300km/h v sérii

Prestižní automobilky pošlou své topmodely za hranici 250km/h, nutí je k tomu totiž samotní zákazníci.

Prémioví výrobci ze segmentu luxusních a sportovních automobilů se v tichosti odpoutávají od nepsaného zákonu limitovat maximální rychlost svých top-modelů z dnešních všemi uznávanými 250 km/h. Zákazníkům, kteří volí vrcholný model s motorem nabízejícím přes 400 koní je totiž logicky proti srsti, pokud s ním na dálnici (té německé) drží krok v maximální rychlosti o mnoho levnější model s dvěstěpadesáti koňmi pod kapotou.

Prvními vlaštovkami v překonání této rychlosti byla limitovaná verze Audi RS6 s označením Plus, která se kromě zvýšeného výkonu na 450 koní lišila oproti běžné RS6 omezovačem maximální rychlosti posunutým k hranici 280 km/h. Jindy moralizující veřejnost bojující proti pirátství na silnicích na tento fakt nijak negativně nezareagovala. Ostatně se není co divit, běžný smrtelník zřejmě nemá příliš šancí zjistit, že jistá automobilka přišla na trh s rodinným kombi, ukrytým pod názvem RS6 Plus, které je schopno opřít ručku rychloměru jen kousek pod hranici 300km/h. Výrobci ztrácí zábrany a těžit z toho budou všichni příznivci extrémně rychlého svezení. Již v blízké budoucnosti můžeme u prodejců očekávat bohatou nadílku aut s maximální rychlostí u 300 km/h. Emková BMW, Mercedesy AMG a modely RS od Audi na to totiž díky svým výkonům již dlouhou řadu let mají.

Proč vlastně limit maximální rychlosti vznikl? Prvním dobrovolníkem, který se odhodlal k tomu přiškrtit potenciál svého vozu bylo v roce 1987 BMW se svým luxusním dvanáctiválcem 750i. A to z jednoduchého důvodu, chtělo zmírnit tlak německých politiků k zavedení rychlostního limitu na všech úsecích německých dálnic. Pak se přidal Mercedes a Audi, Porsche z logických důvodů odmítlo. Pro finančně zajištěné majitele silných vozů ale není nejmenší problém zajistit si změnu řídící jednotku, která obejde omezení maximální rychlosti a již dnes tak cesty brázdí zdánlivě nenápadně se tvářící auta, která zdolávají hranici tříset. Automobilky si to velmi dobře uvědomují a chtějí zákazníkům ono potěšení nabídnout jako standard. Nevěříme ale, že někdo tento fakt marketingově využije, zřejmě žádný z výrobců nebude logicky tak přímý.

Již v září bychom mohli vidět první příchozí do třídy 300plus a to modely od automobilkou BMW vlastněné sportovní divize M. Podle zdrojů blízkých výrobci totiž právě odsud vyrazí za zákazníky malosériové, ovšem značně výnosné modely M3, M5 a M6 s omezovači nastavenými podle modelu až na 320 km/h. Pro příklad BMW M5 s výkonem 507 koní je schopné dosáhnout bez omezovače maximální rychlosti 327 km/h. Audi RS4 se 420 koňmi se dokáže dotknout magické hodnoty 301 km/h a Mercedes-Benz SL65 AMG s omezovačem sice standardně nastaveným na 250 km/h, na přání zákazníka ovšem překalibrovaným na 300km/h je ve výsledku bez omezovače schopno vyšplhat k závratné rychlosti 338 km/h.

V budoucnu chce třístovku překonat i Audi zřejmě kromě jiného s modelem R9, postaveným na bázi konceptu Le Mans Quattro, které by se mělo v prodeji objevit v roce 2006. Lexus prohlásil, že příští generace LS a SC budou vůbec prvními modely značky, které se podívají za hranici 250 km/h. Nechtějí ovšem být průkopníkem tohoto trendu, takže čekají na konkurenční Audi, které musí udělat krok jako první…

Roman Trojna

21.7.2005 9:31

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist