Fiat Punto 1,2

Punto je levné a docela pohledné auto, které se ve městě cítí jako ryba ve vodě.

Ve Fiatu malá auta vždycky uměli. Když se v roce 1994 rozhodli opustit legendární název Uno a přišli s novinkou jménem Punto, auto se sympaticky kulatým designem a tehdy neobvykle vysoko umístěnými zadními světly vneslo do svého segmentu svěží vítr. Druhá generace Punta, která je předmětem tohoto testu, se vyráběla od roku 1999. Na rozdíl od svého předchůdce dostala výrazně hranatější design a jedinými společnými prvky zůstala vysoko umístěná zadní světla a kapota protažená až k nárazníku. V roce 2003 se Punto dočkalo faceliftu, který přinesl zejména novou příď s maskou, většími světly a malý turbodiesel Multijet. Toto auto se bude ještě pár let vyrábět, protože licenci koupila srbská automobilka Zastava. V současné době však Fiat zaznamenává velké prodejní úspěchy s nejnovějším Grande Puntem, které je základním kamenem plánu vedoucího k finančnímu uzdravení Fiatu.

Motory

Fiat Punto druhé generace se vyráběl ve tří- a pětidveřovém provedení. V nabídce benzínových motorů figurovaly čtyřválce 1,2 o výkonu 60 koní, 1,2 16V o 80 koních a výkonný 1,8 se 130 koňmi. Po faceliftu v roce 2003 byla k mání i čtrnáctistovka s výkonem 95 koní. Dieselové motory byly zastoupeny atmosférickým 1,9 D s výkonem 60 koní a turbodiesely 1,9 JTD ve výkonových verzích 80 a 85 koní. Od roku 2003 se prodával maloobjemový turbodiesel 1,3 Multijet o výkonu 70 koní.

Fiat Punto fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Fiat Punto fotogalerie

V AAA AUTO jsme si vypůjčili třídveřové Punto s benzínovou dvanáctistovkou, vyrobené v roce 2002 a se 41 tisíci najetými km. Po obhlédnutí poměrně atraktivního zevnějšku Punta se však při otevření dveří ozýval v aretačních mezipolohách výrazný plechový zvuk, který mi připomněl staré stodvacítky. Nepříliš dobré uvítání. Naštěstí jediná další výhrada, pokud jde o kvalitu zpracování, směřuje ke sklápěcímu mechanismu sedadla spolujezdce. Po nastoupení pasažéra a vrácení předního opěradla do původní polohy se totiž celé sedadlo volně pohybovalo v podélném směru. Jemné pokusy o nápravu nevedly k úspěchu, ale nakonec se nepříjemnost přece jen podařilo vyřešit poněkud razantnějším zásahem. V proměrně prostorném interiéru zaujme neobvyklé modré čalounění. Přístrojová deska vypadala před lety možná originálně, ale její „gumová“ horní část dnes působí trochu laciným dojmem.

Jízda

Sladění ovládání spojky a plynu vyžaduje trochu cviku, protože pedál plynu reaguje nezvykle až po výraznějším sešlápnutí. Díky výborně odhlučněnému motoru je proto zpočátku třeba věnovat zvýšenou pozornost otáčkoměru. Převodovka je poměrně přesná, ale řadicí páka se ve svých drahách nepohybuje úplně zlehka. Vzhledem k malým vnějším rozměrům je silnou stránkou Punta parkování ve městě, které navíc ulehčuje funkce City, určená zejména řidičkám. Po zmáčknutí tlačítka na přístrojové desce zvýší posilovač svůj účinek a při otáčení volantem je třeba vyvinout naprosto minimální úsilí.

Čtyřválcová dvanáctistovka se stejně jako celé Punto ideálně hodí do města, zahanbit se ale nenechá ani za jeho branami. Motor s výkonem 60 koní pochopitelně není žádný dravec, ale pokud ho rozjedete, je schopen na dálnici držet v relativním pohodlí rychlost kolem 130 km/h. Pokud zpomalíte, musíte mít však vzhledem k malému točivému momentu více trpělivosti. Silnou stránkou testovaného Punta byla spotřeba, která dosáhla přibližně 6,5 l/100 km, což je vzhledem k vysokému podílu dálničního a městského provozu vynikající hodnota.

Zkušenosti bazaru

„Fiat Punto je stále oblíbeným vozem. Je tomu tak zejména díky atraktivnímu nadčasovému designu a také příznivé ceně – nový model Punta se dá pořídit již od 110 000 Kč. Auto je často kupováno jako druhý vůz do rodiny nebo jako auto pro ženy. Ty jej mají v oblibě kvůli prostornému a variabilnímu interiéru s množstvím odkládacích prostorů. Nejoblíbenějšími variantami Punta jsou verze s benzínovými motory 1.1i nebo 1.2i. Naopak diesely v oblibě příliš nejsou. Mezi klady Fiatu Punto řadíme prostorný a variabilní interiér, příznivou cenu na trhu ojetin a širokou paletu motorických provedení. Naopak mezi zápory patří poruchovost motorů, použití nekvalitních a chatrných materiálů v interiéru, časté závady na elektroinstalaci a řídících jednotkách a chudá základní výbava (pouze airbag a posilovač). Nejčastějšími závadami, které Fiat Punto potkávají, jsou netěsné a hlučné motory a poruchové imobilizéry a řídící jednotky,“ říká Petr Suchánek, manažer prodeje AAA AUTO.

Testovaný model: Fiat Punto 1,2 SX, rok výroby 2002, najeto 41 tisíc km, cena 139 000 Kč

Výbava: 1 airbag, el. okna, centrální zamykání, palubní počítač

Obvyklá cena Fiatu Punto 1,2 SX podle Eurotax:

2003: 155 000 Kč

2002: 134 000 Kč

2001: 116 000 Kč

2000: 100 000 Kč

Jan Cacek

6.7.2006 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist