spotřebě zaplatil za naftovou variantu a rozdíl ceny hybridu investoval do paliva.


Na první pohled asi nepoznáte, neovládáte-li terminologii zkratek Mitsubishi, že jde o hybrid, tento Outlander vypadá jako každý jiný, až na pár detailů. Ale nic, kromě specifického modrého laku Outlander PHEV od modelů se spalovacími motory neodlišuje. Mitsubishi mu říká, zatraceně, zapomněl jsem jak, byl takový „eko“ název, něco ve stylu arctic breeze, silver wind… opravdu nevím a já musím subjektivně říct, že se mi tahle modro stříbrná barva ze srdce nelíbí. Tedy nic proti ní, ale když vím, jak tohle auto jezdí, očekával bych nějakou frajerskou červenou s rychlými pruhy a ne tento chladný odstín.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Odstín laku je otázkou osobního vkusu, ale veselejší barva by vozu slušela víc

Na druhou stranu je to jen barva, a pokud třeba Honda a Toyota své hybridy od podstaty tvoří jako vizuálně neatraktivní, tak u Mitsu je to otázka investovat čtrnáct tisíc korun ne do metalízy, ale do nějaké prďácké folie a je to. Já bych to tak udělal. Barva (a cena, ale o té opravdu až v samém závěru) je asi to jediné, co bych vypíchl u Oulanderu PHEV jako zásadní věci, která jdou proti mému přesvědčení, pak je ale evidentní, že jde o malichernosti a Outlander PHEV je dobré auto. Ano, je. Patrné je to i z počtu hvězdiček, který jsem v rámci hodnocení udělil.

Interiér

V kabině Outlanderu PHEV, máte-li zkušenost s jinými Outlandery, nebudete tápat, vše je povědomé, ovšem v rámci hybridu jsou tady nutné rozdíly a odlišnosti od variant se konvenčními typy pohonu. Chybí řadící páka a volič režimů je vlastně joystick, kterým jednak uvádíte auto do pohybu, a také mu říkáte, v jakém jízdním režimu (myšleno ve vztahu k dobíjení akumulátorů) chcete cestovat. A pod pákou je dvojice tlačítek, kterými lze autu dát najevo, jestli budete šetřit energií anebo zase pouze nabíjet.

Budíky za volantem mají daleko do toho, co sledujete v běžném autě, ale na druhou strnu nic neznámého pro řidiče, který už jezdil s hybridem – pravý ukazatel informuje o tom, jak moc rekuperačně jedete, zda dobíjíte či nikoli. A na obrazovce najdete také zásadní informace o toku energie napříč autem. Pod volantem jsou pádla, ovšem ne k řazení, ale k volbě režimů dobíjení. Jinak sedačky jsou pohodlné, vzadu je dost místa, kufr je velký, prostě až na pár detailů Outlander takový, jaký je nám znám už od uvedení této generace na trh.

Pohon

Lahůdka, řekl by jeden, tedy rozhodně ten, kdo má rád moderní technologie a neotřelé postupy. Technologie, které fungují, před námi není nějaký výstřel do tmy, ale sofistikovaný a komplexní pohonný systém. Skládá se ze spalovací pohonné jednotky, tedy z benzínové čtyřválce s objemem dvou litrů, výkonem 121 koní a točivým momentem 190 Nm, a elektromotory o výkonu 60kW (a točivém momentu 137 a 195 Nm).

Stanovit jednotně celkový výkon asi nejde, protože všechny pohonné jednotky mohou pracovat různě v různých režimech, a my si teď řekneme jakých. Je zde čistě elektrický chod – kdy až do rychlosti 120 km/ neběží spalovací motor a vůz jede čistě na elektřinu. Pak tady máme sériový hybridní pohon, při kterém auto jede hnáno elektromotory a spalovací agregát dobíjí akumulátor, a pak ve finále také paralelní hybridní, kdy spalovací motor pohání přední kola plus pracují i elektrické jednotky.

Půjdeme-li teď nazpět přes všechny tři možnosti, tak u paralelního režimu je zajímavé to, že vzhledem k absenci převodových stupňů, v zásadě s jedním stálým převodem, je omezené spektrum otáček ve vztahu k rychlosti a benzínový motor může auto hnát, laicky řečeno, jen když se rozjedete vozem na určitou rychlost s určitými otáčkami. Tím pádem je jasné, že v mírnějším tempu ať chcete nebo ne, benzínový čtyřválec přední kola prostě nepohání, není to technicky možné, Spojka je rozepnuta a dvoulitr jen nabíjí akumulátory. To už jsme u druhého jízdního režimu a ten první je snad zřejmý, automobil jede pouze na elektrický pohon. Spotřeba paliva je tedy nula a jízdní dosah 52 kilometrů, což plus mínus odpovídá tomu, co jsme s autem najeli my.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

K pohonu ještě jedna věc, spíše subjektivní. Neříkám, že hybridy musí nutně svými koly trhat při jízdě kusy asfaltu, i když vyloženě rychlé vozy s hybridním pohonem také známe, ale celkově mi Outlander PHEV nepřijde jako extra svižné auto, a také není, ne se zrychlením z nuly na stovku za 11 sekund a maximálkou 170 km/h. Podle mne by autu slušela kombinace elektrických motorů a nějakého silnějšího spalovacího agregátu. Třílitrový šestiválec nebo tak něco… s dvoulitrem není auto právě svižné a myslím, že než o motor jako takový jde ale o hmotnost auta, která je téměř 1,9 tuny. Uberte 300 kg a vše bude v pořádku, takto by si Outlander PEHV zasloužil více hlav do stáda svých koní.

Spotřeba

Už to částečně zaznělo, v ideálním případě s nabitými akumulátory je spotřeba benzínu 0 l/100 km, je-li akumulátor vybitý, pak podle tabulek vysrkne z nádrže motor 5,8 l/na 100 km a kombinovaná spotřeba by měla být 1,9 l/100 km. Máte-li zájem, v galerii najdete fotky s palubním počítačem jako doklad, jak jsem s autem jezdil já. Elektřinu lze dobíjet buď prostřednictvím spalovacího motoru (za 40 minut jste na 80% kapacity, stojí-li auto v klidu) anebo ze sítě kabelem. Jak běžným připojením na 230V/10 A a pak nabití trvá asi pět hodin, pak také přípojkou Mennekes za tři hodiny anebo skrze rychlodobíjení CHAdeMO za půl hodiny na 80% kapaicity.

Celkový jízdní dosah auta by měl být teoreticky podle podkladů od Mitsubishi 824 kilometrů a to potvrdit nemohu. S klidným svědomím ale řeknu, že jsme dojeli s autem z Prahy na závodní okruh do Sosnové, tam s ním dali pár kol pro focení a pak jeli nazpět plus přidejte celý týden popojížděli napříč metropolí.

Ovladatelnost

Promítnu-li do odstavce nazvaného ovladatelnost to, jak Outlander PHEV jezdí, pak budu mluvit o tom, že podvozkově je na tom PHEV výborně, jeho pohon všech kol, tedy jeho schopnosti, vycházejí ze čtyřkolky fenomenálního modelu Lancer Evo a jízda je jedinečná. Nebudu popisovat co a jak se přesně děje s koly, kde se co přibrzďuje a kam teče jaký díl hnací síly, ve výsledku jde o to, že auto není nedotáčivé, skládá se i při své mamutí hmotnosti agilně do zatáček.

Má snahu jet v pravidelném oblouku a ne cestovat ven ze zatáčky po tečně. Motoricky má Outlander své meze, ale podvozkově na hranice jen stěží někdo dosáhne, v tomto ohledu je to vážně fantastické auto. To jsme si, jak je patrné z fotek, vyzkoušeli i na závodním okruhu a jistě, znovu zmíním hmotnost jako určitý hendikep, ale opět vynesu nahoru pohon všech kol a podvozek s takovým naladěním, že až zůstává rozum stát a jeden by si řekl, že takto by měla jezdit všechna Mitsubishi. 

Verdikt

Je to složité, u nás nefungují žádné dotace, žádné úlevy na daních a tak podobně za to, že vlastníte auto s „ekologickým“ charakterem a (a teď neřeším zda je to dobře či špatně), ani zákazy do metropolí korigující emise v centru měst tak, jako v zahraničí (bez poznámky, zda bych to schvaloval či nikoli). Chcete-li Outlander PHEV, musíte za něj prostě zaplatit rovných 1,25 milionu a v případě našeho auta a příplatků za barvu, koberce a lišty celkem 1280006 Kč. A to je hodně na auto, které bude jezdit úsporně. Jakkoli celý systém funguje, nemám ani sílu počítat, za jak dlouho by se PHEV vyplatil vzhledem k naftovému sourozenci, který je bratru o polovinu levnější. Trochu se tady dostává do konfliktu smysl plug-in hybridu v karoserii SUV s tak výtečným pohonem všech kol do spíše městského působení, nicméně je třeba prohlásit, že jako celek tohle auto má smysl a funguje.

Funguje na výtečnou. A vlastně se mi asi líbí nejvíce ze všech Outlanderů poslední generace, se kterými jsem jezdil. Nekoupil bych si ho, nemám na něj peníze v tom smyslu, že bych nezvládl zaplatit tak nákladné auto a ospravedlnit si tuto investici, ale musím hluboce smeknout před tím, jak propracovaně, promyšleně a komplexně Mitsubishi k záležitosti tohoto auta přistoupilo a jak je, v podstatě bez jediné chyby, postavilo a přivedlo na trh. Ryze finanční optikou nemůže dávat pořízení Outlanderu PHEV smysl. Ovšem zlevněte jeho cenu o třetinu (ať už nějakým kouzlem nebo třeba změnou legislativy či dotacemi nebo daňovými úlevami) a já věřím tomu, že se rázem z Mitsubishi Outlander PHEV stane velmi žádané a atraktivní zboží v daném segmentu. Schopnosti a předpoklady k tomu bez výhrady má.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec plus elektomotory
Palivobenzín plus elektřina
Plněníatmosférické
Zdvihový objem (cm3)1998
Kompresní poměr10,5:1
Převodovkaautomatická, resp. s fixním převodem, u spal. motoru s vícelamelovou spojkou
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)89/121 v 4500 a 60 kW a 60 kW
Točivý moment (Nm)190 v 4500 a 137 a 195
0-100 km/h (s)11,0
Nejvyšší rychlost (km/h)170
Spotřeba paliva (l/100 km)1,9 l (0 l s plně nabitým akumulátorem, 5,8 s vybitým akumulátorem)
Objem nádrže (l)45
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4655
Šířka (mm)1800
Výška (mm)1673
Rozvor náprav (mm)2670
Provozní hmotnost (kg)1885
Zavazadlový prostor (l)463
Ceny
Základní cena modelu605.000 Kč
Základní cena test. verze1.250.000 Kč
Cena testovaného vozu1.280.006 Kč
13.11.2014 9:40| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist