Kia Soul 1.6 T-GDI DCT: Jemně pálivý crossover

Co se stane, když vměstnáte techniku nadějného korejského warm-hatche do vyšší karoserie? Vznikne další kříženec, který si myslí, že umí sportovat, nebo překvapivě schopný řidičský stroj?
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.6

Radosti

  • Příjemně charakterní a relativně úsporný motor
  • Rychlá, jemná a chytrá dvouspojková převodovka
  • Vypínatelná stabilizace a zábavně naladěný podvozek
  • Přijatelný komfort, odhlučnění a praktičnost
  • Dobře padnoucí volant s přehlednými tlačítky

Starosti

  • Designově obyčejný interiér bez unikátního nápadu
  • Manuální převodovku prostě nedostanete
  • Chybějící pádla pod volantem nebo alespoň správná logika řazení

Kia poslední dobou překonává sama sebe. Vedle mainstreamových automobilů uspokojujících davy zákazníků najdete v portfoliu i zajímavé kousky pro úzkou skupinu nadšených řidičů. Chcete důkaz? Třeba taková Kia cee’d GT – nadějný warm-hatch, který si klidně došlápne i na legendární Volkswagen Golf GTI. Přirozeně se nabízí myšlenka namontovat stejnou techniku i do dalších modelů, ale do vyššího a nemotornějšího crossoveru? „To zase bude další pseudosportovní kříženec, který není ani sportovní, ani terénní, ani praktický,“ může leckoho napadnout. Jenže pokud to funguje třeba u Mini, které se od malého Cooperu propracovalo až k ostrému Countrymanu, proč by totéž nemohla zkusit napodobit Kia?

Interiér

  • Interiér není veselý, zato je účelný – mimochodem, volant skvěle padne do ruky

Jistě, oproti prémiovým soupeřům nemůžete čekat retro ani funky design, ale Soul rozhodně neurazí, když už nenadchne. Možná je uvnitř docela obyčejný a největší odvaz, kterého se dočkáte, jsou reproduktory trčící z výdechů klimatizace a nějaké to barevné obšití kůže, jenže všechno je dokonale přehledné a celkově z kabiny máte solidní pocit. Počítat můžete s velmi dobře padnoucím volantem, v jehož tlačítkách se konečně vyznáte, a také se sedačkami, které poskytují slušné boční vedení. Pěkným detailem je i taková drobnost, jako na řidiče orientovaná palubní deska. Vzadu je také dost místa, jak na kolena, tak především na hlavu – krabicovitý tvar karoserie v případě Kie Soul plní svůj účel aniž by špatně vypadal. Kufr je průměrný, ale malé rodině, troufám si tvrdit, postačí.

Pohon

  • Odtud vycházejí sympatické tóny, za které by se nestyděl kdejaký hot-hatch

Přeplňovaná šestnáctistovka je za normálních okolností kultivovaná a tichá, stačí ji však trochu pošťouchnout a odmění se hezky bručivým zvukem a něčím, co se nezdráhám označit za charakter. Z motoru je cítit radost do života, poctivá mechaničnost a příjemně sportovní atmosféru dokáže navnadit i bez umělých pozlátek z reproduktorů. A mimochodem, stop/start dostanete jen za příplatek, jelikož výrobce sám míní, že to zákazníky otravuje a přínos je zanedbatelný. Jak sympatické. Výkon 204 koní a točivý moment 265 Nm nezní nějak zázračně, Soul se však hýbe příjemně svižně a víc vlastně ani nepotřebujete. Dvouspojkový sedmikvalt funguje také velmi dobře. Řadí jemně, rychle a celkem chytře. Samozřejmě můžete řadit i manuálně, bohužel však chybí pádla pod volantem a logika řazení pákou je také opačná. S takhle sympatickým motorem navíc začnete brzy prahnout po manuálu, bohužel však musíte volit dvouspojku.

Spotřeba

  • Spotřeba nenadchne, ale ani vás nezruinuje

V režimu ECO převodovka mírně podtáčí motor a nechá promluvit jeho točivý moment, než aby zběsile řadila sem a tam. Výsledkem je celkem slušná spotřeba paliva – po městě se pod devět litrů sice budete dostávat jen těžko, mimo město ustálenou stovkou ale můžete počítat s 6,5 l/100 km, při dálničním limitu si pak motor usrkne zhruba 8,5 litru.

Ovladatelnost

  • Zábavný a pohodlný podvozek s vypínatelnou stabilizací – co víc si přát?

Zajímavému motoru sekunduje i povedený podvozek. Osmnáctipalcová kola jsou dost velká a místy se do nerovností „zaboří“ a přenesou ošklivější ránu do karoserie, jinak ale podvozek funguje na výbornou a nepotřebuje vyloženě zrcadlový povrch. Komfortu poskytuje dostatek, zvrásněním se nenechá příliš rozhodit a zároveň vás v zatáčkách hodně pobaví. Přilnavostí zrovna neoplývá a mohou za to částečně i zimní pneumatiky, zato se blýskne hezky hravým vyvážením a chutí nechat se vyprovokovat k přetáčivosti, ovšem vždy čitelně a nikdy zákeřně. Vše navíc umocňuje vypínatelná stabilizace – v dnešní době sousloví, za jehož vyřčení pomalu hrozí elektrické křeslo.

Verdikt

Kia Soul 1.6 T-GDI je velmi sympatické auto, a to vám zrovna nemusejí být crossovery po chuti. Přesvědčí vás ale nezvykle charakterní motor se slušnou spotřebou a výbornou převodovkou, zábavný i pohodlný podvozek a hezky sladěné ovládání. Proti takovému Mini Countryman nemá šanci zaujmout po prémiovém znáčku a retro stylu prahnoucí zákazníky, co se týče schopností jej ale v mnohém překoná. A hlavně překoná vaše očekávání. Jednou jsem někde četl zajímavou myšlenku, že Kia převezme v blízké budoucnosti roli výrobce zábavných aut za rozumnou cenu. Teď tomu začínám opravdu věřit!

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1591
Kompresní poměr9,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)77,0 X 85,4
Převodovkasedmistupňová dvouspojková
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu235/45 R18
Pneumatiky vzadu235/45 R18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)150 / 204 v 6000
Točivý moment (Nm)265 v 1500 - 4500
Výkon/hmotnost (k/t)150
0-100 km/h (s)7,8
Nejvyšší rychlost (km/h)200
Spotřeba paliva (l/100 km)8,7 / 5,8 / 6,9
Objem nádrže (l)54
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4140
Šířka (mm)1800
Výška (mm)1618
Rozvor náprav (mm)2570
Provozní hmotnost (kg)1364
Celková hmotnost (kg)1890
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)550
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1100
Zavazadlový prostor (l)354 / 1367
Ceny
Základní cena modelu384 980,- (1.6 GDI 132 k Comfort)
Základní cena test. verze564 980,- (1.6 GDI DCT 204 k Sport)
6.3.2017 7:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist