ZUGO: Elektromobil, který je radost tlačit

Srbský designér Milos Paripovic navrhl retro elektromobil s několika novátorskými prvky výbavy. Projekt je open-source s volně dostupnou dokumentací. Teoreticky.

Srbský výrobce se sídlem ve městě Kragujevac u nás nikdy díru do světa neudělal. Nějakou tu Zastavu si ale určitě pamatujete a nejspíš jste slyšeli i o znčace Yugo, pod níž se tu pozdější kreace společnosti Zavodi Crvena Zastava prodávaly. Původní kreace jugoslávské značky jsou už pár let po smrti a v Kragujevci se vyrábí fiaty, ale vzpomínka žije. Milos Paripovic na ni zavzpomínal studií ZUGO.

Na Yugo uvidíte zdaleka nejvíc narážek v amerických filmech. Američené totiž v krátkém pomatení smyslů po roce 1985 nakoupili na 120 tisíc jugoslávských vozů s technikou Fiatu a mají na ně hromady vtipů, podobně jako Britové na naše škodovky. Studie ZUGO proto vyrazila do světa na sérii obrázků, doplněných komentáři jako: „Díky použití kompozitních materiálů je lehčí, což váš syn/manželka ocení, až bude auto tlačit.“ Paripovic dodává, že v případě ZUGA je nízká hmotnost přímo klíčová, jde totiž o elektromobil, a ten nejde roztlačit, musí se dostrkat k nejbližší nabíječce.Pokud umíte anglicky, dozvíte se v galerii, že ZUGO má vyhřívané páté dveře, aby při tlačení nezábly ruce, a také vestavěné senzory tlaku. Informace z nich se zobrazují na velkém LCD displeji, aby měl řidič přehled, kteří cestující skutečně tlačí, a kteří se jen flákají. Auto je prý bezpečnější, protože bude víc stát v garáži, a úsporné, protože zdechne na každé křižovatce. A konečně je ZUGO také tiché, takže můžete překvapit souseda ve své posteli.

Navzdory všem vtipným narážkám v angličtině však designová studie nepochází z USA a je v jádru vážně myšlená. Paripovic ji přihlásil do soutěže na velké designové konferenci v Záhřebu. Odešel se šestým místem. Zadáním bylo navrhnout dopravní prostředek pro měnící se svět roku 2020.

Formálně je ZUGO laciným elektromobilem se snadnou údržbou. Projekt má být open-source, majitelé vozů by dostali k dispozici kompletní dokumentaci, aby mohli sami provádět opravy. Rozměry odpovídají původnímu hatchbacku Zastava 102 (Yugo Koral, 45). Sarkastický přístup k projektu je podle Paripovice (na stránce má své jméno napsané bez diakritiky) vzhledem k pověsti srbských strojů nevyhnutelný, ale daleko pro něj otec projektu nejspíš jít nemusel – například jeho posledním projektem byl klozet iPoo ve stylu produktů Apple.

9.1.2012 12:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist