Lotus Elise 111R

Po mnohaletém čekání se v jednom z nejlepších kapesních sporťáků na světě svezou i v Americe, ale tentokrát s motorem z Toyoty a nepoznaným výkonem 190 koní.

V Americe má značka Lotus velké renomé, a to jak díky závodní historii, tak i Espritu, který se na tamním trhu držel až do tohoto roku, přestože už všude jinde platil za muzejní exponát. Každý, kdo v Americe čte evropské časopisy, si doposud musel nechat jen zdát o miniaturním Elisu, který se od své premiéry v roce 1996 těší statutu magického sportovního auta. Elise se sice prodává od Malajsie až po Anglii, ale v USA se nikdy neprojevil, protože od začátku spoléhá na motor 1,8 l od Roveru, nemá schválení do provozu na amerických silnicích. Ve své kategorii je sice nejlehčí a dá se snadno upravovat, ale náklady na jeho schválení v USA by byly tak velké, že si to Lotus pokaždé rozmyslel. To mu ale nebránilo slibovat uvedení Elisu na americký trh už od roku 1997. V historii značky jde totiž o nejúspěšnější model, kterého se zatím celosvětově prodalo přes 17 tisíc kusů, třikrát více, než kolik továrna původně očekávala.

Při vývoji americké verze vycházel Lotus z předpokladu, že pokud je na americkém trhu stále místo i pro starý Esprit, kterého už nikde jinde nechtějí, celosvětově úspěšný Elise tam bude mnohem větší potenciál. Vzhledem k popularitě Mini, které je v Americe oficiálně nejmenším prodávaným autem, je jisté, že kombinace sportovních výkonů a neméně fotogenických tvarů dělá s Elisu sázku na jistotu.

Největší novinkou je použití vysokotočivého motoru VVTL-i od Toyoty s proměnným časováním, se kterým jezdí současná generace Celicy. V jeho prospěch hovoří jak ukončený a finančně náročný schvalovací postup pro Ameriku, tak i pověstná spolehlivost japonského výrobku. Motor je výsledkem spolupráce mezi Toyotou a Yamahou, ale Lotus na něj montuje své vlastní sání, výfuk a dvojici olejových chladičů a navíc k němu vyvinul novou řídicí elektroniku. S těmito zásahy se už beztak silná osmnáctistovka vyhoupne o dalších deset koní výš na 190 k při 7800 otáček. Točivý moment 181 Nm dosahuje až ve vysokých 6800 otáček, což je v případě těžší Celicy největší kámen úrazu, ale u mnohem lehčího Elisu, který se i po nárůstu hmotnosti o 70 kg stále drží pod hranicí devíti set kilogramů, by to neměl být problém. Celkově to Lotusu vydá na zrychlení z klidu na sto za 5,2 s a nejvyšší rychlost aerodynamicky omezenou na 227 km/h. Díky nízké váze a malému objemu se ale kombinovaná spotřeba drží na devíti litrech na sto.

Elise 111R má ze Celicy nejen motor, ale i šestistupňovou ruční převodovku, která si zachovala původní převodové poměry. Je mnohem lepší a přesnější než předchozí pětistupňové řazení v dosavadních verzích a navíc je optimálně sladěná s charakteristikou motoru. Časem je možné očekávat i použití příplatkové sekvenční převodovky ze Celicy s pádlovým řazením pod volantem. Oproti předchozímu Elisu je americký model mnohem luxusnější a i když je například klimatizace vítanou novinkou, elektrické stahování oken vypadá v tak žánrově čistém autě zvláštně. Do výbavy přibyly i airbagy a také ABS, které má však spínat až při opravdu mezních situacích, a vzhledem ke zvýšené hmotnosti také posilovač brzd. Na předních kolech jsou umístěny dvoupístkové třmeny AP Racing, vzadu jsou jednoduché třmeny od Bremba. V nabídce však po právu není posilovač řízení a už vůbec ne jakákoli podoba protiprokluzu nebo stabilizačního systému. Americká cena je stanovená na 39 tisíc dolarů, což je v přepočtu současného kurzu kolem 1 050 000 Kč.

Montáž většího motoru si vyžádala konstrukční změny pomocného rámu a také malé zásahy na závěsech kol. Tlumiče a pružiny vzhledem k vyšší hmotnosti také o něco přitvrdily. V interiéru stále platí, že o třetinu více místa má pro sebe řidič, který má také narozdíl od spolujezdce podélně jezdící skořepinovou sedačku. Samotná karosérie je laminátová a je položená na rámu z hliníkových profilů, které nejsou k sobě ani svařované, ani šroubované, nýbrž lepené. Technologie převzatá z leteckého průmyslu nemá v autech v takovém měřítku použití obdoby, i když si jí experimentálně někteří výrobci v menším rozsahu již osahávají.

Elise 111R bude Lotusu sloužit nejen jako jistá vstupenka na hladový americký trh, ale i jako odpověď na jeho nejbližšího konkurenta Opel Speedster Turbo, kterého Lotus pro Opel dokonce sám vyrábí. V minulém roce ho všude převyšoval výkonem dvou set koní a stejně dobrou řiditelností, a zaostával za ním pouze svou značkou a méně vyšperkovaným interiérem. Sklidil hodně cen a na domácím trhu v Anglii i slušné prodejní úspěchy, ale pro tento rok je jisté, že to Lotus tak nenechá.

Marek Nastoupil

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec, 1796 cm3, dohc
Zdvihový objem (cm3)1796
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)190 koní při 7800 ot/min
Točivý moment (Nm)181 Nm při 6800 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)227
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)860
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modelu39 000 USD (cca 1 050 000 Kč)
19.4.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist