BMW 330d xDrive

Pokud se nepodíváte pozorně, facelift nového trojkového bavoráku možná ani nepostřehnete. Jenom vám prostě přijde nějaký trochu hezčí. A co jízdní vlastnosti, také vám přijdou nějak trochu lepší? A jde to vůbec ještě?

Na úvod

Nemá smysl příliš skrývat, že bavoráky patří v redakci k velmi oblíbeným autům. Někdy se sice neshodneme na jejich designu, ale co se týče jízdních vlastností, jsme celkem zajedno. Ono také není divu, jen málo automobilek se drží výhradně pohonu zadních kol a zároveň prosazuje sportovní jízdní vlatnosti. Je tedy logické, že se v téhle kategorii stále zlepšují.

Trojkové BMW se dá považovat za etalon třídy středně velkých sedanů, ačkoli v poslední době se hodně dotáhl Mercedes se svý, novým Céčkem. Pro většinu nadšených řidičů je ale bavorák synonymem sportovnějšího stylu, takže minimálně ještě nějakou dobu zůstane v popředí jejich zájmu. A tahle nová, respektive faceliftovaná verze by mu v tom měla pomoct.Technika

Přestože karoserie se téměř vůbec nezměnila, vnímavému oku stačí jediný pohled, aby faceliftovanou trojku poznalo. Zepředu vás uhodí do očí jediný změněný panel karoserie – kapota motoru s novým prolisem ve tvaru V přímo nad motorem. Trochu připomíná efekt prutu pod látkou, jak jsme ho mohli vidět na konceptu GINA. Zezadu zase potěší nové zadní sdružené svítilny, které už (díkybohu) nepůsobí příliš asijským vzhledem. Změnily se ovšem i přední světlomety a jemně pozměněný tvar mají i ledvinky chladiče.

Pod kapotou se ale změnily doslova tisíce věcí. Šestiválcové motory, tedy i testovaný zbrusu nový turbodiesel, dostaly rozšířený zadní rozchod a obě nápravy jsou mírně přepracované. Motor samotný je postavený od základu znova. Vrtání a zdvih má stejný jako v případě skvělého čtyřválcového dvoulitru, takže přebírá i nejmodrenější common-rail s piezo vstřikovači. Blok motoru je z hliníku a je o 5 kg lehčí, než jeho litinový předchůdce a výkon i točivý moment šly mírně nahoru. Výsledkem je 245 koní a 520 Nm, jenže o čísla tu zas až tolik nejde.Na silnici

Podstatný je způsob, jakým se motor chová v reálném životě. Ne, stále se ještě svou kultivovaností a vyvážeností nedokáže vyrovnat legendárním benzínovým šestiválcům značky, ale jeho ochota táhnout z nízkých otáček a dodávat výkon absolutně lineárně je snad to nejlepší, co můžete mezi naftovými motory najít.

Přeneste se přes fakt, že při studeném startu nepřeslechnete typický klapot a dieselový soundtrack k vám dolehne i při razantnější akceleraci a zažijete bezchybný zážitek z pružného a vyrovnaného motoru, který dokonale doplňuje vytříbený podvozek. Při správném zahřátí točí přes 5000 ot./min. (i když automatická převodovka mu to dovolí jen velmi výjimečně) a stovku zvládá za 5,9 sekundy. Zároveň je ale vybaven vymoženostmi z programu Efficient Dynamics, jako je například elektrická vodní pumpa, odpojovací alternátor a podobně, které mu zajišťují co největší efektivitu. Když jedete rozumně, ale nikterak pomalu, spokojí se motor s osmi litry, když se přemůžete a nasadíte defenzivní styl jízdy „na spotřebu“, dostanete se pod šest. V kontextu podávaných výkonů je to zázrak, před kterým hluboce smekám.

Testovaný sedan byl vybaven systémem pohonu všech kol xDrive. Je to skvělá volba, pokud bydlíte v místě, kde jsou silnice často kluzké. Jak jsem se přesvědčil, ani docela hrubiánské chování při vypnutém protiprokluzu nevyvedlo záď z míry a to dokonce ani při velmi svižné jízdě po vlhkém asfaltu plném spadaného listí, což je velmi zrádný terén. Vždycky, když zadní kola už už začla prokluzovat, přední kola nekompromisně vytáhla auto ze zatáčky požadovaným směrem. Možná to není taková zábava, jako rozverné driftování, ale v běžném provozu je to samozřejmě nesrovnatelně bezpečnější, zejména pokud s autem bude kromě vás jezdit i méně zkušený řidič.

Trochu tvrdší naladění podvozku se ovšem odrazilo na jízdním komfortu. Jazyk si určitě nepřekousnete, ale pokud byste z bavoráka přesedli přímo do nového céčkového Mercedesu, určitě zaznamenáte, že je znatelně měkčí a s nerovnostmi se vyrovná lépe. BMW v tomto ohledu trochu znevýhodňují dojezdové pneumatiky s tvrdými bočnicemi, které neumožní podvozku zachytit při pomalejší jízdě ve městě otřesy od kanálů a podobných neplech.Prostor a výbava

Uvnitř BMW se změnilo jen pár věcí, vlastně doslova: zaprvé tvar loketní opěrky a (konečně!) informační a zábavní systém iDrive. Jeho druhá generace je nesrovnatelně intuitivnější, kolem kruhového ovladače se usídlila tlačítka, jejichž pomocí se rychle dostanete k hlavním funkcím, tedy do navigace, ovládání rádia a dalších multimédií, k telefonu a podobně. Za ovladačem je pak tlačítko pro návrat zpět, které se v minulé generaci muselo pracně lovit na obrazovce.

Pohyb v jednotlivých oblastech je snadný, vychylování hlavního ovladače do stran má konečně na obrazovce smysluplnou odezvu (listování jednotlivými obrazovkami), zkrátka a dobře, systém neruší a pomáhá.

Z interiéru to rázem dělá příjemnější místo k pobytu a přední cestující si opravdu nemají nač stěžovat. Hodně povedená jsou sedadla s příkladným bočním vedením a dostatečným rozsahem nastavení, takže si perfektní polohu za volantem najde až na extrémní výjimky každý. Horší už je to vzadu, kde rozhodně není tolik místa na nohy, kolik by se vzrostlejším pasažérům líbilo – a především je ho tam méně, než u většiny přímých konkurentů.Verdikt

Žádná z provedených změn nedělá z trojky úplně nové auto. Všechny společně ho ale přece jen posouvají o slušný krok vpřed. Nová trojka se ještě lépe řídí, vypadá o něco evropštěji a navíc je příjemnější při každodenním používání.

Jistě, není to kdovíjak levné auto, zejména když se necháte trochu unést při zaškrtávání příplatkové výbavy, ale je natolik dobré, že svou cenu dokáže obhájit – zejména pokud jste si jistí, že prostě musíte mít BMW. Jenže v poslední generaci se ostatní soupeři výrazně dotáhli, ať už mluvíme o zmíněném Mercedesu třídy C, nebo třeba o Lexusu IS, nebo s jistou rezervou i Audi A4. To, že bych já osobně volil BMW je jen důkazem, že ve výsledku budou rozhodovat osobní preference.

Honza Koubek

8.12.2008 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist