Změny v pravidlech silničního provozu – I. část

Jaké změny si na nás chystá vláda po 1. červenci příštího roku?

Dne 22. 6. 2005 schválila Poslanecká sněmovna návrh novely zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, která obsahuje mnohé zásadní novinky v oblasti pravidel silničního provozu, trestání za dopravní přestupky a v dalších oblastech. Text schváleného návrhu nyní putuje do Senátu a samozřejmě není definitivní podobou této novely, který vyjde ve Sbírce zákonů, lze však očekávat, že takto schválený návrh již nedozná zásadnějších změn. A co nás tedy čeká od 1. 7. 2006 za novinky? 

1. Novela přináší velké množství kompetencí obecní policii. Obecní policie bude od 1. 7. 2006 oprávněna požadovat po řidiči předložení řidičského průkazu a též dokladu o registraci vozidla (dříve osvědčení o technickém průkazu). Shodné kompetence zákon výslovně uděluje i zaměstnancům celní správy. Podmínkou předložení těchto dokumentů je stejnokroj jak strážníků, tak i celníků. Pokud by např. celní správa vykonávala tuto kompetenci v civilním oblečení, nárok na předložení dokladů by nevznikl.

2. Obecní policie bude současně oprávněna měřit rychlost vozidel. To znamená, že bude vykonávat kompetenci, ke které v současné době není oprávněna bez ohledu na „právní rozbory“, kterými se obecní policie v minulosti snažila prokazovat opak. Od 1. 7. 2006 však tato kompetence bude jednoznačně stanovena a obecní policie k měření oprávněna bude se všemi z toho vyplývajícími souvislostmi.

3. Strážník obecní policie v případech, kdy bude policista oprávněn rozhodnout o dalším zabránění v jízdě (např. u ujetí od nehody, jízdy pod vlivem alkoholu, řízení bez oprávnění, při podezření, že je vozidlo odcizené a v dalších případech podle nového ust. §118a), bude povinen zavolat policie a řidič bude povinen na místě setrvat do příjezdu policie.

4. Strážníci obecní policie budou též oprávněni zastavovat vozidla prakticky v každém případě, neboť k oprávnění zastavit vozidlo postačí podezření, že se řidič nebo přepravovaná osoba dopustili přestupku. Oprávnění zastavovat vozidla před přechodem zůstane nedotčeno. Ze shora uvedeného vyplývá, že obecní policie sice nebude moci zastavovat vozidla k namátkové kontrole, nicméně pokud bude mít podezření (odůvodněné), že se řidič nebo přepravovaná osoba dopustili přestupku, zastavit vozidlo budou strážníci oprávnění.

5. Právní úprava zákazu antiradarů zůstává stejná, ačkoli původní návrh počítal se zákazem i pasivních zařízení. I nadále tak nebudou zakázána pasivní zařízení a budou zakázána zařízení aktivní, výjimku tvoří aktivní zařízení ve vztahu k radarům, které bude používat obecní policie, neboť ve vztahu k těmto zákaz aktivních rušiček zákonodárce nestanovil.

6. Zákonodárce si dal též práci s odstraněním některých výkladových komplikací. Tak např. „oblíbený“ chyták na dopravní policisty byla otázka, které vozidlo má přednost v případě, kdy jsou na vozovce tři jízdní pruhy jedním směrem a kdy ten prostřední je volný a kdy jedou vozidla v úplně levém pruhu a v úplně pravém a kdy se současně rozhodnou přejet do prostředního pruhu volného. V současné době tato otázka není řešena a bylo ji možno vykládat různě. Podle nové úpravy bude mít přednost vozidlo jedoucí v pravém pruhu.

Shodně tak teorie nedokázala vyřešit případ značkami nerozlišené křižovatky ve tvaru „T“, kterou dle současných pravidel tři současně projíždějící vozidla nemohou projet, neboť podmínkou jejího projetí je najetí do křižovatky vozidla odbočujícího z „delší“ části křižovatky vlevo, které dává současně přednost protijedoucímu vozidlu. Vzhledem k tomu, že pravidla zakazují do křižovatky najet a zůstat tam stát, nová úprava dává v tomto konkrétním případě z tohoto zákazu výjimku, aby byla situace jednoznačně řešitelná. 

7. Ačkoli se jedná o drobnost, novela též ošetřuje některé praktické otázky, jako např. povinnost dávat znamení o směru jízdy při vjíždění a jízdě na kruhový objezd. Nově bude tato povinnost upravena takto:“Při vjíždění na kruhový objezd a jízdě po kruhovém objezdu, nepřejíždí-li z jednoho jízdního pruhu do druhého, řidič nedává znamení o změně směru jízdy; při vyjíždění z kruhového objezdu řidič je povinen dát znamení o změně směru jízdy.

8. Změnou v tuzemských podmínkách bude též nově povinnost všech cyklistů mladších 18ti let mít za jízdy na jízdním kole ochranou přilbu. Dnes je tato povinnost stanovena pouze cyklistům mladším 15ti let, avšak vzhledem k tomu, že za splnění této povinnosti rodiče dětí neodpovídají a vzhledem k tomu, že cyklista mladší 15ti let není odpovědný za přestupek, tedy ani za to, že helmu mít nebude, postižitelný, jedná se dnes pouze o doporučení, resp. povinnost bez sankce. Do budoucna budou však mladiství cyklisté, tedy cyklisté starší 15ti let a mladší 18ti ley za takový nedostatek postižitelní.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JUDr. Tomáš Beran

29.7.2005 7:02| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist