Benzínový motor, který si myslí, že je diesel

GM chce do tří let představit světu radikální benzínový motor s přímým vstřikováním a principem dieselu.

Největší automobilka světa General Motors chce do tří let postavit provozuschopný motor s převratnou technologií, která by spojovala to nejlepší z předností benzínových a naftových motorů. Na projektu bude spolupracovat s největším dodavatelem automobilových technologii světa, firmou Robert Bosch, a Stanfordovou univerzitou. Do programu investuje relativně skromnou částku 2,5 milionu dolarů.

Nový typ motoru nese název HCCI – homogeneous charge compression ignition (vznětový motor s homogenním plněním), který popisně vystihuje to, o co jde. Když se však řekne vznětový, automaticky to znamená i naftový, a právě v tom je HCCI jiný. Do válců totiž nedodává naftu, nýbrž benzín. Zároveň ale nemá svíčku a vzplanutí se dociluje opravdu jen zvyšující se teplotou ve válci při kompresním cyklu. Směs je však mnohem chudší a vzplanutí je dosaženo při nižších teplotách, než u současných benzínových a naftových motorů. Díky tomu jsou podle GM emise NOx takřka nulové, spotřeba je nižší a účinnost se rovná naftovým motorům.

Největší překážkou k zavedení HCCI do sériové výroby je dnes ale to, že chod motoru se doposud daří udržet jen v laboratorních podmínkách. Skupina Bosch se zúčastní programu právě proto, aby pomohla s vývojem potřebných ovládacích prvků a kontrolních čidel. Požadavek je na „robustní a také finančně dostupné komponenty.“

Stanfordova univerzita přispívá do projektu hlavně výpočty a modelací spalovacího cyklu.

Marek Nastoupil

17.8.2005 3:19

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist