Kia Soul 1.6 CVVT Exclusive

Kia Soul je na pohled docela zajímavé auto. Ale pro nás je nejdůležitější to, jak se s ním jezdí.

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Kia Soul přišla na náš trh teprve nedávno a po prvním krátkém svezení se zdálo, že by to mohl být docela nadějný a hlavně zajímavý produkt. Ale jak tento kříženec MPV, SUV a hatchbacku (říkejme mu tedy módně crossover) obstojí během standardního týdenního testu?

Podívej se na mě!

O designu vozu Kia Soul rozhodně nemůžete říci, že by byl nudný, nenápadný a nezajímavý. Leckomu se Soul nelíbí, ale vesměs převažují kladné reakce a ohlasy. A rozhodně Soul na silnici nepřehlédnete, což se bude cílové skupině zákazníků líbit. Kia Soul má být autem pro mladé lidi, kteří chtějí být vidět. Pro koho jiného také může být určeno auto s reproduktory blikajícími červeně do rytmu hudby?

Kia Soul fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Kia Soul fotogalerie

Kia nabízí i širší možnosti individualizace vzhledu, takže si budete moci svůj Soul vyzdobit všemožnými polepy (jako naše testované auto), podobně jako je tomu v případě Mini nebo Fiatu 500. Jenže Kia Soul se s těmito auty měřit nechce. Konkurenci hledejme v menších SUV a lifestylových crossoverech.

Praktický a prostorný, ale s chybami

Uvnitř je opravdu dost místa a čtyři dospělí se do Soulu vejdou pohodlně. Zavazadlový prostor sice není kdoví jak objemný, ale velký nákup nebo věci na dovolenou pojme bez problémů. Do sedadla řidiče se musíte vyšplhat jako do SUV, což jistě mnoho zákazníků ocení. Horší už to bude se samotnou pozicí za volantem, neboť ten si můžete nastavit pouze výškově a ještě v dost omezené míře. A ani jeho sklon není nejoptimálnější, takže nakonec je z toho taková ta dodávkovitá pozice s pokrčenýma nohama, nataženýma rukama a narovnanými zády.

Design přístrojové desky je docela zajímavý a plasty i jejich zpracování jsou ucházející. Potěší vás spousta odkládacích prostor včetně čtyř držáků na nápoje. Bohužel, nejdete zde i několik méně povedených ergonomických detailů. Mezi prvními vás zarazí, jak složité je otevřít schránku nad rádiem. Zamrzí také příliš silné podsvícení palubní desky, které bohužel nejde ztlumit – a v noci je to docela nepříjemné. A ani v zrcátkách toho moc nevidíte, neboť jim chybí asférické zakončení. Nezřídka se v nich tak ztratí i menší auto, natož motorka.

Kia Soul ale nabízí i pár zajímavostí. O blikajících reproduktorech jsme už mluvili, další zvláštností je například couvací kamera, která svůj obraz ukazuje ve zpětném zrcátku (viz. fotogalerie pod článkem).

Výbava testovaného vozu byla bohatá, vždyť se jedná o nejvyšší stupínek nabízený importérem. Dostanete tak již zmíněnou kameru a reproduktory, všechna okna ovládaná elektricky, 7 airbagů, stabilizační systém a účinnou klimatizaci.

Soul bez duše?

Během prvního svezení se zdál být Soul docela schopným autem. A platí to i tentokrát, jen nesmíte čekat kdovíjakou zábavu za volantem. Podvozek je docela dobře nastaven a zdárně pohlcuje nerovnosti, aniž by na nich odskakoval a vydával hlasité rány a pazvuky od kol. V zatáčkách se sice Kia Soul naklání, ale více než náklony vám bude vadit slabé boční vedení sedadel. Také řízení bez zpětné vazby vás příliš nepotěší. Má takový gumový a neurčitý chod, který se ani při zatížení předních kol moc nezlepší. Zdá se mi to, nebo měl exemplář, se kterým jsem se svezl během prezentace, lepší řízení s větší odezvou?

Benzínová šestnáctistovka má sice papírových 126 koní, ale při jízdě to moc nepoznáte. Ve středních otáčkách totiž působí tato jednotka dost líně a opět se mi zdá, že auto, se kterým jsem jezdil dříve, bylo živější s jadrnějším projevem. Motor sice i v nízkých otáčkách možná až příliš horlivě zareaguje na plyn, ale potom ho něco začne dusit a probudí se znovu až za 4000 ot./min. Ve vysokých otáčkách jsou nicméně výkony odpovídající a Soul docela rád nabírá rychlost. Jenže časté výlety k červenému poli otáčkoměru udělají vír v nádrži. Rychlejší jízda klidně vyžene spotřebu hodně přes desetilitrovou hranici a ani při rozumném ježdění nečekejte nějaká zázračná čísla – počítejte spíše s devítkou.

Verdikt

Kia Soul je dozajista zajímavým produktem a nebudu se divit, když si ho mnoho lidí koupí jen proto, jak vypadá. Ale pokud patříte do skupiny těch, kteří staví požitek z řízení nad image a styl, budete se muset poohlédnout jinde. Kia Soul je sice dobré auto, ale pro řidiče toho moc nenabízí.

Dalibor Žák, foto: autor

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyKia Soul 1.6 CVVT
0-100 km/h (s)11 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1591
Kompresní poměr10,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)77,0 x 85,4
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)93 / 126 při 6300 ot./min.
Točivý moment (Nm)156 při 4200 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)101,2 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)177 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)7,9 / 5,7 / 6,5 l/100 km
Objem nádrže (l)48 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4105
Šířka (mm)1785
Výška (mm)1610
Rozvor náprav (mm)2550
Provozní hmotnost (kg)1245
Celková hmotnost (kg)1680
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)450
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1300
Zavazadlový prostor (l)340 / 818 l
Ceny
Základní cena modelu299 980
Cena testovaného vozu449 980
6.5.2009 9:11| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist