Ženeva 2007: Největší hrůzy

Pravidlo „Krása je v očích pozorovatele“ je sice většinou pravdivé, ale všechno má své meze...

Když jsem v článku o BMW M3 Concept psal, že letošní Ženeva nepřinesla vlastně žádné výrazné překvapení, mluvil jsem o těch zásadních, velkých a známých automobilkách. Jenže na ženevském výstavišti se kromě nich prezentuje i spousta malých firmiček a úpravců a perou se o pozornost procházejících návštěvníků. Někteří z nich patří ke koloritu autosalonu, protože je jasné, že zase přivezou nějakou šílenost. Třeba takový Rinspeed, nebo Sbarro. Jenže nouze bohužel není ani o exponáty, u nichž se návštěvníci zastavují z jiného důvodu – z šoku, co všechno někteří považují za povedené.

Hvězdou stánku indické automobilky Tata byl zbrusu nový sedan, nazvaný Eleganté. Který je všechno, jen ne elegantní. Na střední část „běžného“ sedanu s celkem krátkým rozvorem naroubovali Tatovi chlapci zadek ne nepodobný Lancii Thesis a příď, která se směle vyrovná i těm nejstrašlivějším tunerským kreacím. Vypadá trochu jako kříženec sněžného pluhu a tapíra. Spíš tipuju to druhé, protože v Indii asi moc sněžných pluhů nejezdí…

Pan Ratan N Tata při svém projevu prohlásil, že už je to jejich desátý rok na Ženevském autosalonu. Jak je vidět, ani deset cest na výstaviště plné těch nejkrásnějších vozů planety vám vkus nevylepší…

Když už mluvíme o těch tunerech, pojďme rovnou na firmu Mansory, která v mém osobním žebříčku dostala titul „padouch autosalonu“. Její stánek byl poměrně malý a kupodivu propojený se stánkem firmy Rinspeed, jejíž pohnutky k takovému kroku mi absolutně unikají.

Mansory přivezl dvě auta – a obě byla tak hrozná, že se to příčí zdravému rozumu. Oplastovaný Aston Martin DB9 Volante je samo o sobě příšerné slovní spojení a ještě horší je to ve skutečnosti. Protažený přední nárazník, karbonová křidélka, lízátka a jiné zbytečnosti a groteskně tvarované nástavce prahů – tím vším si můžete nechat zprznit jeden z nejkrásnějších kabrioletů planety. Na stánku tuto kreaci korunovala křivě nasazená přední poznávací značka s logem firmy. Celé dva novinářské dny se nenašel nikdo, kdo by jí narovnal.

Tím myslím, nikdo od Mansoryho. Že jí nenarovnal nikdo z procházejících je celkem jasné: ke stánku se totiž každý bál přiblížit. Vedle Astonu stál nekorunovaný král letošních ženevských oblud, Mansory Conquistador. To je prosím upravený Rolls-Royce Phantom. Když jsem se v sedm ráno proplétal ucpanou Ženevou, jeden Phantom popojížděl v koloně vedle mě. Je to majestátní vůz, působí neuvěřitelně mohutně, ale zároveň nadlidsky elegantně. Přesně tak, jak by ultraluxusní limuzína pro šťastné milionáře vypadat měla.

Mansory je ovšem jiného názoru. Pečlivě leštěný tmavý lak a zrcadlově třpytivý chrom? Pchá! Vrstvy bezbarvého laku jsou k ničemu, nejlepší je matná čerň. A chrom je také passé, všechno nastříkáme matně stříbrnou šedí. Výsledkem je vůz, který vypadá jako polská hračka z osmdesátých let. Vzhled nekvalitní umělé hmoty mají i obrovitá černá kola a pokud se vám to na fotkách nezdá tak hrozné, vězte, že jsem viděl několik lidí, kteří si na karoserii museli poklepat, v plané naději, že jde o maketu vylisovanou z plastu. Vizuální vytříbenost Phantomu je naprosto v čudu. A ještě k tomu má auto béžový interiér. Tenhle výtvor sice značku nakřivo neměl, ale zase mu na pravé straně nedoléhala kapota motoru.

Musím se přiznat, že když jsem matného Phantoma poprvé zdálky zahlédl, pomyslel jsem si, že by to mohl být docela dobrý nápad. „Stealth“ laky mohou někdy vypadat opravdu dobře. Jenže kombinace s šedě plastovými „chromy“ je natolik odporná, že mi zmínka o matné černé ježí všechny chlupy na těle. A že jich mám!

Honza Koubek

9.3.2007 10:17

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist