Zimní dovolená v zahraničí: Jaká platí silniční pravidla v oblíbených lyžařských destinacích?

Před cestou do zahraničích lyžařských středisek je důležité nejen zkontrolovat vůz po technické stránce, ale také seznámit se s předpisy, týkajícími se výbavy vozu. Požadavky na další vybavení vozu se různí, neboť co v jedné zemi doporučují, patří v druhé do povinné výbavy.
titulka-15-1100x618.jpg Zdroj: archiv redakce

Foto: Pinterest

Continental přináší několik tipů pro všechny řidiče, kteří během zimy vyrazí autem na cesty do zahraničí. Základ představuje kontrola technického stavu vozidla včetně baterie a hladiny provozních kapalin. Podmínkou bezpečné jízdy však vždy zůstává i volba správných pneumatik. V evropských zemích bohužel neplatí jednotná legislativa, upravující použití zimních plášťů, a bez správného obutí by vám mohla hrozit i vysoká pokuta.

V České republice musí motoristé přezout vůz na zimní pneumatiky se vzorkem minimálně 4 mm od 1. listopadu, za předpokladu, že je vozovka pokryta souvislou vrstvou sněhu, nebo se zimní podmínky předpokládají na plánované cestě. „Během zimních měsíců nebývají v České republice vozovky vždy pokryté sněhem či ledem. Lidé proto s výměnou pneumatik otálejí, což není dobré řešení. Na zimní pneumatiky doporučujeme přezouvat v době, kdy teploty dlouhodobě nepřekračují 7 °C. Zimní pneumatika má rozdílné složení a je konstruována na jízdu v nižších teplotách, kdy má lepší jízdní vlastnosti a kratší brzdnou dráhu než pneumatika letní,“ říká Aleš Langer z oddělení Zákaznického servisu Continental Barum s.r.o.

Zimní pneumatiky v oblíbených zahraničních destinacích

Nejčastěji navštěvovanou destinací českých motoristů pro zimní dovolenou zůstává Rakousko. Zde je zimní obutí vozu povinné od 1. listopadu do 15. dubna a stejně jako u nás záleží na venkovních podmínkách nebo dopravním značení.

Druhou nejpopulárnější lokalitou, kam Češi vyrážejí za zimními radovánkami, je Itálie. Zde se nařízení ohledně použití zimních pneumatik liší dle regionů. V oblasti Val d’Aosta, na švýcarsko-francouzských hranicích, jsou zimní pláště povinné od 15. října do 15. dubna. V ostatních regionech začíná sezona 1. listopadu. Zimní pláště musí mít vzorek minimálně 4 milimetry, což platí i mimo zimní období. Není tedy možné v létě „dojíždět“ zimní pneumatiky na 1,6 mm, jak si zvykli někteří čeští řidiči. Největší hloubku dezénu u zimních pneumatik potřebujete na Ukrajině: minimálně šest milimetrů. Stejnou hodnotu vzorku potřebujete i v Makedonii při jízdě ve voze s pohonem všech čtyř kol.

Pozor si dejte od letošního roku v Německu, kde platí nová pravidla značení pneumatik. Jejich použití je stejně jako u nás povinné, nestačí však pláště označené M+S (Mud+Snow). Pneumatiky musí být nově opatřeny tzv. Alpským symbolem – sněhové vločky v horském masivu. Tato povinnost platí u pneumatik vyrobených v roce 2018 a novějších. Stáří pneumatik si snadno ověříte dle čtyřmístného číselného kódu – tzv. DOT – na bočnici pláště.

Při kontrole pneumatik nezapomeňte také na tlak. V nedávném průzkumu společnosti Continental více než 63 % řidičů přiznalo, že tlak pneumatik nekontrolují vůbec nebo jen náhodně. Přitom správné nahuštění je velmi důležité, obzvlášť před dlouhou cestou. „Na nesprávně nahuštěných pneumatikách se vůz hůře ovládá a má delší brzdnou dráhu. Navíc se nesprávný tlak projevuje i na spotřebě, která se v důsledku vyššího valivého odporu výrazně zvedá,“ doplňuje Aleš Langer.

Zimní výbava vozu

Pneumatikami vše v zimním období teprve začíná a je dobré auto doplnit i o další výbavu. Mezi tu nejdůležitější patří sněhové řetězy. Podobně jako v České republice i v zahraničí platí jejich použití na označených úsecích za povinné a v horských oblastech v Rakousku, ve Švýcarsku, ve Francii nebo v Itálii se bez nich prakticky neobejdete. Pokud vjedete na vozovku bez sněhových řetězů v úseku, kde jsou povinné, vystavujete se riziku vysoké pokuty. Ta může hrozit i v případě použití tekutých sněhových řetězů, jež nejsou v některých zemích tolerovány. „Sněhové řetězy pořizujte dle rozměru pneumatik a typu pohonu, jelikož musí být nasazeny na kola hnací nápravy. Při volbě špatného rozměru řetězů se může stát, že nebudete mít dostatečný záběr a zapadnete. Uvolněný řetěz může také poškodit kolo nebo vůz,“ varuje Aleš Langer.

Naprostou nutnost představuje použití nemrznoucí směsi do ostřikovačů, která je navíc například v Německu v zimních měsících součástí povinné výbavy. Přibalte si i škrabku a koště, protože u nás i v některých okolních státech hrozí pokuta, pokud na cestu vyjedete se sněhovou „čepicí“ na svém voze. Hodí se vám i rozmrazovač na zamrzlé zámky a gumová těsnění. Zabalte si také dostatečný počet reflexních vest, protože například v Polsku a ve Francii platí jako povinnost pro každého na palubě dopravního prostředku

12.12.2018 12:00| autor: Autoweb.cz | zdroj: Continental

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist