BMW 540i xDrive: Návrat ke kořenům

Mnichovská automobilka stvořila klenot mezi luxusními sedany. Fantastický motor spojený s výtečným podvozkem je přesně ten důvod, proč se jednou bude na generaci G30 vzpomínat stejně, jako se dnes vzpomíná na E39.
  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 9.2

Radosti

  • špičkový motor se skvělou spotřebou
  • výborný komfort a ovladatelnost
  • nenásilně implementované technologie
  • výtečný audiosystém Bowers & Wilkins

Starosti

  • zbytečné kopání převodovky ve sportovním režimu
  • cena některých příplatků
  • omezená praktičnost sedanu

Řada 5 se od nepaměti snažila skloubit luxus a vymoženosti řady 7 s agilitou a ovladatelností řady 3. S posledními generacemi samozřejmě rostlo množství vymožeností na palubě, ale zároveň jakoby se pomalu vytrácelo nadšení, které mnichovský sedan zprostředkovával jejímu řidiči.

Nejnovější generace slibuje návrat ke starým pořádkům, alespoň co se ovladatelnosti týče. Svojí konstrukcí se sice také inspirovala vrcholnou řadou 7, ale šlo především o novou platformu CLAR, která umožnila vytvořit tuhou a přitom lehkou konstrukci auta. Ostatně považte sami, 1735 kilogramů je na bezmála pětimetrový sedan skutečně slušná hodnota, obzvlášť s přihlédnutím k bezpečnostním regulím dnešní doby a širokým požadavkům zákazníků na výbavu.

Interiér

Jedna věc je mi na BMW skutečně sympatická. Navzdory ohromnému množství technologií na palubě je v interiéru zřetelný stejný rukopis jako u předchozích generací. Středový panel je jemně natočený k řidiči, zásadní funkce ovládáte skrze tlačítka a v zásadě nic nenasvědčuje tomu, do jak kosmické lodi jste to vlastně usedli. 

Jakmile se ale ponoříte do hlubin systému iDrive, půjde vám z toho hlava kolem. Když už jsme u toho – ovládat jej můžete klasickým kolečkem, dotykem či gesty. Zrovna gesta jsou spíše ukázkou možností současné techniky než skutečně užitečným pomocníkem, ale jistě chápete, jak to myslím. V autě nechybí internetový prohlížeč, televize nebo třeba osobní asistent, který vám po telefonu doporučí vynikající restauraci ve vašem okolí a rovnou vám na dálku nastaví navigaci.

Množství funkcí je pochopitelně přímo úměrné příplatkové výbavě, kterou si objednáte. Někdy dosahují částky skutečně astronomických výšin, takže cena auta může s několika křížky povyrůst o několik stovek tisíc, tak už to ale u luxusních značek chodí. Z příplatkové výbavy ovšem musím jednu věc vypíchnout – jde o příplatkový audiosystém Bowers & Wilkins za bezmála sto padesát tisíc. Pokud máte rádi hudbu a chcete si ji užít na maximum, jde skutečně o dobře investované peníze.

Pozice za volantem je skvělá, sedí se nízko a k samotným sedačkám nemám jedinou výtku. Na nedostatek osobního prostoru si nikdo nebude stěžovat ani na zadních sedadlech. Velmi dobře je na tom i zavazadlový prostor, který nabídne skvělých 530 litrů. Přestože je vstupní otvor o poznání větší než tomu bývalo v minulosti, pamatujte na to, že sedan může být v některých ohledech pořád omezující. Naštěstí je v nabídce kromě kombíku také řada 6 Gran Turismo s výklopnou zádí.

Pohon a spotřeba

Při nastartování motor charakterně zakašle, aby se o sekundu později ustálil na naprosto nerušivém volnoběhu. S typicky hladkým chodem řadového šestiválce do interiéru nepřenáší prakticky žádné vibrace. A stejně je tomu i při jízdě, kdy do kabiny neproudí žádné rušivé vjemy, přesně tak, jak od luxusní limuzíny očekáváte. Odhlučnění je fantastické, převodovka řadí tak neznatelně, že jen těžko odhadnete, na jaký převodový stupeň právě plachtíte krajinou, a jízda příjemně ubíhá.

Agregát s označením 40i v sobě skrývá třílitrový šestiválec s jedním twin-scroll turbodmychadlem o výkonu 340 koní a točivým momentem 450 Nm. Až v reálném světě ale zjistíte, jak skvělý motor to je. Už od nízkých otáček motor ochotně táhne díky přeplňování, má v sobě ale něco ze starých atmosférických šestiválců – totiž gradaci výkonu, jak ženete ručičku otáčkoměru vzhůru. To nejlepší ze sebe motor vydá mezi 5500 až 6500 otáčkami a je skutečně radost s ním pracovat. Řazení je ale často lepší nechat v automatickém režimu, protože mezi osmi rychlostmi se ztratíte rychleji než Alenka v říši divů.

Stěžovat si nemůžu ani na apetit motoru, s autem jsem se nikterak neloudal, spíše jsem si užíval dynamiky motoru, takže průměrnou hodnotu 13 litrů benzínu považuji za velmi slušnou. Ustálenou osmdesátkou si motor vezme zhruba 6 litrů na sto, na dálnici počítejte s 8 litry. Všechno to jsou výborné hodnoty vzhledem k tomu, o jak velkém autě se tady bavíme, v tomto konkrétním případě navíc s pohonem všech kol. 

Ovladatelnost

Dokonalý mix ovladatelnosti a komfortu tak typický pro vozy s modrobílou vrtulí se s nástupem dojezdových pneumatik do značné míry vytratil. Podvozek často vyluzoval tupé rány, do komfortního chování měl daleko a po několika měsících v provozu se podepsal i na tuhosti interiéru, který u řady aut začal vrzat. Nová pětka je ale docela jiná. Vůbec si nevšímejte nápisu Runflat na bočnicích, protože podvozek je dokonale sladěn s obutím auta. 

Komfort auta je na výborné úrovni, nic z toho však nepadlo na oltář ovladatelnosti. Podobně plavnou jízdu vám dovede nabídnout řada jiných konkurentů prémiových značek, BMW ale bylo vždy výjimečné v tom, že se s nimi na zakroucené silnici také příjemně svezete. A to vám nová generace dokáže zprostředkovat měrou vrchovatou. Pochopitelně nemůžete očekávat ryzí zážitek jako u sportovních modelů, ale způsob, jakým auto můžete směřovat k apexu a s velmi lehkým náznakem přetáčivosti (nezapomínejte, je to čtyřkolka) narovnat stopu je velmi opojný. 

Ve sportovním režimu vám auto vyjde maximálně vstříc pokud jde o emoce. Podvozek ochotněji reaguje na povely volantu, motor má větší chuť po otáčkách a převodovka řadí rychleji. Aby byl dojem ještě intenzivnější, s každým přeřazení vás kopne do zad s razancí závodní sekvence. To mi osobně přišlo trochu přehnané, je to ale jedna z mála drobností, bez které bych se osobně obešel.

Verdikt

S novou generací pětkové řady si dalo BMW záležet. Výborně plní roli manažerského sedanu a zároveň vás bude její řízení skutečně bavit. Fantastický benzínový šestiválec pod kapotou je důkazem, že ne vždy je naftový motor nutností pokud jde o náklady na palivo, protože rozdíl už zdaleka není tak propastný, jako tomu bývalo dříve. Objektivně je jen málo věcí, které se dají vytknout na adresu 540i, což je špatná zpráva především pro jeho konkurenty. My ostatní můžeme být rádi, že BMW pořád ještě nezapomnělo, jak vyrobit skvěle jezdící auto. Věřte mi, že z generace G30 bude jednou podobná legenda, jakou je dnes E39.

Foto: Ondřej Lilling

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivonatural 95
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2,998
Kompresní poměr11.0
Vrtání x zdvih (mm)94.6/82.0
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)250 kW (340 k)/5,500-6,500
Točivý moment (Nm)450 Nm/1,380-5,200
0-100 km/h (s)4,8
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)9.6–9.3 / 6.1–5.7 / 7.4–6.9
Objem nádrže (l)68
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4936
Šířka (mm)1868
Výška (mm)1466
Provozní hmotnost (kg)1735
Celková hmotnost (kg)2340
Zavazadlový prostor (l)530
Ceny
Základní cena modelu1 636 600 Kč
17.9.2017 6:18| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist