autoweb.cz > Zimní pneumatiky
Zimní pneumatiky
Mediální masáž ohledně zimních pneumatik je v některých ohledech dostatečná a tak snad každý ví, že přezouvat na zimní pneumatiky by se mělo, když průměrné denní teploty klesnou pod +7 °C. Okamžik přezouvání je však už docela blízko, tak si ve spolupráci s Alešem Langrem z Barum Continental vysvětlíme pár věcí, které o zimních pneumatikách zase až tak známé nejsou.
Jedním z rozšířených předsudků je, že zimní pneumatiky jsou hlučné a snižují komfort jízdy. Moderní zimní pneu jsou v zimním provozu komfortnější než letní a pokud koupíte pneu od renomovaného výrobce, bude komfort bezproblémový s minimalizovaným hlukem, protože moderní auta jsou dobře utlumena vůči vnější hlučnosti.
Málokdo také ví, že v našich zimních podmínkách už neplatí, že by zimní pneumatiky měly být užší než letní. Výrobci totiž rozlišují skandinávskou a kontinentální zimu. Ve Skandinávii jsou vozovky pokryty ledem a sněhem, takže je nutné použít měkčí směsi. Kontinentální zima znamená, že převažují suché a mokré vozovky, jen několikrát za zimu se setkáme se souvislou sněhovou pokrývkou.
S tím tak trochu souvisí i fakt, že výrobci zhruba od roku 2001 nabízejí u zimních pneumatik vyšší rychlostní indexy. Vychází to právě z požadavku na jízdu vysokou rychlostí po suchých , ale promrzlých dálnicích. Výjimkou nejsou ani široké nízkoprofilové pneumatiky se zimním vzorkem. Na ty byste ale měli být trochu opatrnější. V dálničním provozu na suchých a mokrých vozovkách to nehraje roli, ale pokud jezdíte do horských středisek se sněhovou pokrývkou a ledovými zmrazky, jsou nízkoprofilové pneumatiky náchylné na poškození. Jízdu pak musíte přizpůsobit tomuto povrchu.
Petr Horák