Značky a symboly na pneumatikách: Jak je správě číst a chápat

DOT, rychlostní index či výška pneumatiky v procentech? Vyznáte se v těchto termínech a umíte je "dešifrovat" na pneumatice tak, abyste zjistili potřebné informace, třeba datum výroby? My máme jednoduchý návod, jak na věc!

Tématu značení na pneumatikách a tomu, jak se v symbolech vyznat a správně je chápat už jsme se na Autowebu několikrát věnovali, nicméně dotazy se po čase začaly opět množit, a tak tady máme další článek, možná konkrétnější a více podrobný než v minulosti – podíváme se (téměř) na všechny údaje, značky a symboly, které lze na pneumatikách najít. Začneme ale od začátku.

Základním parametrem, který obvykle většina řidičů zná a chápe, je definice rozměru pneumatiky, tedy trojciferné číslo oddělené lomítkem od čísla dvouciferného. Pojďme rovnou na příklad, 205/55 R16 je velmi obvyklý a typický rozměr (starší Škody Octavia Fordy Mondeo, tam všude je najdeme a samozřejmě nejenom tam), kdy 205 je šířka pneumatiky v milimetrech a 55 je výška uvedená v procentuálním poměru vzhledem k šířce. Tedy ještě jednou, v rámci našeho konkrétního příkladu, pneumatika je široká 205 milimetrů a na výšku má 55% z 205 milimetrů, tedy 112,75 milimetrů.

R16 popisuje vnitřní průměr pneumatiky v palcích, „naše“ guma má tedy vnitřní průměr 16 palců a pasuje tedy na disk o vnějším průměru 16 palců. R říká, že jde o pneumatiku s radiální konstrukcí, B by pak definovalo pneumatiku diagonální.


Následuje hmotnostní či zátěžový index, který říká, jak může být pneumatika v rámci vozidla maximálně zatížena. Nebudeme přepisovat celou tabulku, ale pro příklad si řekneme, že 88 znamená 560 km hmotnosti, 90 představuje 600 kg hmotnosti, 91 je 615 kg hmotnosti a 97 je 730 kg hmotnosti. Zde můžeme také narazit na symbol XL, který nenaznačuje nadměrnou velikost jako třeba v módním odvětví, ale jde o pneumatiku se zesílenou bočnicí, která zvládne vyšší zatížení než v klasickém formátu.

Poslední část základního označení je pak rychlostní index. Stupnice začíná písmenem G a jde až k písmenu Y, kdy G je 90 km/h, J je 100 km/h.. a tak dále až k W, které označuje 270 km/h a Y je pak 300 km/h. To znamená, pokud se ještě jednou podíváme na naši příkladovou pneumatiku, že označení 205/55 R16 91H říká, že, s touto pneumatikou lze jet maximálně 210 km/h a jednu gumu lze zatížit maximálně hmotností 615 kg.

Co dále najdeme na pneumatice? Je to takzvaný DOT, tedy číslo, díky kterému zjistíme, kdy byla pneumatika vyrobena. První dvojčíslí označuje týden v roce a druhé rok, tak třeba (namátkou z hlavy, ať nemusíme hledat na obrázku v malém rozlišení na monitoru) 2514 znamená, že byla guma vyrobena v pětadvacátém týdnu v roce 2014. Dovolte teď malou odbočku, která je důležitá pro pochopení toho, jak funguje obchod s pneumatikami v čase nebo naopak, je zapotřebí říct, že pokud si koupíte pneumatiky a není na nich DOT, který by říkal, že pneumatika byla vyrobena před čtrnácti dny, nic s neděje.

Naopak by byl zázrak, kdyby tomu tak bylo. Jde o to, že aby výrobci dokázali uspokojit poptávku, která je obvykle nárazová na jaře a na podzim, když se hromadně mění pneumatiky, musí vyrábět předem a do zásoby. Logicky je třeba vyrobit pneumatiky, dostat je do skladu a pak k prodejci a to trvá nějaký čas a mluvíme o tisících a tisících kusech, Takže v praxi je to tak, že v létě vyrábějí výrobci pneumatiky na na následující zimu a v zimě naopak na léto. Takže DOT staré pár týdnů je v pořádku a není důvodem pro zděšení nebo reklamaci. Týden starou gumu prostě neseženete.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Největším písmem je obvykle na bočnici pneumatiky vyvedeno jméno výrobce a název modelu, zde je to Goodyear a modelová řada UltraGrip 9. Tubeless (TL) říká, že je pneumatika bezdušová, TT je naopak guma s duší a pokud by šlo o pneumatiku runflat, bude to také uvedeno, přičemž různí výrobci mají různá označení, například (ROF, DSST, …). A to stále není všechno, pneumatika je vlastně taková malá kniha, dá se na ní číst poměrně dlouho.

Tak třeba označení MS (M+S) označuje pneumatiku vhodnou pro jízdu na sněhu, ale pozor, nejde o vyloženě zimní pneumatiku! Tedy, takto označená pneumatiky vyhovuje legislativně definici „zimní pneumatiky,“ ale už z logiky označení a překladu „mud and snow“ tedy „bahno a sníh“ jde přesněji o pneumatiku „méně zimní“ než je pneumatika označena „alpským symbolem,“ tedy horou se třemi vrcholky a vločkou. Ještě jednou, na MS i na alpském symbolu můžete jezdit v zimě a pneumatika vyhoví předpisům, ta s MS ale nemusí dosahovat takové vlastností jako pneumatika s třemi vrcholy a vločkou.

A stále nejsme na konci, pneumatiky můžeme dělit na symetrické a asymetrické, a s tím souvisí výraz „outside“ jež říká, že právě touto stranou má být pneumatika nasazena vně ráfku a auta. A dále je zde rotace u směrových pneumatik, tedy výraz „rotation“ doplněný šipkou, podle které má být pneumatika nasazena na auto, aby směr naznačený na pneumatice odpovídal směru odvalování při jízdě auta vpřed.

Na bočnici také najdeme informaci, kde byla pneumatika vyrobena, tradiční „made in …“ a symbol E v kombinaci s číslem je označení pro zemi, kde byla pneumatika homologována dle normy ECE, to které číslo je charakteristické pro zemi EU, ve které schválení proběhlo (1 = Německo, 2 = Francie, 3 = Itálie, 4 = Nizozemí atd.). Méně časté, ale ne nepoužívané jsou značky RF pro označení pneumatik ze zvýšenou nosností v daném rozměru, Studed pro pneumatiky hrotové – u nás nejsou legální, ale v severských zemích (a rally) je to samozřejmost. A/T nebo All Terrain značí pneumatiky k silničnímu a terénnímu použíti, AW resp. All Weather resp. All Season jsou pneumatiky celoroční.

ZR je označení pneumatik se speciální konstrukcí pro rychlosti nad 240 km/H, HP jsou výkonné (High Performance) a UHP vysoce výkonné pneumatiky (Ultra High Performance). To by mělo být zhruba vše, co na pneumatice najdeme, tedy to nejdůležitější a pro nás podstatné, označení pneumatik pro konkrétní automobilky řešit nebudeme (jako třeba AO pro Audi, MO pro Mercedes,…).

28.3.2015 11:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist