Toniq R

Novodobá verze na známé téma Caterhamu 7 vznikla jako studentské cvičení, má motor ze superbiku a je o třetinu levnější než R300.

Původnímu Lotusu Seven od zakladatele značky Colina Chapmana je dnes už skoro padesát let a nic nedokládá nadčasovost jeho základní koncepce tak dobře jako to, že stále vznikají nové varianty na stejné téma.

Nejnovější přírůstek do řady aut s podobnými tvary a rozvržením, ve které je vedle přímého pokračovatele Caterhamu i Westfield či náš domácí Kaipan, je Toniq R, auto, které původně vzniklo jako studentská práce čtyř posluchačů dopravní fakulty univerzity v anglickém Huddersfieldu.

Po vzoru zkušené firmy Wesfield se i Toniq R dal cestou motocyklového motoru, v tomto případě vysokootáčkového atmosférického řadového čtyřválce z Hondy Fireblade o objemu 919 kubíků. Má výkon 130 koní, točivý moment 91 Nm a přes šestistupňovou sekvenční převodovku s řazením pod volantem a diferenciál z Fordu Sierra posílá na zadní kola kolem 105 koní. Sedmnáctky vpředu i vzadu nesou pneumatiky s rozměry 205/40.

Budoucí modely vyrobené na zakázku u Toniqu mají mít objem zvětšený na 954 kubíků, což má zvýšit výkon a točivý moment na 154 koní a 105 Nm.

Rám Toniqu R je svařený z ocelových profilů, na které je namontovaná laminátová karosérie, skládající se z jedenácti dílů. Za anatomickými sedačkami je umístěná dvojice ochranných oblouků, ke kterým jsou připojeny čtyřbodové pásy.

Celé auto váží 460 kilogramů a v budoucí podobě se silnějším motorem si zajišťuje poměr výkonu na hmotnost 335 koní/tunu, což je srovnatelné s odlehčeným modelem Caterhamu R300. Ten ale stojí 25 tisíc liber, o třetinu víc než Toniq R.

S ohledem na důsledně minimalistický přístup ke konstrukci i celkovému designu nemá Toniq R žádné úschovné schránky.

Zavěšení kol je ve všech rozích řešené dvojitými lichoběžníky, brzdy jsou na všech kolech kotoučové.

Na vzniku Toniqu R se podílely i některé významné britské firmy, z nichž ta nejznámější, automobilka Jaguar, poskytla konstrukčnímu týmu zdarma své zdroje při vývoji a výrobě několika hlavních komponentů.

S poměrem 289 koní na tunu zrychluje Toniq R z nuly na 96 km/h za 4,2 sekundy a rozjede se až na 210 km/h. Palivová nádrž na čtyřicet či padesát litrů zaručuje dojezd kolem 320 km.

Britská cena za sestavené auto je 16 995 liber, zhruba 780 tisíc korun. Toniq R se bude dodávat i jako stavebnice za nižší cenu, ale přesnou částku zatím firma nezveřejnila. Podle zažité tradice britských stavebnicových výrobců by však měla být o dvě až tři tisíce liber nižší.

redakce autoweb.cz

27.5.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist