ZUGO: Elektromobil, který je radost tlačit

Srbský designér Milos Paripovic navrhl retro elektromobil s několika novátorskými prvky výbavy. Projekt je open-source s volně dostupnou dokumentací. Teoreticky.

Srbský výrobce se sídlem ve městě Kragujevac u nás nikdy díru do světa neudělal. Nějakou tu Zastavu si ale určitě pamatujete a nejspíš jste slyšeli i o znčace Yugo, pod níž se tu pozdější kreace společnosti Zavodi Crvena Zastava prodávaly. Původní kreace jugoslávské značky jsou už pár let po smrti a v Kragujevci se vyrábí fiaty, ale vzpomínka žije. Milos Paripovic na ni zavzpomínal studií ZUGO.

Na Yugo uvidíte zdaleka nejvíc narážek v amerických filmech. Američené totiž v krátkém pomatení smyslů po roce 1985 nakoupili na 120 tisíc jugoslávských vozů s technikou Fiatu a mají na ně hromady vtipů, podobně jako Britové na naše škodovky. Studie ZUGO proto vyrazila do světa na sérii obrázků, doplněných komentáři jako: „Díky použití kompozitních materiálů je lehčí, což váš syn/manželka ocení, až bude auto tlačit.“ Paripovic dodává, že v případě ZUGA je nízká hmotnost přímo klíčová, jde totiž o elektromobil, a ten nejde roztlačit, musí se dostrkat k nejbližší nabíječce.Pokud umíte anglicky, dozvíte se v galerii, že ZUGO má vyhřívané páté dveře, aby při tlačení nezábly ruce, a také vestavěné senzory tlaku. Informace z nich se zobrazují na velkém LCD displeji, aby měl řidič přehled, kteří cestující skutečně tlačí, a kteří se jen flákají. Auto je prý bezpečnější, protože bude víc stát v garáži, a úsporné, protože zdechne na každé křižovatce. A konečně je ZUGO také tiché, takže můžete překvapit souseda ve své posteli.

Navzdory všem vtipným narážkám v angličtině však designová studie nepochází z USA a je v jádru vážně myšlená. Paripovic ji přihlásil do soutěže na velké designové konferenci v Záhřebu. Odešel se šestým místem. Zadáním bylo navrhnout dopravní prostředek pro měnící se svět roku 2020.

Formálně je ZUGO laciným elektromobilem se snadnou údržbou. Projekt má být open-source, majitelé vozů by dostali k dispozici kompletní dokumentaci, aby mohli sami provádět opravy. Rozměry odpovídají původnímu hatchbacku Zastava 102 (Yugo Koral, 45). Sarkastický přístup k projektu je podle Paripovice (na stránce má své jméno napsané bez diakritiky) vzhledem k pověsti srbských strojů nevyhnutelný, ale daleko pro něj otec projektu nejspíš jít nemusel – například jeho posledním projektem byl klozet iPoo ve stylu produktů Apple.

9.1.2012 12:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist