ZF GenShock: tlumiče jako generátory elektřiny jsou realitou

Čím horší silnice, tím více elektrické energie nové tlumiče vyrobí. Vydělají si na sebe anebo jsou zde jen kvůli drahé úspoře pár gramů CO2?

Není tomu tak dávno, co se začalo zcela vážně spekulovat nad možností využít piezoelektrické krystaly integrované do běhounů pneumatik k výrobě elektrické energie pomocí deformace pláště, nicméně technologie výroby gum se k praktické realizaci zatím nedostala.

Přesto konstruktéři zabývající se rekuperací energie nezůstali jen u odpojitelných alternátorů či generátorů v hybridních pohonech a nově hlásí úspěch s adaptivními tlumiči schopnými zásobovat elektrickou energií sebe i zdroj napětí na palubě.

Jmenují se GenShock a jsou společným produktem německého nadnárodního koncernu ZF a americké společnosti Levant Power z Woburnu ve státě Massachusetts. Základem je klasický tlumič, který je však opatřený miniaturní jednotkou obsahující řídicí procesor a elektronicky ovládaný elektromotor napojený na zubové čerpadlo regulující průtok oleje tlumičem.

Princip snad není nutné dlouze vysvětlovat. Jízda vozu po nerovné silnici způsobuje pohyb pístu tlumiče i tlumicí kapaliny, jejíž tok není regulován pouze propustnými ventily, ale též nuceným roztočením čerpadla i elektromotoru, tedy přesněji řečeno generátoru, který je tímto schopen vyrábět elektrickou energii dodávanou palubním systémům.

Kolik energie jsou nové tlumiče schopné vyrobit, případně jaká (nebo jestli vůbec nějaká) část nákladů na jejich pořízení se tímto vykryje, ZF ani Levant Power nespecifikují, je však zřejmé, že stejně jako stop-start, rekuperace brzdní energie či podobné systémy, také tyto tlumiče neexistují díky skutečné poptávce zákazníků, ale především proto, že kvůli nim budou moci automobilky opět o pár gramů snížit papírové emise CO2 a platit Bruselu nižší pokuty. Potíž je akorát v tom, že pokud se tyto tlumiče „povinně“ prosadí – což je dnes docela možné – vývoj i produkt samotný nepochybně zaplatí klientela, ač by se možná spokojila s obyčejným adaptivním systémem.

zdroj: Autoblog Spain

2.9.2013 2:41| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist