Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech (2014)

Neotřelý, extravagantní a unikátní vzhled - stačí jako důvod k tomu, abyste utratili své peníze za stylový crossover s pichlavým názvem?

  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 5

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 6.6

Radosti

Jednoznačně vzhled, resp. styl celkově, spotřeba

Starosti

Zpracování kabiny, určitá stísněnost v interiéru, cena


Jste-li ten typ člověka, který si koupí automobil typu stříbrná Škoda Octavia pro jeho uniformnost, nenápadnost a všední vzhled, tak já volantem Citroënu C4 Cactus byste prožívali doslova a do písmene muka pozornosti, kterou by vám okolí věnovalo. Jeho vzhled je natolik unikátní, neotřelý a neopakovatelný, že se za ním otáčí v podstatě každý, a právem.

Vzhledu dominují plastové vzduchové kapsle kolem dokola auta a pokud začneme být konkrétnější, tak tento prvek by měl chránit auto proti oděrkách, například z parkovišť. A my jsme samozřejmě vyzkoušeli, jestli ochrana funguje a postavili jsme Cactus do nejmenší mezery na parkovišti u supermarketu a čekali.

Čekali a ne dlouhou, a jistě, rána proběhla a na boku nebylo vidět nic. Pro jistotu jsme pokus zopakovali naším vlastním autem, s citem jsme se opřeli dveřní hranou Cactusu do boku a opět vše v pořádku. Takže pokud nic jiného, tak vzduchová ochrana funguje.

Interiér

Vnitřku vozu dominují pohodlné sedačky, jeden by řekl až křesílka. Příjemná, dobře vedoucí, pohodlná na dlouhou cestu, tedy pokud byste se na nic chtěli vydat, což ovšem chtít nebudete a proč, to si řekneme později. Je-li Cactus extravagantní zvenku, tak stejný přístup si zachovává i poté, co nastoupíte do kabiny, palubní deska vypadá jak stylová kabela, a i materiálu koketerii se světem módy přitakávají. Po první oslnivém dojmu ovšem mé nadšení opadlo.

Jsou tady různá chytrá řešení, ale když jsem začal do do interiéru rýpat, a to myslím obrazně, řekl bych, že by mohl být, tak nějak pečlivěji poskládaný. Možná je to tím, že po vow efektu přichází určité vystřízlivění. Každopádně vpředu se dá jezdit komfortně, na zadních sedačkách je místa už méně a kufr je tak akorát, pokud s autem chcete jezdit do města a to vy chcete…

Pohon

… protože tříválec s výkonem 82 koní není typicky ideálním společníkem třeba na dálnici nebo okresky. Postrádá tříválcový zvukový projev, kabina je dobře odhlučněná a zvuk motoru neproniká rušivě k posádce, ovšem je patrné, že cestování v jenom člověku městem je příjemné, ve čtyřech a s plným kufrem by auto zbytečně trpělo.

Síla motoru plyne na přední kola přes pětistupňovou převodovku, která by si podle mého názoru zasloužila nejenom jeden rychlostní stupeň navíc, ale také odpovědnější zpracování, respektive přesnější dráhy a tužší chod.

Spotřeba

Ta tabulková je kdesi nad čtyřmi litry a – dáte-li si záležet, tak se dá za nějakých pět litrů jezdit, spotřeba je doménou vozu a za tu je třeba Cactus pochválit. Jak ale bylo řečeno, je třeba dodržovat určitá pravidla a auto nepřetěžovat a zbytečně ho neprohánět.

Ovladatelnost

Městské tempo není třeba nějak omezovat, na okreskách se C4 Cactus v mých rukách necítil tak dobře jako v městské zástavbě. Na dobrém asfaltu se držel stopy, na nerovnostech ale odskakoval, zejména ve vyšším tempu, rostla spotřeba, auto se na nerovnostech v zatáčkách kroutilo a tancovalo. Ne, na okresky bych s Cactusem jezdit nechtěl, a to i přesto, že se mi například líbil fakt, že Cactus nebyl nijak nepříjemně nedotáčivý a hezky projížděl zatáčky bez snahy cestovat po tečně ven. A to samé platí i pro dálnici, tedy to, že se na ni mým pohledem příliš nehodí, a vracím se k malému motoru, který se podle mého na dlouhý, dálniční a nepřerušovaný zátah nehodí.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Verdikt

Mám-li vynést nějaký verdikt, tak nutně musím zmínit cenu, která, jak si myslím, může být největší překážkou tomu, aby se z Cactusu stala masově rozšířená záležitost, v naší výbavě stálo auto přes 460 tisíc Kč a základ je naceněn na 329.900 Kč. Uberte sto tisíc a nebudeme se mít o čem bavit, takto ale nejsem takovým optimistou, protože pokud si odmyslím atraktivní vzhled, tak si nejsem jistý, že má Cactus svou vyšší cenu čím obhájit. Na druhou stranu je tady cenová politika Citroënu, která dlouhodobě umí modely během pár týdnů od uvedení na trh zlevnit o desítky procent, takže možná i toto čeká Cactus a pak to bude jiná písnička. Bez ohledu na cenu je Citroën C4 Cactus velmi unikátní a vzhledově neotřelé auto, které umí jako vůz do města nabídnout silné argumenty v podobě dobrého výhledu, pohodlné kabiny, odpovídajícího motoru a příznivé spotřeby.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcetříválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1199
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)60/82 v 5750
Točivý moment (Nm)118 v 2750
0-100 km/h (s)12,9
Nejvyšší rychlost (km/h)171
Spotřeba paliva (l/100 km)4,6
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4157
Šířka (mm)1729
Výška (mm)1530
Rozvor náprav (mm)2595
Provozní hmotnost (kg)1070
Zavazadlový prostor (l)348
Ceny
Základní cena modelu329.900 Kč
Cena testovaného vozu462.900 Kč
21.10.2014 8:29| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist