zimni-pneumatiky-cely-rok-proc-je-to-spatne.jpg

Zimní pneumatiky celý rok? Proč je to špatně?

zimní pneumatiky

Nepřezouváte na letní a říkáte si, že to nějak dojezdíte? Zjistěte, proč by se nemělo jezdit v létě na zimních a co se všechno může stát.

Diskuze

116 komentářů

    Martin

    Najezdím s jedním svým autem jen cca 5tkm za rok, tak jej nechávám na zimách.
    Spotřeba záleží na tom, jak řídím. Rozptyl mám na obou autech 6 až 14 l/100km. Takže v tom mi nějaká da desetina procenta nepomůže.
    Hlučnost zaleží na odhlučnění vozu a na dezénu a ten je jiný i u jednotlivých typů pneumatik. Měl už jsem hlasitější letní než zimní.
    A ta brzdna dráha je pro mě neuvěřitelná, zejména, pokud nejsem závodník a me pneumatiky nejsou \“zahřáte\“. Musel jsem několikrat brzdit na těch zimních v létě a lepí to jako drak. A zase jsem zažil letní gumy(tzv. s delší životnosti), které brzdily mnohem hůř než kvalitní zimní ve 30ti stupních.
    A konečně bržděni se kritickým stává zajména v horším počasí a zde dokonce zimní guma exceluje.
    Takže ode mě pozdravujte pneuservis, který tento článeček zaplatil, já zůstanu u kvalitních zimních gum. Jsou 100x lepší než nekvalitní letní.

    Jonatán

    Takže pár faktů. Že se u nás schvaluje to co jde na ruku prodejcům atd je jasné(viz lékárničky každý rok nové). A jak zvýšit prodej pneu. Ubrat povolený vzorek. 4mm je snad nejvyšší hodnota v Evropě kdy se musí guma měnit. Blbost. Nedivme se, že všichni dojíždí. Jinak mám na zimních 4mm ale přezul jsem a zimní dojezdím zase v zimě(sice riskuji pokutu, ale zabte mě zabikáci motorkářů(policejní pasaty na mě)). Nejlepší je, že nyní na zimních jezdí převážně SUV se zimáky v hodnotách desetitisíců:-). Jo a jinak bezpečnost atd… zase údaje od zaujatých pneuvýrobců. Jediné ce se mi osvěčilo je stáří u zimáků. Jinak brzdná dráha atd ….???????

    Jezděte bezpečně a já sem zase někdy napíšu nějaký slint:-)

    stano

    zaujimalo, ci niekto porovnaval aj vlastnosti starsich zimnych vs letnych. je podla mna logicke, ze nove letne su lepsie ako nove zimne, takmer vo vsetkych situaciach okrem snehu, ladu a velkeho mnozstva vody. z osobnych skusenosti mi ale vychadza, ze letna guma vekom tvrdne viac ako zimna a 5 rocna letna s este dostatocnym dezenom je na vode takmer neovladatelna, co naopak o 5 rocnej zimnej povedat nemozem. s tym hlukom absolutne nesuhlasim, moderne letne pneu su podla mojich skusenosti hlucnejsie ako moderne zimne

    Tomek

    mám to podobně + navíc fakt, že mě přišlo zbytečné u starého auta zbytečné kupovat další letní gumy, když ho budu dávat za chvíli pryč (na nové je ale koupím…). Jezdil jsem na nich rok do Rakouska každý týden a spotřeba nebyla příliš rozdílná oproti letňákům. Zatím jsem nebyl v situaci, kdy bych toho litoval a to se snažím nebýt brzdou provozu.

    stano

    zaujimalo, ci niekto porovnaval aj vlastnosti starsich zimnych vs letnych. je podla mna logicke, ze nove letne su lepsie ako nove zimne, takmer vo vsetkych situaciach okrem snehu, ladu a velkeho mnozstva vody. z osobnych skusenosti mi ale vychadza, ze letna guma vekom tvrdne viac ako zimna a 5 rocna letna s este dostatocnym dezenom je na vode takmer neovladatelna, co naopak o 5 rocnej zimnej povedat nemozem. s tym hlukom absolutne nesuhlasim, moderne letne pneu su podla mojich skusenosti hlucnejsie ako moderne zimne

    Bubák

    S tím aquaplaningem nemáte naprosto pravdu. Jediné co může při aquaplningu hrát ve prospěch zimní gumy je hlubší vzorek. Jemné drážky jsou buď k ničemu nebo na obtíž (nedokáží vodu odvést a nebo v nich dokonce voda zůstává). Aquaplaningu nejlépe odolávají letní pneu se šípovým vzorem. Ty ale zas hůř brzdí, proto se vyrábí hybridní či asymetrické vzory.

    Jinak vše je otázkou kompromisu. Pokud nevyjedu do terénu a budu se držet jen na asfaltu, tak bych ideálně potřeboval minimálně 4 sady obutí. 2 zimní a 2 letní. Hrubou zimní do čerstvého sněhu, jemnou zimní do břečky a sychravého počasí. Letní \“suché\“ semislicky a letní \“mokré\“.

    Mikey

    Já tedy nevím, najezdím do 10 tis./rok, jezdím na zimních, ale že bych pocítil nějaké zhoršení ovladatelnosti, to nemohu říct. Spotřeba se asi zvedla, ale nepatrně, víc než 0,5l to nebude a spíš méně. Možná je to tím, že jsou to kvalitní gumy a ne nějaké Sava Eskimo apod.

    pytufovl

    Pane Martine… jde vidět že tomu nerozumíte, nechce se vám utrácet za letní pneu a pouze se kryjete proti případným narážkám na vás… 😉 já mám na tuto problematiku vystudovanou školu a můžu jen potvrdit to, co je psaný v článku… že v létě zimní pneumatiky prostě nefungují… a řekne vám to každý zkušený automechanik či člověk zabívající se touto problematikou 😉

    pytufovl

    Pane Martine… jde vidět že tomu nerozumíte, nechce se vám utrácet za letní pneu a pouze se kryjete proti případným narážkám na vás… 😉 já mám na tuto problematiku vystudovanou školu a můžu jen potvrdit to, co je psaný v článku… že v létě zimní pneumatiky prostě nefungují… a řekne vám to každý zkušený automechanik či člověk zabívající se touto problematikou 😉

    Majk.Z

    Kupuju zimní a letní od stejného výrobce (oblíbená značka). Letní v zimě jsem teda ještě nejel, ale zimní v létě dojížděl. Je fakt, že auto na zimních přechází do smyku dříve (u toho mého výrobce – značku neuvádím schválně, pokud ale někdo touží po poznání, uvedu) a i hlučnost je trochu vyšší (není nic tak závažně nepohodlného – ale nejezdím v Boleslaf Motoren Wagen, tak i to odhlučnění bude jinde (lepší) :-P), ale na spotřebě jsem to nepocítil (nějaká ta desetina je prd, to se dá svést i na trochu rozdílný styl jízdy (stejnou trasu nikdy s naprosto identickou spotřebou neprojedete) a tedy je to v toleranci.

    Každopádně… To, že se v létě jezdí na zimních (dojíždění) nevidím zas až tak jako problém. Problém jako obvykle vidím v řidičovi. Když je někdo debil, nepomůže mu ani autopilot. Naopak, řidič, který zná své možnosti, dokáže jet s letními i v zimě (čti – nepouští se s tím do extrémů a jezdí s tím max. v břečce (resp. za sucha a mokra) – že letní pneu nefungují při teplotě nižší, než 7 stupňů je kec všech keců futrál – i při -10 za suchu bude letní lepší, než zimní).

    Pro rejpaly a debily – jezdím v zimě zimní a v létě letní (ale občas dojezdím zimáky).

    Nevidím důvod vyhazovat pneu v polovině životnosti, sračkopneu nekupuju a lepší zimáky jsou fakt v létě lepší, než ty nejlevnější letní šmejdy z číny (který si koupí jen idiot, ale i takoví se mezi námi vyskytují – chtělo by to vyčistit genofond).

    pytufovl

    Pane Martine… jde vidět že tomu nerozumíte, nechce se vám utrácet za letní pneu a pouze se kryjete proti případným narážkám na vás… 😉 já mám na tuto problematiku vystudovanou školu a můžu jen potvrdit to, co je psaný v článku… že v létě zimní pneumatiky prostě nefungují… a řekne vám to každý zkušený automechanik či člověk zabívající se touto problematikou 😉

    Pepek

    Nikdy bych nedojizdel zimni v lete, kdysi na jaro bylo dost horko a ja potreboval zabrzdit pred prechodem, kde me tam vbehlo male dite a pneu zacala hned kvicet. takze za me nikdy

    josef K.

    Další promo článek výrobců pneumatik. Teď to ještě prosadit do zákona. Zákaz použití zimních pneumatik v létě. Super.
    Ještě jednou zopakuji, co jsem tady uváděl u použití zimních pneumatik. Je to věc, která platila i před čtyřiceti lety a platí i dnes (možno se podívat na testy pneu).
    Letní pneumatika je ve všech případech po celý rok i v zimně lepší než zimní pneumatika jen s jednou vyjímkou a tou je jízda na sněhu.
    Takže pokud pojedete v zimně na suché silnici a budete mít nasazené letní pneumatiky a prudce zabrzdíte pak auto se zimníma vám může skončit v kufru, protože jeho brzdá dráha je o cca 8-10metrů delší. A to platí i v létě. Takže s článkem lze souhlasit.
    Nicméně v provozu se vyskytují daleko nebezpečnější vozidla než osobní auta na zimních gumách a to jsou nákladní auta a kamiony. Ty mají ještě delší brzdné dráhy a vzhledem k jejich hmotnosti jsou daleko větším ohrožením svého okolí. Ale kamiony neřeší nikdo. Ty dokonce nemusí mít ani zimní pneumatiky v zimně.

    viel

    Už jenom schází ,aby určili i jarní a podzimní pneu,dříve se jezdilo na všem možném a nikdo to moc neřešil,je to spíš o řidiči než o pneu ,ale nějak nám to vnutit musí,ať už promo článkem nebo lobováním….

    Co mám dělat se zimníma gumama, který mají vzorek 3,5 mm?

    Tomek

    vyhýbat se cajtům

    Kuban

    Normálně nejsem hnidopich co se chytá za slovíčka neb i já rád zveličuju a dokresluju, ale:
    – Zimní v létě stejná jako letní v zimě???
    ok, hlavně že jste naměřili na okruhu o 15% menší rychlosti v zatáčkách tedy na hranici možností, přičemž v zimě je rozdílnost mnohdy až 30%…. Takže jsou na tom vlastně stejně… chápu….
    – dále je nutno zmínit, že neovladatelnost má exponenciální průběh nikoliv přímoúměrný. Tedy jízda na hranici v zatáčce při 130kmh je na hranici přilnavosti ovladatelnost 10% ale při 100km už je tam 70%… čistě orientačně na základě zkušeností…. Zimák má akorát trošku horší poměr…. Ovšem jeho nebezpečnost v létě je jen PASÉ Halóooooo……… K haváriím nedochází při dobrždování, ale mnohdy dříve než se brzdy vůbec stačí sevřít!!!! A nikdo z řidičů nebude řešit, že někoho při dobržďování ťukne, tedy už asi jen v 5km/h rychlosti, promáčkne plechy, škoda za pár tisíc, a sme zdraví… Na toto nikdo nikdy slyšet nebude, zvlášť, když schopný řidič radějí pustí brzdu a v závěru manévru se raději někam vyhne…. A dost… to je furt dokola…

    A k přehřívání pneu, stačí plnit pláště Dusíkem…… Pak už zbyde jen zhoršený komfort jízdy a to většina šetřílků rozhodně přežije než aby kupovali stejně se chovající třeba micheliny energy…

    Kuban

    co jarní, ale do deště a do chladu…. Jakmile předpověď zahlásí déšť okamžitě přezout!!!

    Kuban

    Re pytufovi: Tak to kecáš jako prase….. Neb zde figuruje pouze empirie a testy, které neumí simulovat reálný průběh…. Nemluvě o variabilitě chemických složení a kontrukci plášťů…. Kdybys o tom něco studoval, tak takový hlod nenapíšeš….

    Jediné co jsi mohl nastudovat, že při určitém chemickém složení, má guma takové a makové vlastnosti….. Které se zase velmi krásně mažou s jednotlivou konstrukcí pláště a rádoby knowhow výrobce…. Takže ahoj, já budu věřit znalostem výrobce, nikoliv študákovi co si přečetl knížku 😉

    Hrosan

    jestli o to, aby nějaký magor dal zákonem zákaz používání zimních pneumatik v létě a dal nám tímto další \“státní dáreček\“ zbytečně vynaložených peněz, tak jste to napsal dobře! Můžete mít i pravdu, jenže na svou 12 let starou Škodu Felicii, kterou se přepravuji 12 km do práce a zpátky a ročně najedu tak 12.000 km si nové letní nekoupím, i kdybych mohl zatáčky projíždět o 15 % rychleji – nemám prostě důvod a přizpůsobuji svou jízdu podmínkám. Tak už s tím dejte laskavě pokoj. Děkuji.

    Overal

    Naše poslanecká sněmovna je banda intrikantů, kteří jsou jinak neschopní! Nechají se tedy psát zákony od těch co z příslušné oblasi těží! Ti potom postaví zákony tak aby jim lidé museli podle zákona co nejvíce zaplatit! Pokud z toho mají někteří poslanci špatné svědomí zaplácne to úlateček od příslušného lobisty pro ně nebo sponzorský dar pro jejich stranu!! U nás nemá zimní pneumatiky asi dva nmiliony aut, kdyby pneumatikářský průmysl vydělal na každé sadě jen 1000Kč jedná se o čistý zisk za zákon o povinných zimních pneumatikách ve výši MINIMÁLNĚ DVOU MILIARD, to se pár miliónů na úplatečky pro strany a poslance přece vylatí!!

    Overal

    Naše poslanecká sněmovna je banda intrikantů, kteří jsou jinak neschopní! Nechají se tedy psát zákony od těch co z příslušné oblasi těží! Ti potom postaví zákony tak aby jim lidé museli podle zákona co nejvíce zaplatit! Pokud z toho mají někteří poslanci špatné svědomí zaplácne to úlateček od příslušného lobisty pro ně nebo sponzorský dar pro jejich stranu!! U nás nemá zimní pneumatiky asi dva nmiliony aut, kdyby pneumatikářský průmysl vydělal na každé sadě jen 1000Kč jedná se o čistý zisk za zákon o povinných zimních pneumatikách ve výši MINIMÁLNĚ DVOU MILIARD, to se pár miliónů na úplatečky pro strany a poslance přece vylatí!!

    Overal

    Naše poslanecká sněmovna je banda intrikantů, kteří jsou jinak neschopní! Nechají se tedy psát zákony od těch co z příslušné oblasi těží! Ti potom postaví zákony tak aby jim lidé museli podle zákona co nejvíce zaplatit! Pokud z toho mají někteří poslanci špatné svědomí zaplácne to úlateček od příslušného lobisty pro ně nebo sponzorský dar pro jejich stranu!! U nás nemá zimní pneumatiky asi dva nmiliony aut, kdyby pneumatikářský průmysl vydělal na každé sadě jen 1000Kč jedná se o čistý zisk za zákon o povinných zimních pneumatikách ve výši MINIMÁLNĚ DVOU MILIARD, to se pár miliónů na úplatečky pro strany a poslance přece vylatí!!

    Steve

    Vy máte školy, ale já mám zkušennosti. Už 3 roky jezdím na zimních celoročně, jde o kvalitní zimní gumy, které nejsou dělány do silných mrazů a hlubokého sněhu, ale na zde běžnější situace, tedy mokro případně břečka a teploty okolo 0. Na těchto pneumatikách jsem najezdil v letních měsících cca 25tis km. Poznatky jsou následující. Hlučné začli být až letos (po 2,5 letech užívání), na silnici seděli lépe než před nimi letní micheliny. Brzdná dráhu jsem neměřil ale vzhledem k tomu, že jezdím s prázdným vozem jsem subjektivně nic nepocítil. Takže jestli si vybrat zda koupit jedny vyladěný zimáky nebo stejné finance rozdělit mezi kompromisní letní a kompromisná zimní, tak u mě je ta volba jasná. Až budu mít money abych mohl koupit jak vyladěný zimní tak vyladěný letní, tak pak možná.

    kk

    cely clanok je reklamny blabol. JA jazdim celorocne na celorocnych a som uplne spokojny!

    Libb

    Mně z toho plyne, že v zimě na suché cestě je nesmysl mít zimní pneu. Třeba ve městě na hlavních tazích, které by měly být uklizené.

    Martin Brada

    Ne, na suché cestě v zimě pouze nevyužijete vzorek zimní pneumatiky, která se ale od letní liší hlavně směsí, která v nižších teplotách funguje lépe. Navíc pochybuji po tom, že v zimě jezdíte pouze po suchých cestách, i když jsou odklizené, je tam stálě nějaká sajrat či mokro, které pod nulou může přejít v led.

    Martin Brada

    Máte trochu poktoucenou logiku. Naopak koupí letních pneumatik ušetříte, protože jedna sada letních a jedna sada zimních pneumatik vydrží mnohem déle než dvě sady zimní. Takže nejen že to nevyjde úplně nastejno, ale kvůli dramatickému opotřebování zimních pneu při vyšších teplotách to vyjde dokonce levněji koupit letní. A to vše při mnohem větší jistotě, kdy máte mnohem větší šanci ustát krizovou situaci, jež vás může klidně stát život. Je to hazard podmíněný mylnou úvahou o ušetření.

    Martin Brada

    Prohlášení o spokojenosti jsou celkem běžná, když člověk neokusil nic lepšího.

    Martin Brada

    Ano, on se člověk nedostává běžně do sitací, kdy by využil maximálních parametrů pneumatik. Když však taková situace přijde, přijde obvykle dost velký průšvih a ono se to bohužel opravdu občas stává. Jezdit na letních v zimě je ale pochopitelně mnohem nebezpečnější, tam jsou krizovky každou chvíli. V každém případě mít letní a zimní pneu je ta nejbezpečnější a zároveň nejekonomičtější varianta. Je smutným faktem, že zimáky jsou po jednom létě oddělané a pro zimní provoz už nevyhovující. I kdybychom toto opotřebení neuvažovali, pořád to vyjde finančně nastejno, protože každou tu sadu používá člověk jen půl roku narozdíl od té jedné sady zimní, kterou má obudou po celý rok. Takže životnost letní a zimní sady je dohromady stejná jako dvou sad zimních. Pokud by v létě měly zimní gumy stejnou životnost jako letní, jakože nemají ani zdaleka.

    Martin Brada

    To bohužel nemáte pravdu, i nějaké čínské zimní pneumatiky jsou v zimě lepší než superkvalitní letní a to samé platí i v létě. Nehledě na to, že pokud se zimními pneu absolvujete jedno léto, tak další zimu už jsou úplně oddělané, takže pak to jsou trochu vyhozené peníze kvalitní zimáky, když vám vydrží jen jednu zimu se superkvalitními parametry. Všichni se tu ohání šetřením, ale bohužel to je úplně naopak.

    Martin Brada

    Promiňte, ale o jakých znalostech výrobce hovoříte? Žádný výrobce používání zimních pneumatik v létě nedoporučuje, tak nevím, kam tím směřujete. Naopak výrobci rozlišují zimní a letní gumy, protože je to potřeba.

    Martin Brada

    Ano, máte pravdu, že na suché silnici při nižších teplotách může bý letní pneu lepší díky větší styčné ploše. Jenže v zimě může být i -20 °C, nebo mokro (ještě hůře zmrzlé mokro) nebo rozjezděná břečka, a to je bohužel většina případů. Spoléhat na to, že celou zimu nepotkám nic horšího než dokonale suchou silnici při teplotě nejméně 0 °C je trochu nesmysl.
    Co se týče proma výrobců, to je kravina. Jak už poněkolikáté opakuji, zimní a letní gumy používáte pouze půl roku, takže teoreticky vám letní guma vydrží dvakrát tolik lét a zimní dvakrát tolik zim, co jedna zimní sada používaná celoročně. V praxi to je ještě mnohem příznivější pro dvě sady, jelikož letní gumy v létě zdaleka nepodléhají takovému opotřebení jako ty zimní. Zodpovědný člověk zimní gumy po létě vyhodí, protože už jsou ve velmi špatné stavu jak po několika zimách. To je co se týče ekonomiky, ve prospěch dvou sad ale hraje ještě výkonnost pneumatik a bezpečnost. Výhoda použítí jedné celoroční sady je tedy pouze a jenom v tom, že nemusím přezouvat.

    Martin Brada

    Při běžné klidné jízdě samozřejmě člověk zhoršení ovladatelnosti nepozná. Samozřejmě že to není tak, že by člověk normnálně zatočil do zatáčky a roztočil se do hodin. Horší to bude, až budeš muset provést úhybný manévr nebo prudce brzdit. Já vím, lidi jsou líní, ale tady se vyplatí to nechat přezouvat, což je jediná nepříjemnost spojená s dvěma sadami pneumatik na rok.

    Rosťa

    Jasně, že je to blábol a promo akce, výrobci pneu potřebuji zvednout tržby, protože lidé dojíždějí zimní pneumatiky se vzorkem 4mm v létě, na zimu už nejsou a léto s ními nějak přežijí. Nebo je maji raději vyhodit? To je trošičku nelogické.Uzakonění 4mm byla hovadina. Dále se zamyslete, proč se na rychlá auta a motorky obouvají výrazně měkčí gumy, nebo proč se gumy před závody zahřívají, nevydrží sice tolik, ale přílnavost je o mnoho lepší.

    Rosťa

    Jasně, že je to blábol a promo akce, výrobci pneu potřebuji zvednout tržby, protože lidé dojíždějí zimní pneumatiky se vzorkem 4mm v létě, na zimu už nejsou a léto s ními nějak přežijí. Nebo je maji raději vyhodit? To je trošičku nelogické.Uzakonění 4mm byla hovadina. Dále se zamyslete, proč se na rychlá auta a motorky obouvají výrazně měkčí gumy, nebo proč se gumy před závody zahřívají, nevydrží sice tolik, ale přílnavost je o mnoho lepší.

    Martin

    Ale, když to budou často opakovat, tak se z toho stane zase veřejný názor :-/

    Já teď přezouval svou Mazdu 6tku, tak jsem to zkusil. Brzdil jsem na plno ze 30km/h (přecejen si kvůli toho nerozbiju čumák o přední okno). Ojeté zimy s 3,5mm brzdily o 40cm lépe z 4,7m lépe než loňské ojeté letní s 4,5mm. Letní maji větší tendenci klouzat, zimní se více zakusovaly. Takže prostě dobře zaplacená lež.

    Hrosan

    Ne, pokud jedu zimní pneu 8 let, z toho první 4 roky do 4 mm vzorku, stejně ztvrdnou, takže vydrží zbylé 4 roky stejně, jako letní. Žádné nadměrné opotřebování zimních pneu v létě jsem tedy nezažil. Souvisí s tím, že ročně najedu jen 12-15 tis. km. Z toho je ale vidět zhovadilost nutnosti zimních pneu, daná zákonem. Ideální by bylo pneu celoroční, stejně jako tomu bylo v minulosti (Š 105, 120 L – OR 6, OR 34 a nikdy jsem neměl sebemenší problémy). Paušalizovat zákony pro všechny je blbost, v tom to je.

    Petr

    Jezdim cca 50tis/rok.Na zimu kupuji vzdy minimalne 2ks nove.V lete casto dojizdim zimni a jejich vlastnosti jsou u kvalitnich znacek uplne v pohode.Casto jsem sledoval,ze zimni pneu se v lete sjizdela malo a pravidelne,narozdil od letnich..Vylozene spatne vlastnosti zimni pneu pri pouziti v lete,jsem zazil pouze jednou.A to u horsi znacky na mokru,tak jsem je vyhodil…

    Martin Brada

    Ano, to pak uznávám, že s jednou sadou na 8 let ušetříte. Nicméně je to nehorázná nezodpovědnost, to píšu rovnou. 4 mm jsou zákonem daná hranice, dezén by však měl být ještě hlubší, ty 4 milimetry jsou jen nezbytně nutné minimum. Když už je to tak špatný dezén, že za to pokutují a auto s nimi není způsobilé provozu, to už musí něco být. Jezdit s tím pak další 4 roky je opravdu unikátní případ.

    V každém případě si myslím, že i tak je lepší mít dvě sady na 16 let. Letní gumy vám při tak malém nájezdu i jakž takž vydrží v uspokojivém stavu a přestože ty zimní ztvrdnou, to máte pravdu, pořád budou nesrovnatelně lepší než tyhle zimní. Ty vaše už jsou taky dávno ztvrdlé, to není moc rozdíl.

    Závěrem jen dodám, že doufám, že až se dostanete do krizové situace, nikdo u toho kromě vás nebude.

    abeceda

    Nechci nikomu nic podsouvat, ani se přít s autorem článku o jeho pravdě.

    Musím ale konstatovat, že na zimních pneumatikách jezdím celý rok.
    K nelibosti autora jsem nucen uvést své zkušenosti.
    Jezdím nejen po okreskách v Čechách, ale i dlouhodobě v Německu – konkrétně v bývalém západním. V rychlostech se nijak neomezuji (pokud mi to pravidla a značky dovolí).
    Příklad: cesta do práce, nebo domů = 2 x 950 km. Město Willich, as 30 km od Holandska. Je tedy jasné, že se neloudám, protože cesta netrvá 5 hodin. Vše absolutně bez problémů, tedy co se pneu týče, já si ale pauzu dát občas musím. Vždy a stále na zimních 🙂

    Letní pneu je termín pro pneu, které se vyráběly v době, kdy zimních pneu nebylo. Pak se začalo vyrábět zimní obutí a pojem „letní“ se zavedl pro rozlišení druhu.

    Letní pneu je ale především tahák peněz z kapes zákazníků, kteří se na podkladě podobných článků, jako je ten od autora o nebezpečnosti zimáků v létě…, bojí na zimních v létě jezdit. Je to především o obchodu.
    Většina lidí v České republice najezdí cca 5 tisíc km ročně – proběh pneu zhruba 4-6 let. Poté se doporučuje a to činím i já – zimní pneu vyměnit – směs tvrdne a působí jako letní. Jenže po 6 letech dotyčný najede v zimě přibližně 2-3 tisíce km. Po době expirace zimních pneu mu pochopitelně zbývá zachovalý vzorek, ale pneu jako taková se už na provoz v zimě nehodí (má vlastnosti jako letní pneu).
    Proč tedy nejezdit celý rok – pro opatrné – zvolte si celoroční 🙂
    V článku se mluví a zvýšené spotřebě, to je ale nepatrné k ceně letních pneu, přezouvání, vyvažování atd..

    Je to ta samá demagogie, jako vlna za vlnou o „hliníkových“ discích. V Německu ale jezdí více jak polovina aut na ocelových s poklicemi. Jde přitom i o značky jako Mercedes, BMV či Audi.

    Doktor.

    Ano, používám, ale pouze když je dojíždím. A problém v tom nevidím. Možná na závodní dráze bych měl limity o trochu dříve.

    leone

    pokud jsou zimáky kvalitní, a nevadí, že ztratím \“3sec na kolo\“, tak úplně v pohodě,…myšleno pro pochopitelně normální přesun,…ale jinak dobrý pokus pro výrobce, to se musí uznat,

    Marty

    No já odjezdil na zimních v létě 6 sezon a vše Ok. Takže mohu jen potvrdit.
    Pokud naěkdo najede ročně cca 7-10 tis, tak letní gumy na měsíce květen až půlka září je trochu zbytečný luxus.
    Na zbytek roku totiž musíte mít zimní, at kvůli počasí nebo kvůli zákonu.

    PepaSFI

    hlavně je potřeba to často opakovat a protlačit dál, opakovaná lež se stává pravdou a lež opakovaná v televizi se stává zákonem. Otestovat něco na okruhu, v ideálních, laboratorních podmínkách a pak to dávat jako nevyvratitelnou pravdu je vážně super. Co takhle slepý test? Vzít pár aut, na ně obout různé gumy, letní, zimní, ojeté, staré, posadit do toho normální řidiče aniž by věděli co mají obuté a nechat je pár desítek kilometrů jezdit. Schválně jestli by poznali na čem jedou. Troufám si nepochybovat že by to vyšlo statisticky na hranici náhody. Nedávno dělali v jednom nejmenovaném časopise test. Srovnávali letní nové gumy, letní velice staré a zimní. Výsledek byl asi takový že i do titulku museli napsat že \“stáří je poznat, ale jen někdy\“. Naprostá většina řidičů nikdy nepojede zatáčku na hranici možností. A ti co ano, stejně nepoznají že jdou na doraz a skončí ohnutí kolem stromu. Naprostá většina nedokáže bez tréningu zabrzdit na hranici možností. A oblíbené klišé o hlučnosti a nehospodárnosti zimních gum? Stačí si najít nějaké testy. Už dávno to není pravda. A kdo jezdí po rozbitých silnicích mívá zkušenost přesně opačnou. Měkká zimní guma mnohem lépe tlumí nerovnosti a nepřenáší hluk do vozidla.

    josef K.

    Už jsem to psal mnohokrát. Letní pneumatika je i v zimně ve všech případech lepší než zimní. Pouze v jednom případě je zimní pneumatika lepší a to na sněhu. Takže když pojedeš v zimně na letních za sucha a dupneš na brzdu, tak se ti maník za tebou na zimních nejspíš podívá do kufru. Jeho brzdná dráha na zimních bude totiž delší.
    Toto platilo při testování i před třiceti lety a kupodivu to platí i dnes.

    XXX

    A vlivem tepla, jezdili jste někdy na okruhu a je zkoušeli rvát aby schválně bouchly? A povedlo se? Ne, že jo. I když z nich lezou dráty a jsou na totál srač… tak nic. Tak tu nevykládejte pohádky.

    Tomek

    Tak už mám 2 sady, koupil jsem nové auto, na kterém je obě využiji 🙂

    Leoš

    Dobrý den, mám takový dotaz, když chci sjíždět zimní pneu v letním období, tak jak je to s povolenou hloubkou dezénu v letním období a zimních pneu? Jako že dyž jezdím v létě na zimáčích tak hloubka dezénu je povolena do 1,6mm ? Nebo to platí steně tak, jako že je to zimní pneu, jedno kdy užívána, ale je povolena hloubka dezénu u ní do 4mm ? Děkuji

    _

    od půlky září na zimních ? Kde to žijete ? V září bývá větší teplo než v červenci ?

    i

    Až budu jezdit jako střelená svině kočárem se 150 kW, tak to budu řešit. Na plížení s pár utahanýni koňmi okolo komína to nemá smysl. Takže v klidu v létě dojíždím zimáky, které mi kdo daruje. Ostatně, stejně by je vyhodil, že 😀

    PepaSFI

    někde jsem zaslechl že některé pochybné instituce jako pojišťovny zkoušely hrát na lidi boudu že když měli při nehodě v létě zimní gumy sjeté pod 4mm, tak že to je jako nevyhovující a to máme spoluvina a neplatíme. Ale je to samozřejmě blbost. Já mám na zimních gumách dvoje hloubkové značky, takzvané TWI. Pro zimní provoz 4mm a pro letní 1.6mm, takže výrobce očividně gumy navrhl i pro letní provoz. Navíc na ten můj vozík dává výrobce gumy M+S rovnou ve fabrice jako náhradu terénních.

    Rejpal

    Správně by mělo být, že v zimě při teplotách nad 0°C budou běžné zimní penumatiky zakázané (jsou vážně nebezpečné). Stejně tak by mělo být zakázáno jezdit na letních pneumatikách na horách v místech, kde se v květnu vyskytuje sníh. Správně by se mělo přezouvat kdykoli, kdy vyjedete do prudkého deště nebo na šotolinu.

    Dělají to tak závodníci, proč by to nemohli dělat i normální řidiči. Výrobci přeci uvádějí, k čemu je která pneumatika dobrá a testy ukazují, které pneumatiky jsou dobré pro jízdu rovně a které pro zatáčení ;-). Dokonce výrobci doporučují i své celoroční pneumatiky, které většinou v některém parametru předčí každou z letních i zimních pneumatik, ale celkově jsou vhodné pro neextrémní jízdu s často se měnícími podmínkami.
    Výrobci je sice doporučují, v testech většinou předčí jak průměrné zimní, tak i průměrné letní, ale pneuservisy je vážně nevidí rády.

    Rejpal

    Výrobcům je to jedno, ti pro lidi s malým nájezdem vyrábějí celoroční pneu (které jsou patřičně dražší) a v případě lidí s větším nájezdem dochází k tomu, že spotřebují stejný počet sad při přezouvání i u nepřezouvání.
    Jediný, kdo z povinného či povinně volitelného přezouvání má zisk je pneuservis.

    JohanR

    o PR pro výrobce pneumatik.Jak dlouho bude trvat, než do zákona prosadí, že při dešti budeme muset mít pneu do deště a při slunečným počasí na sluníčko.

    Petr

    Nekolik let davam na jare nove letni pneu na predek a zadni nechavam dojizdet zimni(ktere jsem puzival dve zimy)Vzorek zimnich je jeste nad 4mm,ale na dalsi zimu je jiz nenechavam.Pred zimou koupim nove dve zimni a pridam 2 jete jednu zimu a jsem obut na zimu.V lete nezaznamenavam vyraznejsi zmeny jizdnich vlastnosti se zadni napravou obutou zimaky.Jsou to vyhradne micheliny.Celorocne jsem na nadprumernem vzorku a protoze jezdim pomerene svizne a denne, urcite bych vetsi problem zaznamenal..

    Honza

    Chce to jezdit s rozumem, každý co zde píše může mít pravdu. Pro zimní pneu celoročně. můj zeť na pneu Michelin zimních na Seat Inka najezdil 80 tis km a to byl několikrát u moře. Já v zimě s FabiíII jezdím na zimních Pireli 165/70R 14 z Fabie I. Letní jsou tam Bridgestone Turanza 195/55R15- tedy v obou případech kvalitní, dobré značky. Se zimními jezdím stejné úseky vždy s úsporou benzinu několik desetin. Jízda je měkčí, tišší, několik měsíců jsem jezdil stejniu trasu 9 km na okraji olomouce, tedy 50 i 90 km/hod. Rekord se zimními 4,6 l/100 km tam i zpět a to se auto ani pořádně nezahřálo. S letními vždy více.
    Proti – jezdím 50 let a stakla se mi první nehoda z mé viny. Duben, teplota přes 20°C, mírně s kopce. Auto přede mnou na oranžovou chvíli jelo stejně, zkrátil jsem mezeru mezi námi a auto přede mnou najednou stálo (dodatečně mě došlo, že jsem neviděl brzdová světla). I když jsem se pokusil při prudkém brzdění vyhnout lehce jsem do něho narazil, dodnes se za to stydím. Tedy s ABS, díky měkčí směsi vždy guma vzorku trochu uhne než se znovu odbrzdí a zabrzdí. Jsem si jist, že za stejných okolností bych to s letními ubrzdil i s ABS, nebo i se zimními bez ABS, ale s obroušenou ploškou na pneu. Takže opatrně, myslet a předpokládat, že ten nebo ti ostatní udělají něco co nečekáte.

    ST

    Takže lidi hlavně kupujte pneumatiky…. a teď vážně, tyto rady jsou všeobecné dobré, ale pro toho, kdo jezdí pár km do práce či pro rohlíky jsou na nic. Takovému člověku klidně stačí jedna sada pneumatik na celý rok. Pokud někdo jezdí klidně, tak není důvod, proč by nemohl jezdit v létě na zimních pneumatikách. Něco jiného je člověk, který jezdí ve velkých rychlostech velké porce km. Tam pravidelné přezouvání a bezvadný stav nejen pneu je základní podmínkou bezpečnosti.

    konečný petr

    Na zimní pneu v létě mám asi takový názor.Já jezdím jen na zimních celý rok a to z několika důvodů.Za prvé najezdím za rok asi 4000 km osobním autem ale jsem řidič z povolání takže toho najezdím daleko víc.Když si spočítám všechna pro a proti tak mi jednoznačně vyšlo že budu jezdit celý rok na zimních.Protože spočítejte si kolik bych zaplatil každý rok za přezouvání což dělá 600-1000 kč za přezutí x2 za rok.Za další při mém nájezdu km. bych ty zimní měl tak min.10let a dále každý trochu rozumný řidič to má vruce a ví co si může dovolit a ten kdo ne ten by to auto mohl mít i na pásech a stejně by to nepomohlo.Jezdím od 20ti let a je mi54 a celou dobu jezdím z povolání takže mám něco najeto nemůžu říct že bych byl takový odborník že bych řekl tak tato pneu je špatná ta měla zastavit o 10m dřív.Prostě si myslím že řidič by se měl přispůsobit pneu a né pneu řidiči.No a ještě nakonec mám docela silné auto ford mondeo 6ti válec 125kw a nejezdím zrovna pomalu a můžu říct že jsem neměl kvůli zimním pneu v létě žádné problémy.
    konečný petr

    konečný petr

    Na zimní pneu v létě mám asi takový názor.Já jezdím jen na zimních celý rok a to z několika důvodů.Za prvé najezdím za rok asi 4000 km osobním autem ale jsem řidič z povolání takže toho najezdím daleko víc.Když si spočítám všechna pro a proti tak mi jednoznačně vyšlo že budu jezdit celý rok na zimních.Protože spočítejte si kolik bych zaplatil každý rok za přezouvání což dělá 600-1000 kč za přezutí x2 za rok.Za další při mém nájezdu km. bych ty zimní měl tak min.10let a dále každý trochu rozumný řidič to má vruce a ví co si může dovolit a ten kdo ne ten by to auto mohl mít i na pásech a stejně by to nepomohlo.Jezdím od 20ti let a je mi54 a celou dobu jezdím z povolání takže mám něco najeto nemůžu říct že bych byl takový odborník že bych řekl tak tato pneu je špatná ta měla zastavit o 10m dřív.Prostě si myslím že řidič by se měl přispůsobit pneu a né pneu řidiči.No a ještě nakonec mám docela silné auto ford mondeo 6ti válec 125kw a nejezdím zrovna pomalu a můžu říct že jsem neměl kvůli zimním pneu v létě žádné problémy.
    konečný petr

    Pavel

    Zil jsem dost let v USA.Tam povinost menit pneu na zimni a letni pneu nebyl.Dost ridicu pouziva allseason [celorocni] pneu..
    Muzu na nich jezdit tady v CR,cely rok? Diky Pavel

    Lukáš

    …co asi? Vyhodit.

    Bob

    Nechci být proti študovaným lidem ale mě příjde že zimní pneumatiky sou i v létě lepší. Dělám na pneuservise a hodně se pohybuji mezi auty. Nechápu řeči že měkké pneu sou v létě špatné, proč se na závodnich autech na okruhy a dovrchu používají pneumatiky s měkkou směsí? Přotože líp drží a dokonce i závodím takže moc dobře vím že to není nebespené. Jediné co je natom nebespečné je že pokud sou s malou hloubkou dezénu tak za deště kloužou a to dělají i letní!!!

    jaryn

    ….. no a není to náhodou tak, že výrobce potřebuje prodat více gum :)) ….. já věřím tomu, že měkčí směs je lepší …. lépe drží ….. logicky…… jediné co tak rychleji odchází a při brzdění smykem Vám ji to kus sežere a udělá plošku ….. vsadím se o co chcete že Formule 1 používá na sucho 25C daleko měkčí směs než jsou klasické zimáky na OA …. dle mého je to jen otázka času než se to proflákne ….. komu tady chcete věřit? výrobcům gum? nebo ADACU :))) ? nebo testům, které zaplatil výrobce gum? Nikde se nedočtete konkrétní hodnoty brzdné dráhy a použitých konkrétních pneu (proč asi), vše je v obecné rovině, aby to nikdo nemohl zpochybnit. Zimní lépe drží, ale má menší plochu cm2 styku s vozovkou proto je brzdná dráha delší, o chlup. Jedna velká LOBBY. To si já myslím 🙂

    jaryn

    výrobce potřebuje prodat více gum :)) ….. já věřím tomu, že měkčí směs je lepší …. lépe drží ….. logicky…… jediné co tak rychleji odchází a při brzdění smykem Vám ji to kus sežere a udělá plošku ….. vsadím se o co chcete že Formule 1 používá na sucho 25C daleko měkčí směs než jsou klasické zimáky na OA …. dle mého je to jen otázka času než se to proflákne ….. komu tady chcete věřit? výrobcům gum? nebo ADACU :))) ? nebo testům, které zaplatil výrobce gum? Nikde se nedočtete konkrétní hodnoty brzdné dráhy a použitých konkrétních pneu (proč asi), vše je v obecné rovině, aby to nikdo nemohl zpochybnit. Zimní lépe drží, ale má menší plochu cm2 styku s vozovkou proto je brzdná dráha delší, o chlup. Jedna velká LOBBY. To si já myslím 🙂

    intensor

    Dobry den, nekolik let jezdim na zimnich pneu. Jednich pneu. 3 roky je mam nazuty a maji 3mm jeste po 40 tisicich. Barumka umi. Ale to asi vsechny znacky z hornich mist zebricku.
    Ja zjistil, ze ani tak o to jak to brzdi vlivem gumy nejde. Je to jen nekolik malo procent. Se starsim vozem co byl delanej u kamarada na ponku jsem najel 20 tisic na tech stejnych gumach pred 5 lety. Jedna se o celek – rize, geometie…atd. verte, ze ty zimaky lepi opravdu dobre a na dalnici za husteho deste ve 30 jsem o razem nejrychlejsi. Odvod vody maji dokonalej diky konstrukci na zimni brecku. Ale nebudou tolik prilehat za sucha jako letni bez zimniho vzorku. Ale to mi opravdu nevadi. Musel bych jezdit na okreskach 200 abych to poznal. Jak jsem psal na zacatku. Pokud poznate rozdil….dejte si do kupy nejdriv auto. Me gumy zacinaj letost treti leto.
    Doporuciju zimaky na leto prefouknout. ne na 5…ale z 2,2 na 2,5 a bude mile prekvapeni jak se anuluju vsechny neduhy.

    Marek

    Já osobně jezdím celoročně na zimních pneu.Spotřeba vozidla je zanedbatelná.
    Když si spočíčáte náklady na nové letní pneu tak rozhodně ušetříte.
    Pneu určitě v letních měsících dostane zabrat ale proč né když po 3 letech zase koupím nové
    Před několika lety jsem četl diskuzi,že zimní pneu při jízdě v létě se opotřebuje rychleji ale má lepší přilnavost k vozovce a je to pravda.Máte závodák co trošku žere gumu,když je 30°C.
    Zase kolikrát je u nás 30°C.Když je v létě mokro tak vidím další + auto pořád sedí jak přibité.Při dešti a mokru budete koukat,výsledek je ten že přizpusobíte vždy vozidlo k dané situaci 🙂
    Je to jen na každém jakou variantu zvolí,jen to nechce kupovat ty nejlevnější zimní pneu.

    Proto plně souhlasím Autor: Bob

    Milan

    Zdravím všechny diskutéry, nyní jeden příklad s praxe,respektive dva. V Itálii je již zakázane používat zimní pneu v létě,takže pozor při jízdě na dovolenou by se mohlo käpánek prodražit a další příklad .Kamarad tímto stylem dojížděl zimní pneu v létě, chytry česky policajt ho zastavil a dostal pokutu za to, že nemá na zimní pneu co používa v létě předepsany vzorek 4 mm. Je to pry zimní,na ní je předepsáno 4 mm a je jedno že je srpen. A včíl babo rad. Jinak já teda zimáky po třetí zimně už taky na léto nepřezouvám. Ale je pravda,že letos dostaly v Chorvatsku řádně na zadek. tak dumejte, přeji hodně štastnych km na letním i zimním vzorku

    Pilot

    Jak je to se zimníma pneu v létě a s letnima v zimě z hlediska konstruce a složení pneu.
    Zimní i letní pneu se vyrábí ze SBR1500 kaučuku pro os. auta. Tyto směsi obsahují cca 27 dalších přísad, které určují finální vlastnosti směsi. Do zimních se dává trošku více sazí a hlavně olej, který směs změkčuje, Protože bez oleje dojde při cca 7°C k výraznějšímu ztužení směsi. Tedy u takovéto pneu s olejem dojde při smyku (intenzivnímu bržedění) na vodě a asfaltu k vývinu tepla, ktará taví směs a olej funguje nako mazivo. Teda nezávisle na dezénu dojde k prodloužení brzdné dráhy vlivem enormního snížení tření. Venkovní teplota prakticky nehraje roli.Podotýkám, že se jedná o chování při smyku . V případě použití ABS takto změkčené pneu si zachovává pružnost i při nízké teplotě a dochází k posunutí tzv. bodu odtrhu a pneu je schopné přenést více brzdné síly. U vyšších teplot je tento bod odtrhu posunut také, ale opačným směrem, než je potřeba, takže u vyšších teplot pneu přenese méně brzdné síly.
    V případě neměkčených směsí je to naopak, v létě drží víc, v zimě drží výrazně méně.
    Do teď jsme uvažovali chování pneu jen s asfaltem.
    Pokud se k teplotě přidají jiné vlivy, jako sníh, břečka, voda atd. začíná svou roli hrát i dezén.
    Je tedy težko říci, jakou pneu použít v zimě v alpách, na jižní moravě, nebo v Itálii. Jedna pneu se teda bude chovat na těchto místech odlišně

    XXX

    Jak vám záleží na bezpečnosti řidičů a dodržování zákona jakmile se jedná o něco komerčně podporovanýho. Přitom je totální hovadina, že by byly nebezpečné zímní pneu celoročně, ale samozřejmě řidič musí vědět co dělá. A na druhou stranu jak vám vadí dodržování rychlostí, tam už vás nezajímá, o kolik procent je delší brzdná vzdálenost, jestli jedete 90 nebo 120, to nejsou nějaká směšná procenta, ale takřka násobky, to samý platí pro průjezd zatáčkou, pro výsledek při nehodě, pro zkrácení reakčních časů atd atd. Celkem by mě fakt zajímala vaše skutečná motivace k těmto výrokům, jako když jste prohlašovali, že technické by měly být daleko častější. Začínám mít pocit, že váš zájem o blaho řidičů není zcela nezištný ba naopak, jen holt z toho doržování předpisů co řeší policie vám nic nekápne, tak do toho šlapete, to je vám najednou trnem v oku. Tak co, bude mít někdo z vás hrdinů odvahu přiznat barvu???

    k.ik

    ani když jezdím celý rok a najedu 4 500 km?

    Roman1

    Já jsem na svém předchozím autě 1 sezónu dojížděl zimní pláště v létě a můj poznatek byl takový, že za sucha téměř v každé zatáčce pískaly i při rychlostech, které jsem s letňáky předtím projížděl úplně na pohodu. A za deště to bylo obdobné, např. výjezdy z kruhových objezdů byly na zimácích jak na saních. Takže za mě zimáky v létě už nikdy.

    Lukáš

    Já chci svoje zimáky poprvé dojezdit přes léto. Po 6 letech zimního provozu mají 4 mm (ty Micheliny mají obrovskou výdrž), ale jsou tvrdé jako kámen, takže když vlivem vyšších teplot změknou, budu jen rád. Že se budou víc sjíždět mi vůbec nevadí, vždyť je chci dojezdit a na podzim vyhodit. Jemné drážky díky polovičnímu vzorku na pneu v létě už prakticky nebudou, takže odpadá jejich negativní vliv na brzdnou dráhu.

    Rejpal

    Takže je dobré se řídit základní radou: V zimě, když jsou teploty hodně pod bodem mrazu a když se teploty pohybují těsně kolem nuly (tedy vzniká ledovka), je třeba obout zimní pneumatiky. V létě, když je teplota vzduchu neustále nad 25`C, je sucho a nepadá listí, je třeba obout letní pneumatiky. Na jaře, na podzim a ve dnech, kdy je teplo a prší, nebo je sucho a teplota mírně pod nulou, je třeba obout celoroční pneumatiky. Tři sady by měly být základ a kdo nepřezouvá, tak hazarduje.

    Dobrý řidič, který ví, že v krizových situacích na té pneumatice hodně záleží, by měl při jízdě zatáčkami používat gumy co dobře drží v zatáčkách, při jízdě po dálnici gumy s nízkým odporem a krátkou brzdnou dráhou, po sněhu ty, co jsou dobré na sníh a při hrozící ledovce ty, které dobře brzdí na ledu. A kdo si někdy prostudoval testy, tak ví, že neexistuje univerzální pneumatika, která by byla nejlepší ve všem, takže přezouvat po každém úseku.

    Rejpal

    Podle testů je brzdná dráha nejlepších zimních o 5 m kratší než dobrých celoročních a jejich dráha je o 15 m kratší než u podprůměrných zimních. Podle jiných testů je brzdná dráha nejlepších letních o 5 m kratší než u průměrných letních, o 4 metry kratší než u nejlepších celoročních a o 13 metrů kratších než u podprůměrných letních. Podle dalších testů se stejnými pneumatikami je brzdná dráha z rychlosti 40 km/h před přechodem o 15 m kratší než z rychlosti 55 km/h.

    Co si z toho vybrat?

    Martin Pištora

    Povšimněte si, že píše, že najede 5 000 km za rok. Pak vaše úvahy o nejekonomičtější variantě přestávají fungovat. Při takovém provozu se jedna sada pneumatik neopotřebí ani za 10 let, ale už po 5 letech je potřebná výměna kvůli stáří. Pokud byste si pořídil dvě sady, máte každou opotřebenou z 1/4 a musíte vyhazovat. Na takový typ provozu mají smysl celoroční pneumatiky, které se stále prodávají. A jsou vozidla, která najedou ještě míň.

    driver111

    Já dojížděl předloni goodyeary Ultra grip 8 a nebyl žádný problém a to jezdím svižně. Spotřebu, že by se zvedla, jsem nezaznamenal, ale zase zimní jsou 15ky a letní 16ky, takže tím se to srovná. V zatáčkách to drželo v pohodě a brzdit to taky brzdilo normálně, takže tady ty kecy čím nás zásobují si můžou strčit.Gumy měli 5 let a bylo tam asi 3, mm vzorku tak jsem je dojel do zimy a pak dal zimní. Takže se nebát, přece kua nebudu gumu se 3-4 mm vyhazovat, všude se mluví o ekologii a tady to naráz nevadí, když se vyhodí něco, co může fungovat a posloužit ještě nějakou dobu.

    eNeN

    To byl opravdu chytrej policajt a hloupej známej. 4 mm jsou předepsány pro zimní pneumatiku _pouze_ v případě, že dle zákona je nutné tu zimní gumu použít (tzn. je-li na vozovce blablabla nebo je tam příslušná značka). Jinak platí minimální vzorek 1.6 mm bez ohledu na druh pneu. Viz http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361#p40a

    zdemi

    Tak nevím, mám po první zimě zimní Micheliny na své staré Hondě CRV 4×4. Jezdím do práce a na Slovensko přes Ostravici na Turzovku a dál. Je to právě úsek, kde jsem se dočetla, s povinnou zimní výbavou po celý rok.A teď babo raď, mám je přezout na letní, nebo jezdit na zimních i v létě, ale počítat s tím,že nedobrzdím? Nejezdím jako závodník.Co byste mi poradili?Nebo jezdit na nynějších zimních ještě příští zimu a léto a na další zimu koupit nové?

    Mirra

    Komentáře tady jsou již starší, ale letos v březnu byl v TV podobný titulek z novin „Zimní pneumatiky po celý rok“ s tím, že se chystá nějaká zákonná změna. Ví o tom někdo něco?

    Petr

    Pokud zimní pneu ztrácí vlastnosti při vyšších teplotách tak byly letošní zimní sezónu prakticky nebezpečné protože většinu zimy byly na šest stupňů celsia. Rozmyslete si co píšete!

    Dea

    Modelová situace: v druhém autě rodiny najede manželka cca 3tis (2k zima/1k léto) km za rok, jezdí 95% ve městě, město je zcela rovinaté, povětšinou postává v kolonách a na parkovištích obchoďáků, lékařů atp… řidička je to více než opatrná, taková co jí ostatní řidiči spílají šneků :)) má i v tomto případě smysl letní/zimní guma?

    dobrý pocit ze zimních gum v létě samozřejmě nemám, ale v tomto případě mi připadá, že to je fakt blbost přezout na 1tis letních km na letní gumy…

    KarelDriver

    Dobrý den, děkuji za článek. Podle mě je určitě správný. Přece jen zimní pneumatiky patří na zimu a letní zase na léto. Nebudu tady opakovat důvody, proč by to tak mělo být, protože věřím, že je každý dobře zná. Já jdu letos do těchto zimních pneumatik. Myslím totiž, že je to TOP ve své třídě. http://www.continentalts860.cz/

    Libor

    Zdravím, za článek děkuji a musím říct, že jsem také zastáncem zimních pneumatik na zimu a letních na léto. Možná tak dojezdit zimní na jaře a pak je vyřadit a další zimu mít nové, ale jinak si to moc nedovedu představit. Pneumatiky mají svoje opodstatnění. Zajímalo by mě, jaké byste vybrali z těchto: http://www.pneu-kvalitne.cz/pneumatiky/zimni-pneu/205/55/R16? Děkuji za rady.

    Michal

    Podívejte se kolik aut jezdí na zimních gumách v Itálii, Chorvatsku – v létě u moře.
    a proč třeba ve Švýcarsku v Alpách nejsou zimní gumy povinné?

    Hlavně že u nás máme v létě taková horka a v zimě tolik sněhu 🙂

    a co v dobách kdy se nesolilo ani neprotahovalo a zimní pneu ani nebyly…
    Přednostně pouze na vozy VB a sanity a to jen jeden pár…

    Eliška

    Zdravím, myslím, že se vyplatí do pneumatik investovat, a to do zimních i letních. Podle mě je rozdíl po přezutí dost znát, v ovládání auta a tak. Gumy kupuju tady https://www.pneuok.cz/, vždycky mi vydrží několik sezón. Doporučuji

    Jiří

    Protektory používám od roku 1997 a od roku 2000 jezdím pouze na zimních kolech-protektorech celoročně a už používám protektory pouze od výrobce Vraník a jsem maximálně spokojen. Vůbec neřeším nějaké přezouvání na zimní a letní a cena za protektory na celé auto mě vychází na částku do 2.800,-Kč na dobírku a jezdím na nich 3 až 4 roky a po dvou letech prohazuji přední za zadní. Protektory si na AL ráfky osazuji vždy sám ručně pomocí montpák a zalepuji defekty také sám, v pneuservisu jsem byl naposledy v roce 2000. Vyvážení kol vůbec neřeším, jezdím se svým vozem rozumě, nejsem žádný závodník a spěchám vždy pomalu. Pro případné rýpaly že mám asi Trabanta anebo embéčko sděluji, že mám VW Passat R34.
    Podle mého názoru dohady kolem přezouvání jsou zbytečné, ať si každý na své auto dá co chce pokud to neodporuje zákonu a jízda na zimních celoročně je z hlediska zákona zcela legální, je to přeci jeho věc a vyvracet někomu názor je nesmysl. V létě při policejní kontrole se mi už nejeden policista mezi řečí svěřil, že také jezdí na zimních celoročně.
    Přeji hezký den a jízdu bez nehod.

    Robin Hudec

    No nevím, řekl bych že zimní pneumatiky se rychle zničí a ekonomické to moc není, jezdit na nich celý rok. Nejsou na to stavěné. Já to vyřešil tak, že jsem si koupil pneu nářadí: http://www.maister.cz/Pneu-naradi/Naradi/ přímo do garáže a přehazuji kola sám (i širší rodině, byl zájem) těch pár tisícovek se mi vrátilo hned…a pohoda.

    Hana

    Dobrý den, také si myslím, že by se pneumatiky měly přezouvat. Doporučuji pneumatiky od https://www.pneuok.cz.

    Dobromil

    Zdravím. Přemýšlím o tom jak může vzniknout taková diskuze. Proč by se vlastně vyráběli zimní a letní pneumatiky, kdyby to nebylo potřeba? Ano občas mě také vadí, že člověk musí koupit dvoje různé pneumatiky a následně ty jedny skladovat třeba na půdě. Je však pravdou, že kvalitní zimní pneumatiky dokážou zabránit třeba i katastrofě. Ano smeknout se na ledě může opravdu každý, ale u aut by jsme se měli snažit co nejvíce eliminovat to, aby se to stalo. Osobně nakupuji pneumatiky ať letní či zimní zde http://www.axa-pneu.cz/ a jsem s pneumatikami spokojen.

    Robo

    Jazdim denne do prace 45km uz 13 rokov tu istu trasu mam aj letne aj zimne ale rozhodne najlepsie v lete boli ojazdene zimne s dezenom cca 3mm, bol som na nich aj v chorvatsku a vobec sa nezahrievali ani neodlepovali. V spotrebe som nepozoroval rozdiel. Urcite to neplati pre vsetky znacky ale pri tych mojich to platilo.

    hanakl

    Dobrý den, na pneumatikách se rozhodně šetřit nesmí. Pokud ale chcete pneumatiky kvalitní a za skvělou cenu, mrkněte na https://www.pneuok.cz.

    Lenka

    Dobrý den, já pneumatiky přezouvám. A kupuji je na stránce https://www.pneuok.cz. Rozhodně mohu doporučit.

    autopilot

    dojezdit v létě

    Kulhánek

    Na zimních pneumatikách jistě není radno jezdit agresivně, ale při rozvážné jízdě žádný problém nemám. Pokud jde o ekonomickou stránku věci, tak ta je pro svátečnější řidiče s roční kilometráží okolo 5 tis. km naprosto jednoznačná ve prospěch celoročního používání „zimáků“. Respektujme doporučení měnit zimní pneumatiky cca po pěti letech bez ohledu na kilometráž, protože ztrácejí pružnost a stávají se málo účinnými. Pak už stačí vzít kalkulačku a počítat – bez ceny montáže je úspora zhruba třetinová, včetně montáže poloviční, a to za předpokladu že s uvedenou kilometráží vydrží kvalitní letní pneumatiky 10 let a zimní pouze 5 let z výše uvedených důvodů. To nemůže malý rozdíl ve spotřebě vykompenzovat – ročně představuje tak cenu jedné výměny pneumatik v pneuservisu, a ještě tu je úspora času.

    Hana

    Dobrý den, já i moji blízcí kupujeme poslední dobou pneumatiky pokaždé na stránce https://www.pneuok.cz a jsem naprosto spokojená.

    pelli

    Najdi si užitečnou práci – kecá ti to zbytečně.

    Chuan Perverez

    Pamatuji dobu, kdy jsem měl na autě celoročně OR 34 a nepamatuji na sebemenší problém. Dnes jsou auta jiná, ale pokud není řidič hloupý odjezdí těch pár kilometrů na čemkoliv. Něco jiného je, pokud auto používám denně, ale ani sebelepší Michelinka nenahradí předvídání a opatrnou jízdu. Když vidím mladé šílence v silných autech, tam nepomůže ani svěcená – naposledy ten sparťánský kopáč namotaný kolem trnky.

    Halba

    Škola na pneumatiky?Neznám!

    saveres

    Rozdíl ve spotřebě je neměřitelný, to je jen lživý argument. Přilnavost pneumatiky je dána její tvrdostí, složení směsi nemá prakticky žádný vliv nad teplotou skelného přechodu (Tg) která je i u letních pneumatik někde kolem -75 stupňů Celsia. Tak že celé kouzlo lepšího chování zimních pneumatik na sněhu je dáno vzorkem. Každý, kdo se zabývá fyzikou má jasno.
    Výrobci samozřejmě budou propagovat přezouvání, je to jejich nejvyšší zájem. Klidně lze jezdit v létě na zimních, není to žádné riziko. Kdo navštívil Kanadu ví, že všichni jezdí na zimních, nebo celoročních, protože léto je krátké.

    Tomáš

    Mám nového rapida, mám jak zimní pneu, tak letní. Bohužel tenhle rok jsem se ještě nedostal k přezutí na letní pneu. Moje zjištění? Spotřeba se zimními pneu v horku? Dnes jsem jel do práce po městě v mírném provozu (cca 18km) se spotřebou 4,3 cca. Na letních gumách to je naprosto totožné. Zimní pneu se v létě více opotřebují – to je čistý fakt, už jenom kvůli tomu, že má díky větším drážkám menší dotykovou plochu + jsou měkčí. Brzdná dráha je i díky tomu na suchu o něco delší, ale nějak fatální to není. Přilnavost v zatáčkách mi přijde cca stejná a ve výsledku nejsem automobilový závodník abych projížděl zatáčky na limitní hranici smyku. Výsledek: Pokud jste řidič, který se dostává často do situací kde potřebuje využít každý centimetr brzdné dráhy a dostáváte se do rizikových situací, tak si nepořizujte letní pneu, ale raději nejezděte vůbec. Denně totiž potkávám vyloženě takové individua na silnici, že to není možné. Rychlá jízda mi u řidičů nevadí, jsem mnohem radši když v městě jedou řidiči 60-70 km/h a jednou plynule a v pohodě, než řidiči co jedou 45-50 km/h a akorát překáží. Nejlepší když se takoví sejdou dva a zároveň využívají oba pruhy, tady se ani o předjíždění nedá mluvit. Někteří nevědí, že když zrovna nepředjíždí, tak mají využívat pravého pruhu…já vím oni za 5km budou odbočovat a už se raději zařazují předem protože by je tam pak nikdo nepustil. 2 dny zpátky jsem se pěkně nasmál na křižovatce, kterou řídil policista, protože opravovali semafory. Během těch pár minut jsem se tak smál co jsou lidi schopni udělat a že vůbec nechápou co ten policista ukazuje. Policisty mi bylo docela líto. Během jedné chvíle se dělo: 1. Někteří si najížděli do křižovatky až tak, že se stavěli na koleje a blokovali tramvaje 2. Někteří nenajížděli do křižovatky vůbec, ani když jim policista (už nasraně) ukazoval pojď ke mě!! 3. Někteří (cca 7 aut) projelo křižovatku, i když jim policista ukazoval stát 4. Další ani nepoznali, že jim policista ukazuje, že už mají jet (nakonec to pochopili díky troubení ostatních vozidel – ještě že ten klakson existuje) 5. někteří se ani na policistu nedívali a projeli si křižovatku nezávisle na něm. Paradox je, že se tohle stalo v jednu danou chvíli. Takže bych chtěl v závěru říct: gumy mějte jaké chcete, přizpůsobte své jízdní schopnosti k vlastnostem Vašich pneumatik a vozu a hlavně se naučte jezdit plynule, nepřekážet, nebýt agresivní, nebrzdit provoz, nebrzdit do každé zatáčky(což je vlastně plynulost že), zase to o moc nepřehánět s rychlostí, využívat pravého pruhu a dodržovat bezpečnou vzdálenost.. Díky

    Tomáš

    A proto se vyrábí i letní a zimní směs do ostřikovačů že? Aby stěrače měli v létě lepší přilnavost a uživatelé jako vy méně peněz v peněžence.

    Martin

    Když už redaktor opráší článek z roku 2012 tak proč nechává diskuzi v historii ?

    Jardyn

    Vážený kamion znáte asi jen z obrázku. Takže náklaďák který může plně naložený vážit 40t má samozřejmě o hodně větší brzdnou dráhu než osobák .U normálních kamionů brzdí 5 náprav s kotoučovými brzdami. Zimní pneu se na naklaďáky nedávají jezdí na celoročních mimo severských státu a možná Ruska .Důvod je prostý pokud vyjede kamion z Prahy kde je -7 a sněží tak za cca 3 dni je ve Španělsku kde je +18 takze jedna tocka zimáky jdou do šrotu .Jinak co se týče sjízdnosti zasněžených kopců pořad stejné dokud to jede tak se jede jak ale zastaví už se nerozjede důvod celý tenhle 40t kolos pohání 1 náprava a ta to prostě na sněhu nerozhejbe
    Můžete si to zkusit z osobakem zaprahnete za něj vozík naložte nejlíp 750 kg vyjedte do půlky zasněženého kopce zastavte a pak se rozjedte nejlíp s autem co ma náhon na předek a.budete si připadat jak řidič náklaďáku

    Hana

    Dobrý den, já i moji blízcí kupujeme poslední dobou pneumatiky pokaždé na stránce https://www.pneuok.cz a jsem naprosto spokojená.

    Hana

    Dobrý den, já i moji blízcí kupujeme poslední dobou pneumatiky pokaždé na stránce https://www.pneuok.cz a jsem naprosto spokojená.

    Hanýsek

    Dobrý den, chci si koupit celoroční pneumatiky na osobní auto, má to nějaké záludnosti? Myslím kontroly policie, jízdy do ciziny na hory, jízdní vlastnosti a jiné?
    Děkuji.
    H.

    Michmaalka

    No musím říci, že vzhledem k tomu, že jsme matka od dvou dětí, rozhodně bych si nedovolila riskovat kvůli pár korunám. Rozhodně jsme zastánce toho, že letní a zimní pneu mají svoje opodstatnění a je vhodné dodržovat jejich použití. Sama jsme byla již dříve přítomná tomu co dokáže udělat za paseku zimní pneu na mokré vozovce a nikomu to nepřeji zažít. Jakési univerzální pneu dle mého nejsou zrovna vhodné. Jako dobře pokud člověk jezdí i v zimě maximálně do krámu vzdáleného cca 2 km tak třeba dobře, ale rozhodně by neměl jezdit na delší cesty. Pneu se dá dnes koupit nejen v kamenném obchodě, ale i na internetu. Přezout si můžete nechat v servisu nebo třeba u kamaráda. Osobně jsme si pořídil vlastní vybavení k přezouvání pneu zde https://www.vawobchod.cz/ a nemůžu si vynachválit hlavně to, že si můžeme pneu přezout když chceme my.

    David

    Zajímavé je, že jiný názor zase říká, že zimní guma je stejně tak dobrá i na léto, jelikož má lepší přilnavost, jen se v létě více sjíždí. Pokud najedu autem ročně 20 000 km, pak samozřejmě budu přezouvat. Pokud ale najedu ročně třeba jen 6 000 km nebo i méně, pak budu jezdit celý rok na zimních. A nějaká desetinka litru na spotřebě… vždyť ušetřím ročně dvoje přezouvání – v servisu 2x 500 Kč a 3 hodiny času i s cestou. Znám spousty lidí, kteří mají třeba druhé auto do rodiny na krátké trasy s malým nájezdem a mají tam samozřejmě celý rok zimní gumy. Ona ta zima u nás trvá často i půl roku. Teploty kolem +5 st. už jsou začátkem září a ranní mrazíky jsou i 10. května. Samozřejmě, že odpoledne je pak teplota vyšší, ale v podstatě jen červen až srpen jsou letní parné měsíce.

    Hana

    Jsem absolutní odpůrce kupování ojetých a použitých pneumatil. Myslím, že se rozhodně ojeté pneumatiky nevyplatí ani na menší popojížďky. Podle me se takto kupují zající v pytli. Chápu že za pneumatiky nechcete dát moc peněz, ale tohle mi přijde jako blbost.. Já loni kupovala pneumatiky zde https://www.pneuok.cz jedná se o speciální obchod, kde ti nejen poradí, jaké pneumatiky budou pro tvoje auto nejlepší, ale zároveň jsou cenově dostupné a myslím si, že než kupovat ojeté pneu, které zachvíli vyhodíš, tak se vyplatí koupit si nové a kvalitní, které vydrží. Ale jak říkám, je to můj názor:)

    No, moje matka důchodkyně, stále aktivní řidička má jednu zajímavou zkušenost se zimními pneu v létě. Měla možnost se účastnit kurzu bezpečné jízdy pro důchodce v Sosnové. Upozorňuji, že tam bylo cca 40 účastníků a měla nejstarší vůz. Konkrétně šlo o Škodu Felicii 1,3 z roku 2000 bez ABS. Auto si kupovala jako nové. Servisováno doma na koleně za použití pokud možno originálních dílů. Na autě měla 5 let staré Michelin Alpin A3 s dobrými 5mm vzorku. Podotýkám, že na zimu už byly nepoužitelné a pro zlost.
    V Sosnové probíhalo několik zkušebních jízd ( krizové brždění na mokru s prudkým vyhýbacím manévrem, aquaplaning v zatáčce v různých rychlostech a další různé testy. Upozorňuji, že se ji ani při jednom z testů nepovedlo dostat Felicii do neřízeného smyku nebo nedobrzdit před překážkou. Nové moderní vozy velmi často končily ve smyku nebo zcela mimo dráhu. Felicie bez ABS měla povětšinou nejkratší brzdné dráhy. Sám instruktor kroutil hlavou a pěl veřejně pouze chválu matčiny na řidičské schopnosti a na technický stav vozu až do chvíle, když zjistil, že jezdí na zimákách. Prostě došlo ke zboření mýtu, které se mu nehodilo do krámu a jaksi to nekorespondovalo s tím , co hlásal o hodinu dříve v teoretické příprave.

    Franta

    Moc zajímavý článek. Já osobně na zimních pneumatikách v létě nikdy jezdit nezkoušel. Pravidelně si je nechávám měnit. Dokonce mám i svůj oblíbený penuservis. Praha jich sice nabízí docela dost, ale já nejraději jezdím k http://www.pneu-novak.cz/ 🙂

    Jakub

    Zdravím a co takhle celoroční: https://www.pneu-kvalitne.cz/pneumatiky/celorocni-pneu? Ještě jsem je nezkoušel, ale přemýšlím o tom.

    Honza Dostal

    Já většinou vybírám podle výsledků tady https://autotrip.cz/test-zimnich-pneumatik/

    Jan

    Jedna podstatná věc se tu nezmiňuje a ignoruje. Dejme stranou šetřílky, co najezdí 3000km za rok. Zde jsou všeny argumenty pro nepřezouvání jasné. Už z důvodu nesmyslného plýtvání. Podstatné je to, že v ČR a najdou se i jiné krajiny, je v někerých oblastech skoro pořád zima, chladno mokro a sníh skoro až 3/4 roku. Nebo může být. Např. nízké teploty, sníh a hlavně mokro 10-05 měsíc. To je 8 měsíců ročně. Problém pak nastává, když přezouváte pozdě a s letími se jezdí do hor. V článku a ve všech co najdete, které jsou až podivně šité jedním smerem, ignorujíc nározry reálných uživatelů, se řeší totální čistá teorie, která v praxi nenastává. Vždy se jedná o kombinaci nečeho dalšího. Tím může být právě jízda ve špatných podmínkách s letními pneu. Z tohoto důvodu, jsem došel k názoru, že bezpečnejší je mít raději zimní a případně řešit léto jako extrémní počasí, tak jak se to prezentuje. Je to totální omyl a převrácenost. Pokud tedy někdo chce jet v létě a najet ve španělsku v TOP horku 10tisíce KM, nechť je rozumný a obuje letní a neriskuje. V ČR nebo Rakousku, kde jsou hory? Nedává smysl.
    Dále v penuservisech, kde se necílí na prodej naopak uslyšíte jasný názor – praktiků – že zímní penu jsou OK i celoročně. Lajk žasne a neří a servisák řekne, vím to protože v tom dělám 25 let. A my si přečteme článek chytráka, co možná sám pneu ani nikdy neměnil. Samozřejmě pro ty, co jezdí normálně. Kdo je samozřejmě tululum a ví jen, jak se točí volatem, ať se na to vykašle a kupuje si raději vše nové každé dva roky.
    Další mýtus, který je nesprávný je opotřebení, hlučnost a spotřeba. Je to pravda, ale nemusí být. V článcích si vyberou jen jednu možnost a tečka. Viz zde názory mnoha řidičů, že zimní byly tišší, spotřeba rozdíl neznámý a opotřebení prostě normální. Nelepší jsou výrazy: výrazně vyšší opotřebení, dramatický vyšší. Z toho má člověk pocit, že zimní sjede za léto na dno. A přitom ne.

    Záverem. Ty hypotetické problémy s brzdnou dráhou, rychostí a hlučností možná nikdy nenastanou. Co ale nastane, že s letíma vjedete do špatného horského počasí, páč v dobe přezouvání pneu bylo všude v servisech plno. A tak to přesně bývá.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist