Citroën C2 (2003 – 2009)

Malý Citroën C2 se líbí především ženám. Ty snadno uchvátí originální design a nevelké rozměry slibující snadné ovládání vozu především v městské zástavbě.

RADOSTI
Výborné brzdy, úsporné pohonné jednotky, líbivé tvary, cenová dostupnost ojetých vozů, posun zadních sedadel.

STAROSTI
Nižší spolehlivost, horší přístup k zadním sedadlům, méně ojetin na trhu, nevelký zavazadelník, pomalu řadící a nespolehlivá robotizovaná převodovka SensoDrive, rezervní kolo umístěné pod vozem se špiní a jeho spouštěcí šroub zarezává.

„Cé-dvojka“ padne do oka především ženám. Výjimkou je snad jen nejvýkonnější verze VTS poháněná šestnáctiventilovou šestnáctistovkou o výkonu 90 či 92 kW. Ta totiž slibuje vhledem k rozměrům a hmotnosti auta skutečně svižné svezení.

I přesto, že jde o skutečně malý automobil, můžeme jej nalézt na trhu také v užitkové dvoumístné verzi. Naprostá většina vozidel je však v osobním provedení a jejich ceny jsou příznivé. Nižší pořizovací cena má ale svůj důvod v pověsti, jenž model C2 provází. Jak jistě již někteří tuší, jedná se o vyšší poruchovost.

Zájemce o Citroën C2 navíc musí vzít v úvahu fakt, že se jedná o automobil se čtyřmístným interiérem. Nakonec vzadu najdeme dvě samostatná sedadla, vybavená posuvem. Díky tomu lze zvětšit objem malého zavazadelníku ze 165 litrů na přijatelných 225, pak ale nezůstane místo pro nohy cestujících vzadu. Dozadu je navíc přes odklopenou přední sedačku obtížný přístup.


Na předních sedadlech najdete více prostoru, ve sportovně laděném provedení VTS navíc potěší výborně tvarované sedačky s výrazným bočním vedením těla. V běžných verzích jsou standardní sedadla poskytující jen základní pohodlí.

Celkový dojem z interiéru někdy výrazně vylepšují madla dveří a hlavice řadicí páky v barvě karoserie, avšak to neplatí pro všechny vozy. Většina má totiž standardní provedení plastů v černé barvě. Líbivá je designově povedená palubní deska.

Z hlediska jízdních vlastností si „cé-dvojka“ nestojí špatně, i když musíme zmínit odskakování zadní nápravy na nerovnostech. Po kvalitní vozovce se vůz pohybuje s velkou jistotou a to i při rychlých průjezdech zatáček nebo vyhýbacím manévru.

Pod krátkou kapotu modelu C2 se dostaly jak benzinové, tak přeplňované vznětové motory. Vyšší spolehlivost nabízejí zážehové agregáty, ideálně s manuálními převodovkami. Robotická SensoDrive totiž řadí velmi pomalu a navíc trpí částým výskytem poruch, jejichž odstranění nepatří k nejlevnějším.

Ne každý mechanik navíc ví, že se musí převodovka před demontáží uvést přes počítač do tzv. parkovacího módu, jinak vznikne škoda přes 12 000 korun. Některé servisy si takto už „pěkně vydělaly“. Kdo se přesto rozhodne pro SensoDrive, měl by být při výběru vozu opatrný, což dokládají také slova Tomáše Svobody, ředitel služeb Auto ESA: „Pokud chcete vozidlo s robotizovanou převodovkou SensoDrive, důkladně prověřte její funkčnost a při sebemenších pochybách raději vůz nekupujte a hledejte jinde. Tato převodovka vznikla, protože je výrazně lehčí než klasický automat. Jde vlastně o manuální řazení, které za řidiče obstarává elektronika a právě s tou bývají potíže.“

Nabídka pohonných jednotek začíná čtyřválcem o objemu 1,1 litru a nevelkém výkonu 44 kW. Motor je to úsporný, avšak vhodný spíše do města a na kratší popojíždění. Kdo chce s „cé-dvojkou“ cestovat více, měl by vsadit na některý ze svižnějších agregátů. Už osmiventilová čtrnáctistovka o výkonu 54 či 55 kW jde citelněji lépe za plynem.

Na trhu narazíte také na motorizace 1.4 16V/65 kW a 1.6 16V/80 či 81 kW v rychlejší variantě VTR. Vrchol nabídky pak představuje motor 1.6 16V ve sportovněji střižené verzi VTS, kde nabízí výkon 90 nebo 92 kW. Kdo však hledí především na spotřebu, bude se zajímat spíše o turbodiesely.

Taky ale pozor. Turbodiesel 1.4 HDi pracující s výkonem 50 kW platí za velice spolehlivý, avšak podmínkou je dobrá údržba a nevelký nájezd, což už představuje už nejednoho vozidla problém. „Při první startu se pozorně zaposlouchejte, zda jde motor na volnoběh pravidelně na všechny válce. Pokud ne, na vině je mnohdy vadný vstřikovač,“ varuje zástupce Auto ESA. Mnohdy ale od koupě odradí už jen pohled do motorového prostoru. „Čtrnáctistovky há-dé-í“ trpí při větším kilometrovém proběhu na únik oleje a ten pak pohonnou jednotku pěkně zaneřádí.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

S tímto problémem se můžete setkat i u 1.6 HDi/80 kW. Velice svižný a taktéž velmi úsporný turbodiesel s malým automobilem pěkně cvičí, jenže z hlediska spolehlivosti představuje značné riziko. Potíže zde bývají třeba s podtlakovým okruhem, který ovládá funkce turbodmychadla, škrticí klapky a EGR ventilu. „Pozor na nadměrnou kouřivost značící problém s turbem, které zde někdy odchází. Při jeho výměně je navíc třeba vyřešit ucpané sítko, jinak nové turbo dlouho nevydrží,“ upozorňuje Tomáš Svoboda.

U tohoto motoru se také nezřídka objevuje pokles výkonu vinou prodřených hadic od turba, které se o sebe třou následkem přirozených vibrací pohonné jednotky. U benzinových motorizací občas odejde cívka, o závadách robotizované převodovky SensoDrive už řeč byla.

„Pozor si dejte na stav zámků, které se rychle opotřebovávají,“ nabádá zástupce Auto ESA. Potíže mohou nastat s elektronikou, která zde stávkuje poměrně často. Výjimkou není bezdůvodné rozsvěcení kontrolek airbagů, problémy s centrálním zamykáním apod. Zlobit umí také dobíjení.

Závada v hřebenu řízení má zase za následek vibrace ve volantu nebo slábnoucí účinek posilovače. Pokud něco takového zjistíte při zkušební jízdě, hledejte raději jinde. Dlouhou životnost nemá zavěšení přední nápravy a setkat se můžete také se zvlněnými brzdovými kotouči. Nepříjemnosti dokáže způsobit zarezávající spouštěcí šroub rezervního kola, umístěného vzadu pod vozem. Pokud tomu chcete předejít, dvakrát do roka šroub rozhýbejte a promažte.

Ve zpětném zrcátku
2003 – uvedení třídveřového hatchbacku Citroën C2 na trh se zážehovými čtyřválci 1.1/44, 1.4/54 kW, 1.6 16V/80 kW a s turbodieselem 1.4 HDi/50 kW.
2005 – nové sportovněji laděné provedení VTS s motorem 1.6 16V/90 či 92 kW, nový turbodiesel 1.6 HDi/80 kW.
2006 – výkon osmiventilového motoru 1.4 navýšen na 55 kW, nový agregát 1.4 16V o výkonu 65 kW.
2009 – ukončení výroby vozu.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérový test společnosti Euro NCAP absolvoval Citroën C2 v roce 2003. Za bezpečnost posádky získal čtyři hvězdy z pěti možných. Tři hvězdičky z pěti vybojoval za ochranu dětí přepravovaných v autosedačkách a dvě hvězdy ze čtyř mu patří za ohleduplnost při střetu s chodcem.

30.8.2015 10:08| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist