Kia Soul 1.6 T-GDI DCT: Jemně pálivý crossover

Co se stane, když vměstnáte techniku nadějného korejského warm-hatche do vyšší karoserie? Vznikne další kříženec, který si myslí, že umí sportovat, nebo překvapivě schopný řidičský stroj?
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.6

Radosti

  • Příjemně charakterní a relativně úsporný motor
  • Rychlá, jemná a chytrá dvouspojková převodovka
  • Vypínatelná stabilizace a zábavně naladěný podvozek
  • Přijatelný komfort, odhlučnění a praktičnost
  • Dobře padnoucí volant s přehlednými tlačítky

Starosti

  • Designově obyčejný interiér bez unikátního nápadu
  • Manuální převodovku prostě nedostanete
  • Chybějící pádla pod volantem nebo alespoň správná logika řazení

Kia poslední dobou překonává sama sebe. Vedle mainstreamových automobilů uspokojujících davy zákazníků najdete v portfoliu i zajímavé kousky pro úzkou skupinu nadšených řidičů. Chcete důkaz? Třeba taková Kia cee’d GT – nadějný warm-hatch, který si klidně došlápne i na legendární Volkswagen Golf GTI. Přirozeně se nabízí myšlenka namontovat stejnou techniku i do dalších modelů, ale do vyššího a nemotornějšího crossoveru? „To zase bude další pseudosportovní kříženec, který není ani sportovní, ani terénní, ani praktický,“ může leckoho napadnout. Jenže pokud to funguje třeba u Mini, které se od malého Cooperu propracovalo až k ostrému Countrymanu, proč by totéž nemohla zkusit napodobit Kia?

Interiér

  • Interiér není veselý, zato je účelný – mimochodem, volant skvěle padne do ruky

Jistě, oproti prémiovým soupeřům nemůžete čekat retro ani funky design, ale Soul rozhodně neurazí, když už nenadchne. Možná je uvnitř docela obyčejný a největší odvaz, kterého se dočkáte, jsou reproduktory trčící z výdechů klimatizace a nějaké to barevné obšití kůže, jenže všechno je dokonale přehledné a celkově z kabiny máte solidní pocit. Počítat můžete s velmi dobře padnoucím volantem, v jehož tlačítkách se konečně vyznáte, a také se sedačkami, které poskytují slušné boční vedení. Pěkným detailem je i taková drobnost, jako na řidiče orientovaná palubní deska. Vzadu je také dost místa, jak na kolena, tak především na hlavu – krabicovitý tvar karoserie v případě Kie Soul plní svůj účel aniž by špatně vypadal. Kufr je průměrný, ale malé rodině, troufám si tvrdit, postačí.

Pohon

  • Odtud vycházejí sympatické tóny, za které by se nestyděl kdejaký hot-hatch

Přeplňovaná šestnáctistovka je za normálních okolností kultivovaná a tichá, stačí ji však trochu pošťouchnout a odmění se hezky bručivým zvukem a něčím, co se nezdráhám označit za charakter. Z motoru je cítit radost do života, poctivá mechaničnost a příjemně sportovní atmosféru dokáže navnadit i bez umělých pozlátek z reproduktorů. A mimochodem, stop/start dostanete jen za příplatek, jelikož výrobce sám míní, že to zákazníky otravuje a přínos je zanedbatelný. Jak sympatické. Výkon 204 koní a točivý moment 265 Nm nezní nějak zázračně, Soul se však hýbe příjemně svižně a víc vlastně ani nepotřebujete. Dvouspojkový sedmikvalt funguje také velmi dobře. Řadí jemně, rychle a celkem chytře. Samozřejmě můžete řadit i manuálně, bohužel však chybí pádla pod volantem a logika řazení pákou je také opačná. S takhle sympatickým motorem navíc začnete brzy prahnout po manuálu, bohužel však musíte volit dvouspojku.

Spotřeba

  • Spotřeba nenadchne, ale ani vás nezruinuje

V režimu ECO převodovka mírně podtáčí motor a nechá promluvit jeho točivý moment, než aby zběsile řadila sem a tam. Výsledkem je celkem slušná spotřeba paliva – po městě se pod devět litrů sice budete dostávat jen těžko, mimo město ustálenou stovkou ale můžete počítat s 6,5 l/100 km, při dálničním limitu si pak motor usrkne zhruba 8,5 litru.

Ovladatelnost

  • Zábavný a pohodlný podvozek s vypínatelnou stabilizací – co víc si přát?

Zajímavému motoru sekunduje i povedený podvozek. Osmnáctipalcová kola jsou dost velká a místy se do nerovností „zaboří“ a přenesou ošklivější ránu do karoserie, jinak ale podvozek funguje na výbornou a nepotřebuje vyloženě zrcadlový povrch. Komfortu poskytuje dostatek, zvrásněním se nenechá příliš rozhodit a zároveň vás v zatáčkách hodně pobaví. Přilnavostí zrovna neoplývá a mohou za to částečně i zimní pneumatiky, zato se blýskne hezky hravým vyvážením a chutí nechat se vyprovokovat k přetáčivosti, ovšem vždy čitelně a nikdy zákeřně. Vše navíc umocňuje vypínatelná stabilizace – v dnešní době sousloví, za jehož vyřčení pomalu hrozí elektrické křeslo.

Verdikt

Kia Soul 1.6 T-GDI je velmi sympatické auto, a to vám zrovna nemusejí být crossovery po chuti. Přesvědčí vás ale nezvykle charakterní motor se slušnou spotřebou a výbornou převodovkou, zábavný i pohodlný podvozek a hezky sladěné ovládání. Proti takovému Mini Countryman nemá šanci zaujmout po prémiovém znáčku a retro stylu prahnoucí zákazníky, co se týče schopností jej ale v mnohém překoná. A hlavně překoná vaše očekávání. Jednou jsem někde četl zajímavou myšlenku, že Kia převezme v blízké budoucnosti roli výrobce zábavných aut za rozumnou cenu. Teď tomu začínám opravdu věřit!

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1591
Kompresní poměr9,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)77,0 X 85,4
Převodovkasedmistupňová dvouspojková
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu235/45 R18
Pneumatiky vzadu235/45 R18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)150 / 204 v 6000
Točivý moment (Nm)265 v 1500 - 4500
Výkon/hmotnost (k/t)150
0-100 km/h (s)7,8
Nejvyšší rychlost (km/h)200
Spotřeba paliva (l/100 km)8,7 / 5,8 / 6,9
Objem nádrže (l)54
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4140
Šířka (mm)1800
Výška (mm)1618
Rozvor náprav (mm)2570
Provozní hmotnost (kg)1364
Celková hmotnost (kg)1890
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)550
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1100
Zavazadlový prostor (l)354 / 1367
Ceny
Základní cena modelu384 980,- (1.6 GDI 132 k Comfort)
Základní cena test. verze564 980,- (1.6 GDI DCT 204 k Sport)
6.3.2017 7:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist