Toniq R

Novodobá verze na známé téma Caterhamu 7 vznikla jako studentské cvičení, má motor ze superbiku a je o třetinu levnější než R300.

Původnímu Lotusu Seven od zakladatele značky Colina Chapmana je dnes už skoro padesát let a nic nedokládá nadčasovost jeho základní koncepce tak dobře jako to, že stále vznikají nové varianty na stejné téma.

Nejnovější přírůstek do řady aut s podobnými tvary a rozvržením, ve které je vedle přímého pokračovatele Caterhamu i Westfield či náš domácí Kaipan, je Toniq R, auto, které původně vzniklo jako studentská práce čtyř posluchačů dopravní fakulty univerzity v anglickém Huddersfieldu.

Po vzoru zkušené firmy Wesfield se i Toniq R dal cestou motocyklového motoru, v tomto případě vysokootáčkového atmosférického řadového čtyřválce z Hondy Fireblade o objemu 919 kubíků. Má výkon 130 koní, točivý moment 91 Nm a přes šestistupňovou sekvenční převodovku s řazením pod volantem a diferenciál z Fordu Sierra posílá na zadní kola kolem 105 koní. Sedmnáctky vpředu i vzadu nesou pneumatiky s rozměry 205/40.

Budoucí modely vyrobené na zakázku u Toniqu mají mít objem zvětšený na 954 kubíků, což má zvýšit výkon a točivý moment na 154 koní a 105 Nm.

Rám Toniqu R je svařený z ocelových profilů, na které je namontovaná laminátová karosérie, skládající se z jedenácti dílů. Za anatomickými sedačkami je umístěná dvojice ochranných oblouků, ke kterým jsou připojeny čtyřbodové pásy.

Celé auto váží 460 kilogramů a v budoucí podobě se silnějším motorem si zajišťuje poměr výkonu na hmotnost 335 koní/tunu, což je srovnatelné s odlehčeným modelem Caterhamu R300. Ten ale stojí 25 tisíc liber, o třetinu víc než Toniq R.

S ohledem na důsledně minimalistický přístup ke konstrukci i celkovému designu nemá Toniq R žádné úschovné schránky.

Zavěšení kol je ve všech rozích řešené dvojitými lichoběžníky, brzdy jsou na všech kolech kotoučové.

Na vzniku Toniqu R se podílely i některé významné britské firmy, z nichž ta nejznámější, automobilka Jaguar, poskytla konstrukčnímu týmu zdarma své zdroje při vývoji a výrobě několika hlavních komponentů.

S poměrem 289 koní na tunu zrychluje Toniq R z nuly na 96 km/h za 4,2 sekundy a rozjede se až na 210 km/h. Palivová nádrž na čtyřicet či padesát litrů zaručuje dojezd kolem 320 km.

Britská cena za sestavené auto je 16 995 liber, zhruba 780 tisíc korun. Toniq R se bude dodávat i jako stavebnice za nižší cenu, ale přesnou částku zatím firma nezveřejnila. Podle zažité tradice britských stavebnicových výrobců by však měla být o dvě až tři tisíce liber nižší.

redakce autoweb.cz

27.5.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist