Volkswagen Golf GTI Performance vs. Kia pro_cee’d GT (2016)

Jak si poradí stále ještě nováček proti ostřílenému borci, který sbírá pozitivní ohlasy už téměř 40 let a třídu hot-hatchů prakticky založil? To je otázka, na kterou existuje velmi překvapivá odpověď.

Volkswagen Golf GTI je bez pochyby legenda. V podstatě založil třídu hot-hatchů, a přestože za téměř čtyřicet let vzniklo více či méně povedených verzí, zdá se, že sedmá generace má neotřesitelnou pozici. Přitom na ni konkurence útočí ze všech směrů a dost tvrdě také z vlastní stáje. Jenže sesadit krále hot-hatchů z trůnu není tak snadné.


I proto, že tohle auto nabízí tak skvělou kombinaci schopností, praktičnosti a stylu, že je velmi těžké mu odolat, přestože zdaleka není nejrychlejší, nejsilnější, nejpraktičtější nebo snad nejzábavnější. Jenže to vůbec nebrání ostatním se o to alespoň pokoušet. Dokonce i Kia před několika lety představila svůj hot-hatch, a jelikož má nyní po faceliftu, který slibuje drobná zlepšení, rozhodli jsme se podrobit ji té nejnáročnější zkoušce.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Už jen letmý pohled odhaluje, že to Korejci myslí smrtelně vážně, když Kia pro_cee’d GT zanechává velmi dobrý první dojem. Vypadá nabroušeně, výrazná žlutá barva jí vyloženě sluší a sebevědomě křičí do světa, že se jí posmívat nikdo nebude. V kontrastu s tím Volkswagen Golf GTI působí skoro až stroze, ale právě v této uhlazenosti tkví jeho krása. A nenápadnost, se kterou se po silnicích pohybuje, přičemž pouze znalec podle drobných detailů pozná, o co se ve skutečnosti jedná, má také své kouzlo.

Interiér

Uvnitř je to stejná písnička – GTI je strohé, ale funkční, asi jako každý jiný Golf, přesto však má jeho kabina nezaměnitelnou atmosféru, kterou dotvářejí stylové detaily. Krásný volant, kovové pedály, golfový míček jako hlavice řadicí páky a typicky kárované sedačky, to všechno si hned zamilujete. Možná si říkáte, že těmto pozlátkům nepodlehnete a že u sportovního auta jsou důležitější jiné věci, třeba aby se v něm sedělo hezky nízko, s blízko vytaženým volantem a všechno vám přesně padlo do ruky, jenže to GTI nabízí také.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Kia cee’d GT na to jde trochu jinak. Design interiéru je trochu zakroucenější, a protože se auto nemá na co odkazovat, nenajdete tu žádné stylistické výstřelky, ale spíš jednoduchou modernu. Prostřední budík je tvořený LCD displejem a v režimu GT se přepne do sportovního režimu, který na první pohled vypadá sofistikovaně, ale po chvíli zjistíte, že třeba údaj o dostupném točivém momentu lže. Ukazuje totiž až 300 Nm, zatímco motor produkuje jen 265 Nm. Ale to je jenom drobný detail. Jinak ergonomii není téměř co vytknout, sedačky jsou stále perfektně tvarované a nový volant konečně pořádně padne do ruky, takže ho už nemusíte držet dole jako řidič slečny Daisy. Možná bych uvítal posuvnou loketní opěrku, jenže tu dostanete jen v paketu Convenience za 10 000 korun, což by ani nebyl tak velký problém, jako spíš to, že jste k ní nuceni vzít i elektronickou ruční brzdu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Praktičnost? Obě auta jsou na tom výtečně, jak prostorem vzadu, tak v kufru. V Golfu je možná o něco více místa na zadních sedadlech, která jsou velmi chytře hluboko ukotvená a nabízejí skutečně nadprůměrné množství prostoru, a kufr má o něco lépe přístupný otvor. Berte to však s rezervou, srovnáváme tu nesrovnatelné, jelikož nebylo na výběr a Kia cee’d GT byla v novinářské flotile dostupná jen s jedním párem dveří. Během týdne jsem však měl možnost usednout i do pětidveřové verze, a přestože je nepatrně menší, pořád je dostatečně veliká ve všech ohledech. A dostanete ji bez příplatku.

Pohon a spotřeba

Obě auta patří v kategorii velkých hot-hatchů svými výkony na absolutní dno, 230 koní GTIčka, resp. 205 koní GTčka dnes nikoho neohromí, jenže jak víme, výkon není všechno. A je to právě Kia, která jako absolutní outsider tuto starou pravdu potvrzuje. Možná má Volkswagen Golf GTI s příplatkovým paketem Performance oproti Kie pro_cee’d GT ještě větší výkonovou převahu, jenže ve skutečnosti korejský hot-hatch nepůsobí o výrazně méně svižným dojmem. Může za to i příjemně krátká převodovka, která motoru, se kterým je spárovaná, neubírá tolik sil, jako dlouhatánský šestikvalt ve Volkswagenu.

„Kia pro_cee’d GT se může pochlubit
nádherným zvukem, který vás donutí stahovat
okna u každého podjezdu.“

Jistou měrou za to může i lineárnější charakter dvoulitru VW, který působí velmi uhlazeně a to nejlepší ze sebe nevydává najednou, ale hezky postupně, zatímco šestnáctistovka Kie je poněkud syrovější a trpí větší turbodírou, což sice není vždy žádoucí, ale svým způsobem to je osobité. Pochlubit se ovšem může nádherným zvukem, který tak akorát kombinuje vrčení motoru zpředu a příjemné prskání výfuku odzadu, ze kterého se neozývá jen tupé hučení, jak bývá zvykem, ale příjemně hutná a znělá melodie. U přeplňovaných čtyřválců tunely a podjezdy normálně nevyhledávám, ale v GTčku jsem při každé příležitosti stahoval okna. Kia dokonce v ceníku uvádí, že zvuku pomáhá elektronika, ale dal bych krk na to, že to tam napsali jenom proto, aby to vypadalo cool, protože přirozenější zvuk jsem už dlouho neslyšel. Zato ve Volkswagenu jedničky a nuly jasně rozpoznáte, naštěstí ale po dlouhé kritice jde konečně nastavit umělý zvuk v interiéru nezávisle na režimu motoru. Snižte jej na nejnižší úroveň a dostanete celkem uvěřitelnou imitaci chraplání sání, která vás nebude urážet.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Zmínit bych určitě měl i něco ke spotřebě, jelikož část kouzla hot-hatchů se ukrývá právě v nízkých nákladech na provoz. S Golfem jsem bez skrupulí jezdil v průměru za rovných 12 litrů, normálně však lze jezdit po městě do deseti litrů, po dálnici za osm a vyhlídkovým tempem i za sedm litrů. Cee’d si řekl při nevybíravém zacházení o 11 litrů, snaživou jízdou po městě o 9,3 l/100 km, na dálnici o téměř totožných osm litrů, mimo město pak i o šest a půl až maximálně sedm litrů. Jistě, nejsou to čísla, která vám nabídnou naftové warm-hatche, ale žít se s tím dá.

Ovladatelnost

V přímce tedy Kia rozhodně nehraje vyloženě druhé housle, i když na Golfa přece jen trochu ztrácí. Jak je to ale ve chvíli, kdy se před ní objeví zatáčky? Vlastně velmi dobře. Do zatáček se sice nevrhá s takovou chutí, jako Golf, kterého můžete do oblouku doslova zalomit, na což vám odpoví ostrou změnou směru a poslušným zakleknutím do asfaltu, ale působí o trochu hravěji. Cee’da totiž musíte do zatáčky jemně pohodit, vyvážit si ho a pak plynem a řízením jemně balancovat na limitu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Kia nemá tolik mechanické přilnavosti na přední nápravě, jako Volkswagen, který zatáčkami doslova prolétává, je efektivně rychlý a celkově ostřejší, živější, náruživější, korejský vůz se vám ale odmění větší citlivostí na povely plynovým pedálem uprostřed oblouku, čemuž rozumějte tak, že má prostě hravější záď, ale i příď, pokud to s plynem přeženete. Performance se spoléhá na elektronický samosvorný diferenciál, který mu se zapnutou stabilizací dodává neoblomnou stabilitu a trakci, přepněte však stabilizaci do režimu ESC Sport a místo dokonale efektních průjezdů zatáčkami dostanete i trochu uklouzaného charakteru.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Už když jsem to nakousl, ani pro_cee’d se nenechá zcela vypnout. Ačkoliv se tak tváří, stabilizace v extrému stejně zasáhne, ale nikoliv typickým chroupnutím brzd, ale velmi jemným a sofistikovaným zásahem, že to ani nepoznáte a ve výsledku vás to tak ani nemusí tolik mrzet. To spíš zamrzí až příliš lehké řízení, alespoň že je příjemně ostré a přesné. Řazení také působí trochu uměle, víc jako přepínač rychlostí než soustava mechanických pák, ale kulová hlavice dobře padne do ruky. Pochvalu zaslouží i pedály, od spojky, která má příjemně tuhý chod (na rozdíl od vybředlé spojky v GTIčku), přes hezky tuhé brzdy až po ostře reagující plyn, mimochodem ukotvený v podlaze a tudíž umožňující primitivní meziplyny. Málem bych opomenul pohodlí. To je u obou vozů adekvátní. Golf tradičně sází na adaptivní podvozek DCC, který za všech okolností nejlépe funguje v Comfortu, cee’d si musí vystačit s konvenčním odpružením, přesto však na 18″ kolech (menší ani nedostanete) filtruje nerovnosti obstojně a ostré rány jsou jen ojedinělé.

Verdikt

Je mi velkým potěšením sdělit, že Kia pro_cee’d GT je po faceliftu mnohem lepším autem, nad kterým musíte vážně uvažovat. Velmi příjemně se řídí, je tak akorát rychlá, aby vám v konkurenci nepřipadala pomalá, krásně zní, umí být vzrušující, dobře vypadá, je praktická a na poměry hot-hatchů i úsporná. Tohle auto si už od teď nebudete kupovat jen proto, že nemáte na Golfa, ale proto, že ho budete vážně chtít.

„Tohle auto si už od teď nebudete
kupovat jen proto, že nemáte na Golfa,
ale proto, že ho budete vážně chtít.“

Pravdou také je, že i cena poněkud vystoupala, ale za základních 600 tisíc dostanete téměř vše – elektrická okna a zrcátka, vyhřívaný volant a sedačky, 18″ kola, xenony, navigaci, bluetooth, parkovací kameru, tempomat, výškově stavitelná sedadla, dešťový senzor a mnoho dalšího… připlácet můžete už jen 15 tisíc za metalízu či perleť, 25 tisíc za panoramatickou střechu a 10 tisíc za míněný paket Convenience. Za 650 tisíc tedy dostanete „plně naložené“ auto, za které u VW budete dost připlácet.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Jenže ve prospěch Volkswagenu Golf GTI Performance hovoří skutečnosti, které lze jen těžko vyjádřit slovy. Možná je dražší, ale ve výsledku zjistíte, že je to jen pouhé zdání. Oproti svému dnešnímu soupeři je totiž ostřejší, dravější a rychlejší, také nepatrně praktičtější, kvalitnější a pohodlnější. A v neposlední řadě tolik neotřelého stylu, historického odkazu a osobitého charakteru žádný jiný hot-hatch na trhu prostě nenabídne. Pro mě osobně je Volkswagen Golf GTI Performance stále tím králem, ale Kia cee’d GT se nebezpečně přiblížila k tomu, aby jej sesadila!


Ruční mytí provedeno ve spolupráci s Clean&Style, foceno v areálu Gas Town

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1984
Kompresní poměrneuvedeno
Vrtání x zdvih (mm)neuvedeno
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední, samosvorný diferenciál
Podvozek
Vpředutypu McPherson
Vzaduvíceprvkové zavěšení
Pneumatiky vpředu225/40 R18
Pneumatiky vzadu225/40 R18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)169 / 230 v 4700 - 6200
Točivý moment (Nm)350 v 1500 - 4600
Výkon/hmotnost (k/t)166
0-100 km/h (s)6,4
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)7,5 / 5,1 / 6,0
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4268
Šířka (mm)1799
Výška (mm)1442
Rozvor náprav (mm)2637
Provozní hmotnost (kg)1382
Celková hmotnost (kg)1850
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)690
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1600
Zavazadlový prostor (l)380 / 1270
Ceny
Základní cena modelu655 900,- (2.0 TSI 220 k GTI)
Základní cena test. verze681 900,- (2.0 TSI 230 k GTI Performance)
22.3.2016 4:10| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist