Fiat 500 a 600 (1955 – 1975)

Nový Fiat 500 už klepe na dveře, takže nezaškodí vzpomenout si na jeho duchovní praotce.

Pětistovka od Fiatu je bezesporu naprosto kultovním vozem. Byla přímým následovníkem neméně legendárního Topolina, které doslova postavilo Itálii na kola. Ani Fiat 500 si nevedl špatně, hned od startu prodeje v roce 1957 stal se masově oblíbenou záležitostí nejen v Itálii, ale i po celém zbytku Evropy.

Spousta lidí si myslí, že model Fiat 600 byl až druhou, zvětšenou verzí pětistovky, ale ve skutečnosti je to úplně jinak. Šestistovka je zaprvé úplně svébytným modelem a hlavně přišla na svět už o dva roky dříve, v roce 1955. Zásadní rozdíl je také v motorech. U obou vozů sice vrčí v zádi, ale Fiat 500 má vzduchem chlazený dvouválec, zatímco Fiat 600 vodou chlazený řadový čtyřválec.

Fiat 500 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Fiat 500 fotogalerie

Začněme menší pětistovkou. Vyráběla se v několika verzích až do roku 1975, poslední tři roky již souběžně s nástupcem, Fiatem 126 (vyráběným později i v Polsku a přezdívaným Maluch). Původní motor měl objem 479 cm3 a výkon celých 13 koní. Legračně nazvaná verze 500 Sport Saloon měla objem 499,5 cm3 a výkon drtivých 22 koní, což stačilo k dosažení závratné rychlosti 105 km/h. Za tenhle model, zejména pokud bude vybaven rolovací plátěnou střechou, dnes platí sběratelé nejvíc a sehnat kousek v dobrém stavu je čím dál těžší. To ale platí o většině pětistovek, které jsou u nás o dost vzácnější, než model 600 a ve valné většině už brané, jako čistokrevný veterán.

Naproti tomu lze poměrně běžně narazit na Fiat 600, který jeho majitel používá k běžnému jezdění. Dá se to pochopit, přece jen je uvnitř trochu víc místa a čtyřválec o objemu 633 cm3 má o něco použitelnější výkon 22 koní už v nejstarší verzi. V roce 1960 byla šestistovka modernizována, model 600D měl už motor o objemu 767 cm3 a výkon 29 koní, se kterým dokázal uhánět až 110 km/h. Pořád měl ovšem dveře otevírané proti směru jízdy. Jejich panty se přestěhovaly dopředu v roce 1964 a vydržely tam až do ukončení výroby v roce 1969.

Úplně nejvzácnější je verze Multipla, šestimístný předchůdce dnešních MPV postavený na podvozku Fiatu 600. V Itálii sloužila především jako taxík, takže většina modelů padla za oběť nadměrnému opotřebování – a do Čech se dostalo jen naprosté minimum kusů.

Je třeba říct, že každodenním používáním takhle starého auta si člověk koleduje o problémy. Honza Koubek, který svého času jezdil s VW Broukem z roku 1958, by o tom mohl vyprávět. Pokud se s autem nezachází jako s veteránem (tedy důkladná péče, suché uskladnění a občasné vyjížďky, když je venku hezky), více než doporučujeme vozit s sebou následující: velkou bednu s kompletní sadou nářadí, náhradní karburátor, rozdělovač, klínový řemen, svíčky a pořádnou dávku manuální zručnosti. Při častém používání je třeba často mazat přední nápravu, která má tendence zatuhnout. Praskají lanka od plynu ke karburátoru, ve kterém se opotřebovává uložení škrtící klapky (karburátor je hliníkový a nikterak bytelný). Pokud seženete rozdělovač Magneti-Marelli, všechno by mohlo být radostnější, protože ten se tolik neporouchával. Odcházejí také termostaty, takže zavařené motory nejsou nijak neobvyklé. S bezpečností to pochopitelně není nijak zázračné – místo deformační zóny je vpředu náhradní pneumatika, miniaturní zavazadlový prostor a, ehm, palivová nádrž.

Fiat 600 se vyráběl v mnoha licencích, v tehdejším západním Německu jako NSU Jagst, ve Španělsku jako Seat 600 a v Jugoslávii jako Zastava 600. Fajnšmekři touží po šestistovce upravené pro závody od firmy Abarth. Celkem bylo vyrobeno přes 6 milionů těchto kultovních automobilů a pokud máte nervy na provozování veterána, dokáže vám malý Fiat připravit spoustu radosti.

SHRNUTÍ

Fiat 600 (1955 – 1969) dvoudveřová karoserie, motor vzadu

Fiat 500 (1957 – 1975) dvoudveřová karoserie, motor vzadu

Motorizace

Benzínové motory

Fiat 500: vzduchem chlazené dvouválce

479 cm3 (9,5 kW/13 koní)

499,5 cm3 (16 kW/22 koní 13kW/21 koní)

594 cm3 (17 kW/23 koní)

Fiat 600: vodou chlazené čtyřválce

633 cm3 (16 kW/22 koní)

737 cm3 (21,3 kW/29 koní)

Pro
U dobře renovovaných kusů stoupající hodnota, nadčasový design, kompaktní rozměry, poměrně nízká spotřeba

Proti
Je to veterán – poruchovost, shánění dílů a opravy jsou úplně jinde, než u moderních automobilů

autoweb.cz

7.11.2007 8:37

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist