Jaguar XKR GT3

Ne, tohle není další exponát z veletrhu vytuněností SEMA, který právě probíhá v Las Vegas.

Jaguar XKR GT3 Concept je smrtelně vážně míněná studie závodního auta, určeného pro nově vzniklou třídu GT3. Nepleťte si ji se seriálem FIA GT, jehož jedno kolo se jezdí i na Masarykově okruhu v Brně. FIA GT3 je samostatná série a auta, která se jí účastní, mají ke svým sériovým předobrazům daleko blíž než speciály tříd GT1 a GT2 z „velkého“ šampionátu.

Pravidla nepočítají s profesionálními jezdci a továrními týmy, takže tohle úžasné auto nevzniklo v dílnách Jaguaru. Vlastně ještě nevniklo vůbec – britská společnost Apex Motosport zatím montuje do hliníkového šasi sériového XKR povinnou ochranou klec. Právě aluminiová konstrukce by mohla dát ušlechtilé kočce rozhodující výhodu proti porschím, ferrari, lamborghini nebo astonům, s nimiž bude příští rok soupeřit. Při srovnatelné pevnosti je totiž daleko lehčí než konvenční ocelová platforma.

Půjde-li v Apex Motosport (Mimochodem, dokázali byste vymyslet víc cool jméno pro závodní firmu?) všechno podle plánu, měl by pojízdný prototyp vyjet k prvním testům už za měsíc. Pak budou následovat povinné oficiální zkoušky, které FIA pořádá na okruhu Le Castellet v jižní Francii.

Téměř 500 koní

O výkonu závodního speciálu zatím není nic známo. Kompresorem přeplňovaný osmiválec sériového XK dává z objemu 4,2 litru výkon 420 koní, ale přísná technická omezení série GT3 asi nedovolí jeho zvýšení dál než někam k 450 – 480 koňským silám. Auta tohoto ražení si kupují zámožní „gentleman racers“ úplně stejně, jako si normální člověk pořídí Fabii, a jestli chce Apex v těžké konkurenci uspět, určitě nabídne i příplatkovou sekvenční převodovku, která je dnes považovaná za samozřejmost i v amatérském závodění.

Fanoušky britských sporťáků možná zamrzí, že XKR se na závodních tratích přímo neutká s Aston Martinem V8 Vantage – tedy autem, s nímž všichni (trochu nespravedlivě) nové XK srovnávají. Aston nasazuje v GT3 vůz DBRS9. Má i závodní Vantage, ale pro něj šéf firmy Ulrich Bez připravil jiný osud. Specifikace Vantage odpovídá sérii vytrvalostních závodů VLN. Že jste o ní nikdy neslyšeli? Tenhle pohár se jezdí výlučně na Severní smyčce Nürburgringu. Modří už vědí. Auto poprvé jelo na letošní čtyřiadvacetihodinovce a jedním ze tří členů posádky byl i samotný Bez.

Ale zpátky ke GT3. V roce 2007 bude mít seriál opět šest závodů, přibude však zahajovací podnik v rámci Velké ceny Austrálie, jehož výsledky se do celkového hodnocení šampionátu nepromítnou. Jestli na tratích uvidíme i zlověstně černé XKR, záleží na zájmu bohatých zákazníků. Podle Richarda Lloyda z Apex Motosport se už ozvalo několik vážných zájemců.

 

autoweb.cz

2.11.2006 11:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist