Audi A8 4,2 TDI

Kdo by si kdy pomyslel, že se někdy objeví diesel silnější než Porsche 911. Titul nejrychlejšího turbodieselu jde na čas opět k Audi.

Je to sice rozdíl jediné koňské síly (326 koní u A8 vs 325 koní u základní 997), ale rozdíl to je. Z příkladu BMW M3 (343 koní) a Audi S4 (344 koní) navíc můžeme dojít k závěru, že mít jednoho koně navrch, ať už proti jakékoli konkurenci, je pro Audi otázkou principu, a že to s tím Porsche vůbec nemusí být taková náhoda, jak se na první pohled zdá.

V součtu výkonu a točivého momentu zůstává nejtahavějším turbodieselem světa i nadále desetiválec v Touaregu, ale A8 váží o celých 600 kg méně a přes svou dvoutunovou hmotnost je proti němu stále atletická.

Jisté je, že pokud jsme žili pár měsíců v přesvědčení, že BMW 535d je v současnosti nejrychlejším dieselem na světě, po příchodu 4,2 TDI už to není pravda, alespoň ne do doby, kdy přijde BMW neodvratně s odpovědí.

I předchozí verze 4,0 TDI byla tak silná a rychlá (275 koní a 650 Nm), že jí v pružnosti a zrychlení z nuly na šedesát stačilo jen máloco. Nový motor má sice stejný točivý moment, ale přidává dalších 51 koní navrch, což už stačí na to, aby i s tak objemným autem, jakým je novodobá A8, zrychlil z nuly na sto za 5,9 sekundy. Oproti čtyřlitrové verzi a času 6,7 sekundy je to opravdu výrazné zlepšení. Nejvyšší rychlost je přirozeně omezená na 250 km/h.

Čísla, která překonávají i leckteré sportovní kupé, má na starost přepracovaný vidlicový osmiválec 4,2 l se dvěma turbodmychadly, každé pro jednu řadu válců. Motor vychází z nové generace vidlicových turbodieselů 2,7 a 3,0 TDI a používá rozvod nafty common-rail s piezoelektrickými vstřikovači.

Kompresní poměr je 16,5:1, kliková hřídel je kovaná, povrch válců je tvrzený UV laserem a turbodmychadlům pomáhají dva mezichladiče. Plnicí tlak dosahuje 2,5 baru a turba točí až 226 000 ot/min.

Vačky a přídavné agregáty pohání řetěz; celý motor je v porovnání s ostatními konkurenty opravdu kompaktní, měří na délku jen 52 centimetrů a váží 255 kilogramů, o patnáct kilo méně než 4,0 TDI.

Výkon 326 koní přichází v 3750 otáčkách, točivý moment 650 Nm vrcholí mezi 1600 až 3500 otáčkami.

Audi udává kombinovanou spotřebu 9,4 litru na sto, což je dokonce o 0,2 litru méně než u 4,0 TDI. To je sice výborný výsledek, ale vzhledem k současné metodice měření zakrývá fakt, že ve vyšších otáčkách bude větší a silnější motor zcela jistě potřebovat více paliva, pokud má prokázat, co v něm je.

Při decentním zacházení však velká nádrž slibuje dojezd až 950 kilometrů. V základní výbavě je i filtr pevných částic s bezúdržbovým provozem.

4,2 TDI bude možné objednávat od června s tím, že první exempláře se dostanou k majitelům na podzim tohoto roku. Základní cena je na německém trhu stanovená na 81 tisíc eur, což je při současném kurzu kolem 2,5 milionu korun. Odhadujeme, že konečná česká cena bude o 200 až 300 tisíc korun vyšší.

redakce autoweb

20.5.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist